Gå til innhold

Forelegg ved kollisjon


erlendo89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
blablabla

Du som sjåfør (og alle andre, regner jeg med) er inneforstått med at vi har et lovverk som skal følges. Dere får enten gjøre noe for å få forandret reglene, eller slutte å syte på internettfora...

Lenke til kommentar
blablabla

Du som sjåfør (og alle andre, regner jeg med) er inneforstått med at vi har et lovverk som skal følges. Dere får enten gjøre noe for å få forandret reglene, eller slutte å syte på internettfora...

Å du trur ikke det er gjort forsøk på å snakke visse folk med litt for mye makt å litt for lite peiling tel fornuft? er ikke bare-bare å forandre EU-vedtak...

Lenke til kommentar
Du som sjåfør (og alle andre, regner jeg med) er inneforstått med at vi har et lovverk som skal følges. Dere får enten gjøre noe for å få forandret reglene, eller slutte å syte på internettfora...

Nå kjører ikke jeg lastebil, men er yrkessjåfør for klasse B på deltid ved siden av mine studier. Slik jeg leser denne tråden er det ingen som syter, tvert imot opplyser vi om de håpløse reglene som finnes på dette feltet den dag i dag. Tilnærmet alle yrkessjåfører er klar over lovverket, og innretter seg etter dette så godt det lar seg gjøre. Likevel får man usannsynlige bøter for slike tulleting som at vogntoget er 25 cm for langt pga EU-godkjente tusenmetere... Det er klart at man da blir forbanna! Ut fra det du skriver, vil jeg tippe at du aldri har jobbet som yrkessjåfør...

 

La oss ta et eksempel som alle kjenner seg igjen i. Dersom man kjører på rødt lys i dag, får man 5200 kr i bot. Dersom man slår ned en person på gata, kan man ende opp med så lite som 5000 kr i bot, altså MINDRE enn bota for å kjøre på rødt lys, uansett hvor mye trafikk som er på stedet. Det kan være veldig farlig å kjøre på rødt lys, ingen tvil om det. Men, det er ikke spesielt ålreit at man slår ned noen på gata heller. La oss da tredoble denne bota, og la lovbruddet være eksempelet med tusenmeterne. Synes du fremdeles at dette høres greit ut..?

Lenke til kommentar
du skulle ringt 028000 og forklart situasjonen og bedt dem ta en avgjørelse.

Helper ikke. Det er ikke politiet som sjekker skivene, det er det vegvesenet som gjør. De kommer gjerne og sjekker arkivet til arbeidsgiver (bileier) flere måneder etter at det aktuelle (nødvendige) lovbruddet har funnet sted.

 

Jobber selv som lastebilsjåfør, og det er så ufattelig mye dritt vi må finne oss i hver dag. Privatbilister skulle bare visst hvor mye de slipper unna.

Lenke til kommentar
blablabla

Du som sjåfør (og alle andre, regner jeg med) er inneforstått med at vi har et lovverk som skal følges. Dere får enten gjøre noe for å få forandret reglene, eller slutte å syte på internettfora...

Syting og syting..

 

Det må da vere love å vere litt oppgitt på somme ting. Først har vi eit rimeleg tåpeleg regelverk, og at på til nokre regelryttarar som skal følgje regelverket på ein prikk. På visse punkter er det jo lov å utvise litt skjønn, men neida.

Lenke til kommentar
du skulle ringt 028000 og forklart situasjonen og bedt dem ta en avgjørelse.

Helper ikke. Det er ikke politiet som sjekker skivene, det er det vegvesenet som gjør. De kommer gjerne og sjekker arkivet til arbeidsgiver (bileier) flere måneder etter at det aktuelle (nødvendige) lovbruddet har funnet sted.

 

Jobber selv som lastebilsjåfør, og det er så ufattelig mye dritt vi må finne oss i hver dag. Privatbilister skulle bare visst hvor mye de slipper unna.

