arsenal82 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Tenkte jeg skulle begi meg ut på et lite prosjekt om å bygge en liten og enkel robot. Den skal være en enkel sak på to hjul som skal kunne gå rett frem og svinge til venstre og til høyre, med noen enkle sensorer som ser en vegg f.eks. Vil lage noe vedlig enkelt og samtidig lære noe om programmering, lodding og valg av komponenter og mekanisk konstruksjon av slike ting. Har drevet og kikket på en del amerikanske sider på nettet som forklarer en del og hva slags utstyr du trenger osv. Noen her på forumet som har gjort noe sånt og har erfaring med dette og som kan gi litt tips??? Endret 23. mars 2009 av arsenal82 Lenke til kommentar
Terje Takras Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 i grove trekk et par servomotorer og noen ultralydfølere koblet til en eller annen form for styrekort kanskje? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hvis du er ganske fersk med roboter kan du kjøpe et lego Mindstorms/NXT sett og øve deg på et litt enklere plan Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Tror Elfa har noen små robototer til bygging Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Se her ! Elfa.se - Lab - Byggesett - Roboter Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Er ikke svære greiene, mener og ha sett større greier hos de. Men er fine saker til og starte med hvis du er newbie Så kan du jo abre bruke elektronikken og heler lage et finere design. Veit du får kjøpt fjernkontroller og mer der også så, mye du kan gjøre Lenke til kommentar
V_B Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Du må beskrive litt mer om funksjonalitetene. Såvidt jeg husker så er du ingeniør utdannet så regner jeg ikke med du vil ha noe duplo lekesett, men heller kanskje prøve deg innpå litt mer programmering av pls, sette i sammen kretser som du har lært tidliggere, bygge struktur osv. Jeg regner dog ikke med at du vil ned på kretskort nivå ? Hva med å bruke styre og kontroll kretsene til f.eks en gammel RC bil ? Med litt knoting finner du fort ut hvordan den er oppbygd, og du kan modifisere den slik du ønsker. Kjøp noen billige kapasative følere til sensorer. Du kan egentlig dra det så langt du vil, så lenge du har batteri med kapasitet til å drive opplegget Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) http://www.electrokit.se/ har jo noen fine robotbyggesett (se under robot > byggsatser). Her er det allt fra enkle trehjulroboter til robot-armer eller hexapoder hvis du vil gjøre det litt mer avangsert. Pass på å les om det er med styringselektronikk på kittene eller om det bare er servoer + mekanisk. Denne butikken er da i sverige men det blir ikke så veldig dyrt for frakten (tror det blir ca 100 kr) Her kan du egenklig få så mye utfordring du vil (blir det du gjør det til (du kan tillogmed lage elektronikken og programmere det selv på noen av kittene hvor du får kjøpt det mekaniske + servo for seg selv)) eller så enkelt du vil med ferdiglagd elektronikk. Endret 23. mars 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå