Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

drittlei skole. vurderer et friår fra VGS. lurt?

Anbefalte innlegg

hei, jeg er en 17 år gammel gutt, og jeg er drittlei av skolen. var et ess gjennom hele barneskolen og ungdomsskolen. nå derimot presterer jeg såvidt til en 3'er i snitt. enda jeg følger med, tar notater og deltar muntlig i timene, så føler jeg at jeg sløser bort tiden min på skolen. mye av det jeg lærer er glemt iløpet av et par uker; jeg øver til prøver og forbereder framføringer, og når jeg endelig er ferdig, så glemmer jeg mesteparten av det jeg har lært. det er stresset. jeg lærer ikke lenger fordi jeg trives med å tilegne meg kunnskap, men fordi jeg skal få en brukbar karakter, unngå anmerkninger, holde tidsfrister og forhåpentligvis få en jobb jeg trives i. slik virker det som om det er for de fleste: de lærer og glemmer. de emnene vi lærte om ifjor er det få som husker mye til nå.

den eneste grunnen til at jeg fremdeles går på skole er for å få et godkjent vitnemål - et papir med et par tall som visstnok skal kunne si noe om hva jeg er istand til å prestere i livet. og kanskje det kan det, til en viss grad.

greia er at jeg liker å lære. fra jeg var et lite barn har jeg alltid vært nysjerrig på hvordan ting fungererer, men nå som jeg går på videregående virker det som om denne naturlige nysjerrigheten druknes i et jævla stort karakterpress. de fleste som kjenner meg er overrasket over at jeg presterer så ræva på skolen, ettersom de mener jeg er smartere enn det karakterene mine hinter til.

så hva ville jeg gjort dersom jeg slutta på skolen?

studert på egenhånd. det er mye jeg er interessert i å lære om - filosofi, politikk, vitenskap, historie. jeg mener at dersom jeg kunne sluttet på skolen, så ville jeg lært MYE mer enn det jeg noensinne kunne lært på skolen. i tillegg ville jeg husket det, fordi jeg er interessert i det jeg lærer om. jeg er regelmessig innom biblioteket i drammen, og der er det tonnevis med bøker og info jeg kan ta av. jeg ville også funnet meg en deltidsjobb dersom det var mulig, slik at jeg kunne jobbe et par dager i uka, så hadde jeg fått en smak på arbeidslivet. tjohei!

foreløbig er planen bare å overleve VG2, og ta et friår neste år. så avslutter jeg VG3 etter friåret. VG3 teller mest, har jeg hørt, og da er det liten vits i å hoppe rett på VG3 når jeg allerede er møkklei alt som har med skole å gjøre. hvis jeg tar et friår har jeg muligheten til å få ting litt på avstand, og kanskje jeg blir mer motivert til skole etterhvert.

noen her som har tatt et friår selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nå 20 år og var akkurat som deg når jeg gikk på VGS. For å være ærlig er det utrolig lite man får igjen for tiden man er der. Men vitnemålet må man ha. Du vil nok angre bittert om du ikke skaffer deg det.

Ønske om vitnemålet presset meg halvhjerta gjennom VGS, nå er jeg godt i gang med å studere informatikk og stortrives. Hadde jeg sluttet hadde jeg ikke hatt det så bra i dag. Jeg mener at man må ofre noe, men det finnes et alternativ som kan være hvert en vurdering, som du sier, å studere på egenhånd. Men har du det som skal til?

Ta alle fagene som privatist. Kan dette være noe? Kanskje. Du vil sannsynligvis tjene mye tid på det, selv om du må ta eksamen i alle fagene, men spørsmålet er om du kommer til å klare dette bedre da det krever stor motivasjon til å arbeide selv. Dessutten er det en farlig vei å gå om det ender med at du sitter og svetter WoW eller noe slikt etter at du har sluttet, for da er du veldig på feil track, og det er visst fort gjort har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Pleier å si at man skal være forsiktig med å la skolen ødelegge utdannelsen din, og det høres ut som du tenker ganske likt på det området :)

Min arbeidsgiver nyter godt av alt jeg lærte meg utenfor pensum i alle fall.

Er det kanskje annen utdanning du heller vil hoppe over til som er mer motiverende ?

Har du vurdert om det er fysiske eller psykiske ting som kan spille inn og stresse deg unødvendig ?

