Gå til innhold

Trenger hjelp til ny utstyrsliste!

Anbefalte innlegg

I sommer håper jeg på å få jobbet ca. 1mnd. Med lønna jeg får har jeg kommet frem til at jeg kommer til å tjene rundt 15.000kr(+/-). Og trenger hjelp med hva jeg skal kjøpe av foto utstyr.

Jeg får se om jeg skal bruke alle pengene eller ikke, da jeg enda har en god del å lære, av det rent tekniske ved fotograferingen. Det er jo ikke ustyret som gjelder ;)(med unntak).

Det jeg egentli lurer mest på, er om jeg skal oppgradere fra D60 til D90/D300. Dette er av grunnen at jeg ikke synes D60 takkler høy ISO så bra, objektivene jeg kjøper må ha innebygget fokusmotor, TTL støtte og mer. Men jeg tenker da også å bruke D60 som kamera #2 ved idrett-fotografering og andre tilfeller hvor hurtig objektiv-skift trengs, da jeg antageligvis ikke får solgt D60 for mer enn 2/3000kr maks.

Når det gjelder objektiver har jeg lyst på enten vidvinkel, eller fish-eye til landskaps- og skate/snowboard fotografering. Vet at jeg burde velge vidvinkel til landskap, men er landskap + fish-eye = no good? Det er algebra som er for vanskelig for meg.

Jeg skal så snart som mulig kjøpe Nikon 35mm f/1.8, så har jeg Nikon 18-55 f/3-?.? & 55-200 f/4-5.6 fra før.

Jeg liker å ta bilde i/av natur. Landskap, blomster, dyr. Altså alt i naturen.

Kan noen hjelpe?

Øyjor'n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt på sida av det du spør om, men kanskje litt nyttig input allikevel :)

Du snakker om kamerastøy. Jeg tok meg en liten tur i blogen din. Og der fant jeg at de bildene som hadde støyproblemer gjenomgående var undereksponert.

I hvert fall på min Pentax K20D er det slik at undereksponering og høy ISO er å be om trøbbel. Det gjelder å løfte de mørke partiene litt ut av den mørkeste tåka.

Det gir mye mer informasjon ut fra billedbrikka.

Så kan man heller dra de litt ned igjen i etterbehandlingen, om det trengs.

Lenke til kommentar

Enig i fototim her..

Har ingen vanskligheter med å produsere støy på min D3 ved relativt lav ISO om jeg undereksponerer.

En ting du kan forsøke er å overeksponere litt, ved å legge inn EV +0.3/0.7 og deretter justere ned eksponeringen når du etterbehandler bildet.

Bare pass på så du ikke får utbrente partier når du tar selve bildet.

Lenke til kommentar

vil en overeksponering på +1 EV veie opp for støyproblemene ved en dobling i ISO? gitt at lukkertid er konstant. det egentlig lurer på er vel om det er bedre å presse ISO'en i krevende situasjoner eller undereksponere for å få raskere lukkertid.

Lenke til kommentar

Triks er å følge med på histogrammet. Eksponer "til høyre" er en grei regel. Alle kamera gir støy om man undereksponerer - uansett om det heter D60 eller D90, D300, D700 eller D3.

vil en overeksponering på +1 EV veie opp for støyproblemene ved en dobling i ISO? gitt at lukkertid er konstant. det egentlig lurer på er vel om det er bedre å presse ISO'en i krevende situasjoner eller undereksponere for å få raskere lukkertid.

Har man eksponert rett kan man slippe unna høy ISO i stor grad. Ingen problem å ha ISO3200 bilder med mindre støy enn et ISO800 bilde.

Lenke til kommentar

Hvis du ønske deg et kamera med bedre støyegenskaper og som samtidig kan gi deg både nye muligheter og nye utfordringer så anbefaler jeg eg pent brukt eksemplar av D300. Da har du rikelig gryn til en vid zoom og et makroobjektiv. Makro er digg for oss som liker naturfoto. Hvis du bruker telezoomen din mye kan du jo vurdere en oppgradering, men om du har VR-versjonen av de objektivene du nevner så er ikke de så dumme optisk. Byggekvalitet er vel en annen sak...

Og ja, landskap + fish-eye = no good (imho)

-Lazy

Lenke til kommentar

Er fullt klar over at undereksponerte bilder + relativt høy iso(400/800++) blir støyete, men synes det er så ekstremt mye! Men skal, som nevnt, prøve å heller overeksponere litt, for så å justere det i etterkant ved høy iso.

PS: Kan kun ha iso fra 100-1600(+ HI1, enda en grunn :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...