Politiet har da kontroller di å? Sist jeg var i skive-kontroll for 4 månder sia, var det politimenn som sjekka meg. Sto nå i allefall "Politi" på ryggen dems, å de hadde politibil... Ingen folk fra vegvesnet tel stedet... Og det er absolutt ikke nødvendig å gjørra no galt for å få besøk av dem på kontoret mens de gjennomgår siste års skiver tel hele bedriften. Gjennomføres stadig skivekontroller hos bedriftene, på lik linje med langs veiene. Men med det nye digital-kortet nå, så går vel informasjon rett inn tel vegvesnet, slik at dem kan sitta å sjekke fortløpende om dem vil, hver gang du tømmer kortet ditt.

Lenke til kommentar
du skulle ringt 028000 og forklart situasjonen og bedt dem ta en avgjørelse.

Helper ikke. Det er ikke politiet som sjekker skivene, det er det vegvesenet som gjør. De kommer gjerne og sjekker arkivet til arbeidsgiver (bileier) flere måneder etter at det aktuelle (nødvendige) lovbruddet har funnet sted.

 

Jobber selv som lastebilsjåfør, og det er så ufattelig mye dritt vi må finne oss i hver dag. Privatbilister skulle bare visst hvor mye de slipper unna.

men det er de som gir disp for lovbrudd i trafikken, f.eks kjøreover fartsgrensa i nødsituasjon. har selv vært i situasjonen at jeg var skadet og drosjesjåføren mente skaden kunne være så hastesak at han selv ringte politiet og forklare situasjonen og fikk disp til å bryte fartsgrensen.

 

du kan jo eventuelt prøve å ringe vegvesenet for å forklare situasjonen og prøve å få disp for reglene på ren fornuft. jeg ser ikke problemet med å gjøre dette. vis de er så firkantete at de heller vil du skal skape en trafikkfarlig situasjon ved å stanse langs veien så du effektivt stenger ett felt istedet for å gi disp for å kjøre litt lengre, ja da har du iallefall prøvd. kan du heller med god samvittighet stoppe der du er og vente. det ser jeg heller ikke problemet med.

se hvordan yrkesjåførene har aksjonert i Frankrike tidligere. hadde skjedd her så hadde nok reglene blitt endret fort.

Lenke til kommentar

Prøv å sett deg inn i sittuasjon og tenk før du svarer. Er ikke reglene som er problemet. Er null forståelse for tolkning å logikk fra kontroll-myndighetene, samt enorme bøte-sattser som er problemet. Har man 1000-metere som gjør vogntoget 25 centimeter lenger, har det fortsatt samma nyttelast, konkuranse-forutsettninger, kjøreegenskaper og er like trafikk-sikkert. Forskjellen er at det blir bedre å sikkrere å kjøre i mørket. Hvorfor er de 25 centimeterne noe å skrive ut bøter på over 10.000 kr for? Man må helt klart ha klare definisjoner på hva som er lov å ikke lov, å ett sted skal grensa gå. Men er forskjell på 25 centimeter pga litt nyttig ekstra-utstyr man ikke var klar over, og 2 meter reint godsrom man bevist har innvistert i for å øke inntektene på bekostning av trafikksikkerhet og konkuransevilkår.

Og er forskjell på å bevist bryte daglig kjøretid med 5 timer for å øke inntekter og fortjeneste, og det å bli 13 minutter forsinka tel døgnhvil pga trafikkuhell og manglende tilbud på rasteplasser osv. Som i eksemplet mitt: 17.000 kr for å ha 13 minutter for kort lunsjpause....hvor er logikken? Og man ringer ikke tel politiet for å høre om man skal stoppe midt i veien å ta døgnhvil, eller kjøre tel nærmeste rasteplass. Svaret er logisk...selvsagt skal man kjøre å parkere på et forsvarlig sted. Ringer man for å høre om sånnt, så er det bare for å spille dum. Og uansett hva dem sier, så er det du som sjåfør som har annsvaret for dine handlinger, uavhengig av hva kontordama tel politiet har sagt for no.

