Vu-caN Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hei Jeg har et exceldokument på ca 300 rader og 3 kolonner. Jeg ønsker å traversere alle radene, samt kjøre en funksjon på innholdet, som printes ut i et nytt XL-dokument. Innholdet i det nye dokumentet vil ta 300 rader og 50kolonner. [kol-A][kol-B][kol-C] [rad1] [rad2] [rad3] Spm: - Bruker man for-løkker i VBA på samme måten som i java? - Jeg så for meg å sette opp en teller med tall(rader: 1...300, kol: 1...50), men i xl har kolonnene bokstaver. Hvordan teller man seg bortover bokstaver? - Hvordan skriver jeg til et nytt XL-dokument? Inntil nå har jeg klart meg med drøyt lange formler i xl-cellene, men nå holder ikke det lengre. Dessuten er det plasskrevende å måtte gjenta de samme lange formlene hver gang i samtlige celler, framfor å skrive det 1 gang som en macro.' Jeg trenger litt start-up hjelp. (Boot me up, before you go go - lalala.) Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jada. VBA er VB6 med Office som objektmodell, det finnes mye om syntaks på nettet. Bokstavene ligger i presentasjonslaget, ikke i selve objektet, så du kan godt bruke tall på kolonner. Se om dette får deg igang: Sub Test() Dim R As Long, C As Long For R = 1 To 300 For C = 1 To 3 'koden din her, demo: If MsgBox(ActiveSheet.Cells(R, C).Address, _ vbOKCancel, R & "-" & C) = _ vbCancel Then Exit Sub Next C Next R End Sub Sub WriteToNewSheet() Dim R As Long Dim oSht As Worksheet Workbooks.Add (1) DoEvents Set oSht = ActiveSheet For R = 1 To 300 oSht.Cells(R, 1).Value = "Dette er rad " & R Next End Sub HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå