Gå til innhold

Står mellom Philips og Sony, LCD-tv

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Sitter å plundrer litt rundt på nettet og har halvegs bestemt meg for en av to LCD-TV'er.

De er som følger: Philips 42PFL9703H og Sony Bravia KDL-46W5500.

Philipsen ene og alene pga ambilight, og sonyen strengt talt fordi det er det "nyeste og beste" akkurat nå.

Jeg kommer til å se TV, spille (PC, Wii og PS3) og se film (DVD og Bluray) på det.

Spørsmålet mitt er hovedsaklig om det er verdt å gå litt ned i størrelse samt litt opp i pris kun for å få ambilight? Tipper jeg ikke vil se så vanvittig stor forskjell på bildet mellom de to TV'ene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme båt som deg og har lest utallige tester og anbefalinger fra folk her på forumet og på avforum.no. I tillegg har jeg vært og sett på begge de nevnte tv'ene + noen andre modeller som er i samme sjiktet (spesielt Samsung A656). HAr også tittet på billigere skjermer og konkludert med at man får mest for pengene hvis man velger en av de to plasma-skjermene LG PG6000 eller Panasonic PX80.

Av alle disse så er det Sony W5500 som har imponert meg mest på bildekvalitet, tett fulgt av LG PG6000 og Philips 9703. Samsungen irriterte meg kraftig på SD-sendinger, der virket bildet unaturlig og hakkete, men de som eier den er sikkert helt uenige med meg om det :)

Et godt tips er også Philips sin 7403 som gir et veldig godt bilde (mangler ambilight), til en langt billigere pris enn W5500 og 9703.

Jeg skal kjøpe tv denne uken og jeg sikler fælt på W5500 fordi den virket hakket bedre enn 9703 når det kommer til skarphet og fargegjenngivning, men problemet er at det er så innmari vanskelig å avgjøre dette i butikken. Iflg div tester så skal Philipsen være veldig bra på dette også. Hvis jeg går for W5500 så skal jeg gi tilbakemelding i denne tråden.

En ting som kan være ganske avgjørende er sitteavstanden og størrelsen du ønsker. Grunnen er at det spørs om det kan rettferdiggjøre prisen du må betale for Full-HD hvis skjermen er mindre og sitteavstanden lengre. Selv har jeg valgt å gå for 40" eller 42". Min sitteavstand er på ca 3 meter og da spørs det om jeg klarer å se forskjell på Full-HD eller ikke for denne størrelsen. De lærde strides om dette men jeg mistenker at det skal godt gjøres å se forskjell. Men hvis du tenker på å gå opp til 46" og har ca samme sitteavstand som meg så er nok Sony'en et knallkjøp (Hadde jeg hatt råd til 46" så hadde valget vært lett: W5500). En ting er ihvertfall sikkert; hvis du kjøper den så kommer du aldri til å bli skuffet.

Det eneste som taler litt mot Sony'en er at dens forgjenger (w4500) har slitt en del med s.k "clouding" og "bleeding", dvs at baklyset (det som lyser opp skjermen) er ujevnt. Det oppdages lett dersom du viser et helt mørkt (sort) bilde og det synes da litt som "skyer" på en sort himmel. Skyene er da en nyanse lysere enn resten av bildet. Iflg de få testene som er tilgjengelig så har også W5500 en anelse av det samme problemet men bildeinnstillingsmulighetene er flere, så det skal være mulig å luke bort dette, ihvertfall for et utrent øye. Personlig tror jeg at dette kun merkes av de som er ekstremt kresne og rommet skal være rimelig mørkt for at det skal være et problem. De aller fleste sitter jo ikke i et 100% mørkt rom og ser på tv uansett.

Når det kommer til svartnivå spesielt, gråtoner og kontrast så skal W5500 være overlegen. Med egne øyne syntes jeg at dette stemte godt, både på HD og SD sendinger. Jeg såg på den med 1080p, 720p og SD-sendinger med sport og dagsrevyen. På HD-materiale er den det beste jeg har sett i denne klassen og på svartnivå og gråtoner så mener jeg at den matcher noen av de aller beste plasma-tv'ene. Ved sportsendinger synes jeg den var bedre enn de testene jeg har lest sier.

Designmessig så mener jeg at Philipsene er finere enn Sony, men med det nye pianolakk-designet på W5500 så ser den vesentlig bedre ut enn sine forgjengere. Kunne alikevel tenkt meg at den var beskyttet av et glass-stykke over hele skjermen, istedet for en ramme rundt bildet som fort kan samle støv. LG PG6000 og Samsung A656 er klart finere enn Philips og Sony synes jeg, men smak er jo veldig individuelt.

Men så var det det her med prisen da. Kan du forsvare å betale så mye for tv når du kan få et tilnærmet godt produkt for 6-8000 mindre? Tenker da spesielt på LG PG6000 og PX80. Tenk godt igjennom hva du skal bruke tv'en til. Hvis du ikke skal bruke den til spill og/eller PC så er nok de billigere plasmaskjermene et vel så bra valg.

Jeg tror at jeg kommer til å gå for enten W5500 eller LG PG6000. Hovedårsaken til at jeg ønsker Sony'en er pga den har det beste bildet (synes jeg) og den passer mitt bruk (jeg kommer til å bruke den mye sammen med PC og PS3. Det som taler imot den er at for den størrelsen jeg går for (har ikke råd til 46") så er det vanskelig å forsvare en pris som er det dobbelte av f.eks LG PG6000. I tillegg så ser jeg mye på film og sport, og der er "flyten" av bildet bedre på plasmaskjermen til LG, men det er vesentlig skarpere på Sony, igjen noe som avgjøres av personlig smak.

Beklager at jeg ikke snakket så mye om Philips, men det er fordi jeg ikke likte bildet og designet (ambilight var forstyrrende synes jeg) så jeg slo fra meg den ganske tidlig.

Beste pris jeg har sett for de tv'ene jeg har nevnt over er 11.200,- for 40" W5500 (papyrus.no). Dette er vel forsåvidt en av de mer ukjente leverandørene og prisen hos andre ligger på rundt 13.000,- for 40" og 15-19.000,- for 46". (Kontra f.eks LG 42" PG6000 for 6.000,- hos komplett.no). Husk at du betaler mye for Sony nå siden den er helt ny.

Min konklusjon for deg er at hvis sitteavstanden ikke er for langt unna, og du går for 46" så er nok uten tvil Sony det beste valget for deg, med mindre du bare må ha ambilight da ;)

Les for øvrig en av de første testene på nettet om W5500, og en annen test som tar for seg flere av de tv'ene jeg nevner over, på lydogbilde.no.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Det henger litt "må-ha" med ambilight da. hehe. men tror det ikke blir forsvart med tanke på prisforskjellen.

Det er w5500 jeg også har hatt øverst på listen. Det virker som om du har sett den IRL på måten du skriver, har du det? I så fall hvor? Det jeg har sett (kanskje det bare gjelder 46") er at den ikke er å få tak i før ut i april.

Forresten: takk for et langt og informativt innlegg :D

Endret av WhiteKnight
Lenke til kommentar

Ja, jeg såg den på fredag hos Elnor i Oslo (både 40" og 46"). De er vel de første i Oslo som har fått den inn i butikken. Leser også på avforum.no sin tråd om W5500 at de har fått den hos SonyCenter Lagunen i Bergen. SonyCenter i Oslo hadde den ikke når jeg var der på fredag. Komplett.no har fått den inn og flere andre nettbutikker også tipper jeg.

PS. endret innlegget over noe, les det igjen og se linkene til testene jeg la til :)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Jeg må forresten si at innlegget mitt var ganske farget av mitt første inntrykk av Sony'en. Jeg sa at jeg ikke ble spes imponert første gang jeg såg ambilight, men det har helt garantert med å gjøre at butikken (av en eller annen merkelig grunn) hadde klart å plassere den ganske langt fra veggen og da synes jeg det ble veldig forstyrrende. Så vidt jeg har lest så får man best "look" av ambilight når den henger på veggen.

Er veldig usikker selv for tiden altså. Jeg har så lyst på en skikkelig god tv men synes det er vanskelig å forsvare en pris på over 8.000,-

Men jeg har vært nær ved å blåse opp til 14.000,- på impuls de gangene jeg har sett noen av disse tv'ene for første gang. Jeg er redd for hva som skjer denne uken når jeg plutselig har 15.000,- til rådighet ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...