 

Og angående spørsmålet her i tråden, om hvorvidt 6.000 kr er ei stor bot for brudd på §3 i vegtrafikkloven, så er svaret NEI, i forhold tel det mange andre får bot for, så er det ingen ting. Men personlig, så syns jeg det er en av tinga politiet ikke trenger å skrive ut bøter for. Uhell skjer, og trådstarter har sikkert lært noe av hendelsen uansett, avhengig av om han hadde fått bot eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg minner om at tillat språk på diskusjon.no er nynorsk, bokmål, svensk, dansk eller til nøds engelsk. Dialekt, "1337-språk", sms-språk og lignende skal ikke benyttes.

 

(Og som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM)

Lenke til kommentar
Til yrkessjåførene her i tråden:

 

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.

 

Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

 

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

 

I vegtrafikkloven står det klart og tydelig at det er føreren som skal forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand både før kjøringen begynner og under selve kjøringen.

 

Dere får enten gjøre noe for å forandre loven, eller innrette dere etter lovverket og slutte med sytingen.

 

Kan dere forresten hoste fram noen retningslinjer som gir anledning til å gi en sjåfør forelegg oppi titusenkronersklassen for slike ting dere prater om?

 

 

I følge enkelte "gul-vester" er det egentlig ikke lov å kjøre mer enn ett par km med lastebil/vogntog på snøføre, før man må stoppe å rengjøre skilt og baklys for snø/skitt.

 

Var nylig en trailersjåfør som fikk forelegg for ikke å ha rene baklys/skilt i skikkelig møkkavær....

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Prøv å sett deg inn i sittuasjon og tenk før du svarer. Er ikke reglene som er problemet. Er null forståelse for tolkning å logikk fra kontroll-myndighetene, samt enorme bøte-sattser som er problemet. Har man 1000-metere som gjør vogntoget 25 centimeter lenger, har det fortsatt samma nyttelast, konkuranse-forutsettninger, kjøreegenskaper og er like trafikk-sikkert. Forskjellen er at det blir bedre å sikkrere å kjøre i mørket. Hvorfor er de 25 centimeterne noe å skrive ut bøter på over 10.000 kr for? Man må helt klart ha klare definisjoner på hva som er lov å ikke lov, å ett sted skal grensa gå. Men er forskjell på 25 centimeter pga litt nyttig ekstra-utstyr man ikke var klar over, og 2 meter reint godsrom man bevist har innvistert i for å øke inntektene på bekostning av trafikksikkerhet og konkuransevilkår.

Og er forskjell på å bevist bryte daglig kjøretid med 5 timer for å øke inntekter og fortjeneste, og det å bli 13 minutter forsinka tel døgnhvil pga trafikkuhell og manglende tilbud på rasteplasser osv. Som i eksemplet mitt: 17.000 kr for å ha 13 minutter for kort lunsjpause....hvor er logikken? Og man ringer ikke tel politiet for å høre om man skal stoppe midt i veien å ta døgnhvil, eller kjøre tel nærmeste rasteplass. Svaret er logisk...selvsagt skal man kjøre å parkere på et forsvarlig sted. Ringer man for å høre om sånnt, så er det bare for å spille dum. Og uansett hva dem sier, så er det du som sjåfør som har annsvaret for dine handlinger, uavhengig av hva kontordama tel politiet har sagt for no.

 

Og angående spørsmålet her i tråden, om hvorvidt 6.000 kr er ei stor bot for brudd på §3 i vegtrafikkloven, så er svaret NEI, i forhold tel det mange andre får bot for, så er det ingen ting. Men personlig, så syns jeg det er en av tinga politiet ikke trenger å skrive ut bøter for. Uhell skjer, og trådstarter har sikkert lært noe av hendelsen uansett, avhengig av om han hadde fått bot eller ikke.

hva er problemet? man vet at loven er der. man vet at loven håndheves veldig firkantet og bokstavelig. man vet at det finnes kontaktpunkter man kan ringe for å få en vektig mening om det å bryte hviletiden men det gjøres ikke. fordi det er så selvfølgelig. allikevel så klages det over at man blir tatt for et slikt lovbrudd.

får inntrykk her av at det rett og slett er manglende vilje til å følge loven som man vet er der og håndheves "teit".