Lenke til kommentar
kommer jo til å hoppe tilbake på skolebenken, så får jo mest sannsynlig vitnemålet uansett, dog et år senere enn planlagt.

takk for advarselen angående WoW. sluttet for 3 år siden. har ikke planer om å starte igjen. :)

Har hørt mange si det, du. Ville heller anbefalt deg å ta deg litt i nakken og få det unnagjort heller før enn senere. :)

Lenke til kommentar
Pleier å si at man skal være forsiktig med å la skolen ødelegge utdannelsen din, og det høres ut som du tenker ganske likt på det området :)

Min arbeidsgiver nyter godt av alt jeg lærte meg utenfor pensum i alle fall.

Er det kanskje annen utdanning du heller vil hoppe over til som er mer motiverende ?

Har du vurdert om det er fysiske eller psykiske ting som kan spille inn og stresse deg unødvendig ?

hadde det vært opp til meg så hadde jeg hoppet rett inn i førstegangstjenesten snarest. hvis jeg synes det er greit å være i militæret, så utdanner jeg meg videre. hvis jeg mistrives, så tar jeg mest sannsynlig en utdannelse innen det offentlige, slik at jeg slipper å ta opp lån etc., f.eks. utdanne meg som fengselsvokter

jeg gir egentlig ganske blaffen i utdannelse, prestisjefylte jobber og penger. jeg vil lære ting, oppleve verden, tilegne meg nye erfaringer, og helst ikke sløse bort mer tid på skolebenken.

skugga: takker for rådet. skal vurdere det ;)

Lenke til kommentar

Ville absolutt anbefalt deg å gjennomføre skolegangen din i ett strekk. Selv om skole for din del suger hardt, er livet desverre lagt opp sånn at man ikke kan få alt man ønsker og vil. Skal man klare å utdanne seg og skape et et liv i vårt land i år 2009, har det desverre blitt sånn at man er nødt til å presse seg gjennom 13 år skolegang med diverse gjøglerfag og annet man ikke trenger senere i livet. Alt dette endrer seg (i alle fall etter min erfaring) når man er ferdig med VGS. Da ligger livet stort stt åpent foran deg, med et utall studium, jobber og andre aktiviteter.

Om du tar deg et friår nå skal du se at det vil bli fryktelig hardt å begynne på igjen, og du vil trolig ha enda mindre motivasjon til å gjennomføre det siste året. Fortsett slik som nå, men ta deg selv i nakken og si at du klarer dette her. Du har all verdens muligheter til å fullføre med et bra vitnemål, du må bare klare å ta deg sammen, svelge noen kameler og holde ut.

Finn en motivasjonskilde du kan jobbe frem mot. Videre planer som studier eller jobbetter skolen. Livet er hardt i perioder, men klisjen som sier: det er mye hva du gjør det til selv, stemmer overraskende bra.

Ta deg sammen, press deg gjennom VGS, glem friåret og gled deg til livet på den andre siden er mittt råd!

Du innehar all den kunnskap og selvdisiplin du trenger for å komme deg igjennom, du må bare lokalisere den og presse deg selv.

Ikke gi opp nå! :)

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med forrige post. Selv synes jeg også det var mye karakterpress, og det handla lite om tilegning av kunnskap. Det videregående heller handler om, er tilegning av arbeidsvaner, arbeidsstruktur og samarbeidsevner. Det er dette som verdsettes på en høgskole/et universitet. Selv sitter jeg bare igjen med essensen av fagene, og lite detaljer og fylde. Nå er jeg mye mer motivert for å studere, og VGS kan ikke sammenlignes med senere studier. Finn motivasjon i fremtidige studier, og ta deg gjennom siste del av VGS. Ta med deg tekniske norskkunnskaper, samt en dose realfag. Det har du mest igjen for.

Lenke til kommentar

At dere kun sitter igjen med et overfladisk overblikk er ikke skolens feil. Men studiespesialiserende er jo som jaadd sier, bare en slags forberedelse til høyere utdanning. Selv om det finnes de som ender opp på nærmeste rimi etter vitnemålet er i hånda. :D

Lenke til kommentar

Tenk deg så kjipt det er når du kommer på skolen første dagen etter friåret og kunne tenkt at du endelig er ferdig med skolen i stedet. Er i perioder meget skolelei selv og jeg skal bare begynne på videregående til høsten ;D Har mye å glede meg til uansett da!

Hvis du er med på noe du liker som f.eks forskjellige idretter, fritidsaktiviteter, hobbyer osv. som du kan holde på med noen dager i uken, vil dette få skoledagene til å gå mye fortere pluss at du får noe å glede deg til fremover... ;) Sånn føler hvertfall jeg det. Har fotballtreninger hver dag og en kamp i uken. Dette gir meg mye mer inspirasjon til å gå ut av sengen og gjøre meg klar til skolen om morgenen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...