Gå til innhold

Lanserer AM3-kort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Får bare håpe DFI kan følge opp med gode Bioser til sine flotte hk.

Min lille erfaring med DFI + PHII var en stor fadese vil jeg si.

Nyedelig kort, men med både hardware feil og dårlig bios.

Ville ikke overraske meg en tøddel om DFI fulgte Abit ned i dragsuget pga finanskrise.

Edit/moderert:

Bios er ikke funksjonelt dårlig, men det er ikke holdbart å selge hk uten Bios-støtte for de CPU'er hk er markedsført mot. (Som jeg opplevde).

Og det kan kanskje se ut som om DFI fokuserer på Intel platformen (ci7) naturlig nok.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk Hw.no for nyheter om nye merker, hold dere unna GTX260 hd4870 med annen kjøler, når det finnes 1000 av dem.

Hvis det er store lanseringer, lag lang liste over kort baserte på f.ex 4890.

For å forhindre spam av hk lanseringer.

Eller greit greit her :)

TL1000S du har rett, men nyeste bios har ingen feil så vidt jeg veit :p

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Og det kan kanskje se ut som om DFI fokuserer på Intel platformen (ci7) naturlig nok.

Omsær, for de har ikke gjort det spesielt skarpt på lga775 egentlig...

DFI bør vel satse mer mainstream hvis de har tenkt å overleve - en ting er at SuperPi nerder (:D) finner seg i alle raritetene med DFI, men jeg har sett noen frustrerte nybakte DFI eiere som har kjøpt seg hovedkort basert på anbefalinger fra diverse forum - her inne også...

Lenke til kommentar

Ville ikke overraske meg en tøddel om DFI fulgte Abit ned i dragsuget pga finanskrise.

Edit/moderert:

Bios er ikke funksjonelt dårlig, men det er ikke holdbart å selge hk uten Bios-støtte for de CPU'er hk er markedsført mot. (Som jeg opplevde).

Hvis både maskinvaren og BIOS har feil, hva er det som gjør kortet nydelig? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Edit/moderert:

Hvis både maskinvaren og BIOS har feil, hva er det som gjør kortet nydelig? :p

hehe..

Layout... "kvalitetsfølelse" (subjektivt selvsagt).. 8-pins ATX 2.0 isf 4-pins som er gjengs på AM2/AM2+ hk.

Mao.. rent "teknisk" virket kortet "nydelig", men "skinnet bedrar" noen ganger.

Det ble stooor nedtur med det DFI LR M2RS Jr hk'et. :(

Nå sitter det ett billig Asus M3A78-EM i den "kassa".. det voltdroop så det holder og litt til (noe DFI hk'et ikke gjorde), men likevelt stabilt(nok) og en Bios som støtter X4 920.. og lett kjører den på 3.5Ghz. Det var altså ikke det dobbelt så dyre DFI hk'et istand til. :thumbdown:

Istedet døde det etter en reset Bios.. med LED-post'er som tydelig viste defekter.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke fulgt så mye med på AM3, men får man ikke Trichannel støtte på dem? Synes det er praktisk med 6 minneslots.

Det går an å ha 3 minneporter per kanal og få til sammen 6 porter på den måten. Men konsumenthovedkort for AMD-prosessorer er ikke lagt opp sånn fordi det begrenser hastigheten på hver kanal. (På serverhovedkort har man ofte både 3 og 4 minneporter per kanal)

AM3-prosessorene har innebygget minnekontroller for 2 minnekanaler. Intels c7i-serie har innebygget minnekontroller for 3 kanaler. De slipper dermed unna med 2 minneporter per kanal og får dermed høye hastigheter. Men et slikt hovedkortdesign koster mer å produsere.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke fulgt så mye med på AM3, men får man ikke Trichannel støtte på dem? Synes det er praktisk med 6 minneslots.

Det går an å ha 3 minneporter per kanal og få til sammen 6 porter på den måten. Men konsumenthovedkort for AMD-prosessorer er ikke lagt opp sånn fordi det begrenser hastigheten på hver kanal.

På hovedkort med AM2+ eller AM3 har man ikke den valgmuligheten. Phenom II har hverken de ekstra pinnene eller adresseregistrene som en tredje slot pr kanal ville ha krevd. Rett nok har serverkort lenge støttet inntil fire brikker pr kanal, men det har jo lite med AM3 å gjøre.

AM3-prosessorene har innebygget minnekontroller for 2 minnekanaler. Intels c7i-serie har innebygget minnekontroller for 3 kanaler. De slipper dermed unna med 2 minneporter per kanal og får dermed høye hastigheter.

En annen fordel er at man får 50 % høyere kapasitet uten å måtte bruke mer enn én brikke pr kanal, og dermed oppnår "renere" signaler. Isolert sett skalerer jo DDR3 mye høyere enn tidligere arkitekturer, slik at forringelse av signalene reduserer frekvensen i større grad.

Lenke til kommentar

¨

Ahhh. :)

Godt å se en kvalitetsposter igjen.

Hyggelig å se deg poste igjen Quintero. :thumbup:

Agreed :)

Takk for sist, folkens! Jeg holder fremdeles et øye med forumet, men kommer neppe til å bli noen aktiv poster igjen. Er fortsatt rimelig lei, og det er ganske få diskusjoner som har noe særlig "kjøtt på beinet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...