Lenke til kommentar
hva er problemet? man vet at loven er der. man vet at loven håndheves veldig firkantet og bokstavelig. man vet at det finnes kontaktpunkter man kan ringe for å få en vektig mening om det å bryte hviletiden men det gjøres ikke. fordi det er så selvfølgelig. allikevel så klages det over at man blir tatt for et slikt lovbrudd.

får inntrykk her av at det rett og slett er manglende vilje til å følge loven som man vet er der og håndheves "teit".

 

Hvilken hensikt har det å ringe en offentlig etat for å høre deres mening? Uansett blir svaret det samma, og uansett når du blir stoppa i skive-kontroll 3 uker seinere, så har den telefonsamtalen null betydning. Å ringe politiet for å fortelle at man ikke kan parkere for om 10 minutter, er bare latterlig, å de som har litt omløp i huet skjønner det. Eneste måten man kan unngå trafikkulykker å u-forutsette hendelser som gjør at man bruker ekstra lang tid på, er å bli hjemme. Men åssen i allværden skal norge fungere om alle lastebilene hadde blitt hjemme av frykt for å havne i kø eller møte en u-brøyta rasteplass? Akkurat....lastebilane MÅ ut å kjøre dem.

Lenke til kommentar
Det er ikke værre enn at du stopper når du må, slik at de som håndhever systemet forstår hvor idiotisk det er.

Joda...er litt værre enn det. For du er sulten også! Å hvis du stopper midt på E6-en inni namsskogan, så er det ikke no sted å få seg mat der! Og man kan ikke parkere midt på E6 i 12 timer uten mat... Og regner med at du skjønner at det å stoppe midt i en traffikert vei for å legga seg tel å sova i 12 timer, ikke er forsvarlig, sjøl om det kunne vært morsomt bare sånn for å vise hvor firkanta regelværket er. Men om man som enkeltindivid fåretar en slik "akksjon" vil det ha null påvirkning på dem som bestemmer. Eneste du åppnår er å bli stempla som en trafikkfarlig psykopat, de klipper førekortet ditt, dieseltanken din blir tappa av polakkene i løpet av natta, å du får ei bot tilsvarende det du ville fått for å kjøre en halvtime for mye, men dog med litt mer saklig begrunnelse på hvorfor du har fått ei bot i den prisklassen.

Endret av BECMST
Lenke til kommentar

Du kan da ta med deg matpakke?

 

Så det du sier er at du får bot uansett hva du gjør, med mindre du lar bilen stå hjemme? Nuvel, da hadde jeg nektet å kjøre frem til systemet var forandret. Det som dog er min erfaring er at slike sjåfører tjener flesk.

 

Jeg kan heller ikke se for meg at det er så ofte man misser en stopp på grunn av en ulykke, i så fall så er rutene lagt opp feil. Det kan skje ting i trafikken, derfor må man altså beregne god tid, slik at man har åpning for at uforutsette ting kan oppstå.

 

Jeg forstår ikke hvorfor folk gidder å ha jobben med å føre vogntog, hvis situasjonen er så ille. Noe sier meg at det er noen sutrekopper som ikke fungerer i denne jobben, mens de som har litt erfaring klarer seg mer enn godt, uten disse problemene.

Lenke til kommentar
Du kan da ta med deg matpakke?

 

Så det du sier er at du får bot uansett hva du gjør, med mindre du lar bilen stå hjemme? Nuvel, da hadde jeg nektet å kjøre frem til systemet var forandret. Det som dog er min erfaring er at slike sjåfører tjener flesk.

 

Jeg kan heller ikke se for meg at det er så ofte man misser en stopp på grunn av en ulykke, i så fall så er rutene lagt opp feil. Det kan skje ting i trafikken, derfor må man altså beregne god tid, slik at man har åpning for at uforutsette ting kan oppstå.

 

Jeg forstår ikke hvorfor folk gidder å ha jobben med å føre vogntog, hvis situasjonen er så ille. Noe sier meg at det er noen sutrekopper som ikke fungerer i denne jobben, mens de som har litt erfaring klarer seg mer enn godt, uten disse problemene.

