Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskin som ikke sentrifugerer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en vaskemaskin som plutselig nekter å sentrifugere. Den ser ut og høres ut som om den starter opp, men etter en runde eller 3, stopper den opp. Har testet med mindre klær for å se om det funka, men ingen forskjell.

 

Har også prøvd å tømme et 'filter' under maskinen, uten å finne noe der.

 

Hva mer kan man gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om den er innanfor garanti (normalt 2-3 år)- eller reklamasjonstida (5 år) så tar du kontakt med butikken du kjøpte maskina. Det er ikkje uvanleg vaskemaskiner henger seg opp eller hopper over delar av eit program. Normalt er det elektronikkfeil.

 

Edit: Det er sjølvsagt etter ein har utelukka brukarfeil, men det seier seg sjølv.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Har testet den litt til nå.

Og funnet ut at den faktisk ikke vasker heller. Den prøver å spinne opp, men blir stoppet opp av et eller annet.

Dessuten kom det noen merkelige lyder ut av den nå, og plutselig var det et eller annet som smallt, og den nærmest hoppet opp i luften (bare 1 cm eller noe), men ble litt overrasket.

 

Tipper det blir en ny vaskemaskin... (Den er nok eldre enn 5 år)

 

Takk for svarene ihvertfall

Lenke til kommentar

Visst den er eldre enn 5 år, er det fullt mulig børstene som er på motoren. Bli de nedslitte så går ikke motoren. Jeg jobber som hvitevare reperatør. ^^,

Annen ting kan være pumpa di som ikke tømmer skikkelig. For maskina sentrifugerer ikke så lenge det er vann i den.

 

Men etter det du skriver ovenfor hørest det ut som en motor feil. Vist du hører en slaks "gnistre" lyd ifra maskina, er det børstene som er slitt ned.

Endret av Svartasmeden
Lenke til kommentar

Så gammle maskiner er litt dyr og reparere ja. Er jo ikke sikkert de produserer de motorene lengre heller. Og uansett om du nå bytter motor, så kan jo fort andre ting gå galt og. Elektronikken eller andre ting kan stryke, og da blir det en dyr reperasjon :p. Så det er vell best å kjøpe ny når den er såpass gammel.

Lenke til kommentar

Var vel det jeg regnet med..

Noen tips til hva jeg bør kjøpe? Skal ha en som er billig og funker noen år eller noe ihvertfall. Bør kanskje sjekke noen av de som selger brukte vaskemaskiner med garanti?

 

Hva slags merker bør man isåfall gå etter?

(Om det nå ikke er noe supertilbud på en eller annen ny, fin, bra vaskemaskin et eller annet sted)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom det bare er børstene, koster det nok ikke mer enn et par hundrelapper dersom du bytter de selv. Som andre sier, er 15 år lenge for en vaskemaskin, så innkjøp av en ny er nok det beste.

 

Valg du må ta:

- Front- eller toppmating

- Størrelse (max tøymengde): 4-7 kg (de fleste har 5 eller 6 kg)

- Restfuktighet (sentrifugeeffektivitet). Trommelens diameter har stor effekt på sentripetalaksellerasjonen som gjør at vannet presses ut av tøyet. Sjekk derfor det produsenten oppgir som restfuktighet, det er det som i praksis betyr noe, ikke sentrifugehastigheten.

- Pris (2000 - over 10.000)

- Merke: Personlige erfaringer (vil selvsagt variere med modeller)

- Whirlpool: God kvalitet og god service, vasker godt

- Zanussi: Middels kvalitet, vasker ikke bra (alltid rester av vaskemiddel i tøyet etter vask)

- Electrolux: Dårlig kvalitet i enkelte deler (klesmedbringerne). Vasker bra, men noe tøy blir skadet. Dårlig service, svært kranglete ved reklamasjon.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Da har jeg åpnet opp min gamle, mest for å se hvordan det ser ut inni der. Etter å ha vasket bak faenskapet, fikk jeg åpnet den etter 38 skruer. (Ihvertfall 10-12 stk).

Det ser ganske svart ut der motoren er, ser egentlig ikke så bra ut. Ikke noen 'simpel' feil, så blir nok en ny en nå.

 

Får se hva det blir til, men ser ut som om jeg kan få en Zanussi (??) gratis, om jeg kommer og henter den. Får se om jeg gjør det.

 

Blir litt mye med 8 000 kr, da jeg planlegger å kjøpe en ny når jeg kjøper leilighet (og vet ikke hva slags maskin jeg vil ha der).

 

Men takk for hjelpen ihvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...