Gå til innhold

bygge en robot

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle begi meg ut på et lite prosjekt om å bygge en liten og enkel robot.

Den skal være en enkel sak på to hjul som skal kunne gå rett frem og svinge til venstre og til høyre, med noen enkle sensorer som ser en vegg f.eks.

Vil lage noe vedlig enkelt og samtidig lære noe om programmering, lodding og valg av komponenter og mekanisk konstruksjon av slike ting.

Har drevet og kikket på en del amerikanske sider på nettet som forklarer en del og hva slags utstyr du trenger osv.

Noen her på forumet som har gjort noe sånt og har erfaring med dette og som kan gi litt tips???

Endret av arsenal82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må beskrive litt mer om funksjonalitetene. Såvidt jeg husker så er du ingeniør utdannet så regner jeg ikke med du vil ha noe duplo lekesett, men heller kanskje prøve deg innpå litt mer programmering av pls, sette i sammen kretser som du har lært tidliggere, bygge struktur osv. Jeg regner dog ikke med at du vil ned på kretskort nivå ? Hva med å bruke styre og kontroll kretsene til f.eks en gammel RC bil ? Med litt knoting finner du fort ut hvordan den er oppbygd, og du kan modifisere den slik du ønsker. Kjøp noen billige kapasative følere til sensorer. Du kan egentlig dra det så langt du vil, så lenge du har batteri med kapasitet til å drive opplegget ;)

Lenke til kommentar

http://www.electrokit.se/ har jo noen fine robotbyggesett (se under robot > byggsatser).

Her er det allt fra enkle trehjulroboter til robot-armer eller hexapoder hvis du vil gjøre det litt mer avangsert. Pass på å les om det er med styringselektronikk på kittene eller om det bare er servoer + mekanisk.

Denne butikken er da i sverige men det blir ikke så veldig dyrt for frakten (tror det blir ca 100 kr)

Her kan du egenklig få så mye utfordring du vil (blir det du gjør det til (du kan tillogmed lage elektronikken og programmere det selv på noen av kittene hvor du får kjøpt det mekaniske + servo for seg selv)) eller så enkelt du vil med ferdiglagd elektronikk.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...