Ingen med respekt for loven blir rike av å kjøre lastebil.

 

Kjør norge på langs vinterstid, så kan du telle antall brøyta rasteplasser på ei hånd. Ei rute kan gjerne være planlagt med 2-3 timer margin (feks oslo-bergen, 6 timer kjøring, 3 timer margin), men den marginen forsvinner fort hvis det blir litt kolonne-kjøring, kø-stanging, dårlig føre osv. Og som sagt: Hva er sannsynligheten for å få en av de 5 brøyta rasteplassene her i landet AKKURAT der det passer deg? er den ikke der, så er den ikke der, å kan gå timer mellom hver gang den dukker opp.

 

Nei hvorfor gidder folk å ta jobben? for under ett år sia, mangla det mellom 3 og 4.000 yrkessjåfører her i landet. Og prøv å stopp alle lastebilene på veien, så vil du antakligvis høre fler som snakker øst-europeisk, enn norsk. Også er det no med det å ha tørr vei, drømme-føre, ei lys natt med veien aleine å alt går som det skal...Har man litt diesel i blodet da, så er man i syvende himmel, å DERFOR velger til-og-med noen nordmenn å ta den jobben. Og ja, er mange suttrekopper i denna bransjen. Men hvem i allværden ville smilt å vært glad hvis man fikk ei bot på 17.000 kr for å ha redusert lunsj-pausa med 8 minutter, eller 12.000 kr for at vogntoget kom ut av verksted, passerte EU-kontroll, samtidig som at en psykopatisk kontrolør finner ut at løktene dine stikker 23 centimeter for langt ut slik at vogntoget til sjefen din er for langt? Og at eldre sjåfører takler kontrollmyndighetene enn ferske, er bare vissvas. Blir stoppa å bøtlagt like ofte de som resten.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke hvorfor folk gidder å ha jobben med å føre vogntog, hvis situasjonen er så ille. Noe sier meg at det er noen sutrekopper som ikke fungerer i denne jobben, mens de som har litt erfaring klarer seg mer enn godt, uten disse problemene.

Vi skal alle være meget glade for at noen gidder å kjøre vogntog. Din lokale butikk hadde ikke hatt varer i hyllene hadde det ikke vært for dem. Jeg kjenner selv mange som kjører tung bil, og vet at både dem og sjefene deres som er meget drevne i faget bryter lover i bøtter og spann. Hvorfor? Fordi de ikke klarer å gjøre jobben sin dersom de skal overholde hver eneste lille paragraf. Setter de noen andre i fare ved å kjøre 10-15 min lenger enn de har lov til? Sannsynligvis ikke.

 

Det verste med dette er at det strenge lovverket i noen tilfeller kan skape en kultur der man "hater" eller "unngår" veimyndigheter til en hver pris. Hadde veimyndighetene vist litt skjønn og forståelse i typiske tilfeller nevnt tidligere i tråden tror jeg man kunne ha unngått dette.

 

Jeg må til slutt understreke at jeg her uttaler meg angående lovbrudd som å kjøre 15 min for lenge eller å ha 2 cm for lang avstand mellom to markeringslys. Livsfarlig overlast og andre lignende lovbrudd skal selvsagt slås hardt ned på.

Lenke til kommentar

post-93356-1238419977_thumb.jpg

 

For de som ikke skjønner det som står der:

 

 

"Ikke blir sur

 

Fra mandag skal alle lastebiler parkere

På tirsdag må du hente avisa selv fra trykkeriet

På onsdag er brød i butikken fra dagen før

På torsdag er det ikke bensin på bensinstasjonen

På fredag kan du levere søppla di med sykkel til gjenvinninga

På lørdag kan du gå i butikken for å se i de tomme hyllene

På søndag kan du bli hjemme for det finnes ikke øl på kroa uansett

På mandag trenger du ikke å reise på jobb, det er ikke noe material på lager

 

Ha en fortsatt fin uke

Din lastebilsjåfør"

 

 

Dette er realiteten om lastebilen stanser noen få dager,

så vi skal være glad for at noen fortsatt vil ha dette utakknemmelige yrket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...