pretensiøselns Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Uten at jeg på noen ønsker en større debatt om antiteisme, lurer jeg rett og slett på om det finnes noen livssynsamfunn som er forenelig med antiteistiske holdninger i Norge. Da google har sviktet meg, og sendt meg hit tomhendt. Hvis dette ikke eksisterer i dag, lurer jeg på hva som er kriteriene for at en slik organisasjon/forening kan få status som livssynsamfunn. Jeg er per i dag medlem av humanetisk forbund, noe jeg er misfornøyd med, og er veldig interessert i alternativer. Jeg har ingen interesse om å diskutere antiteisme med teister i denne tråden, og håper at dette respekteres. Jeg ønsker kun svar og diskusjon omkring spørsmålet ovenfor. Takk! Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Haugevis av slikt i "langhårede" miljø, hvis du skjønner hvor jeg vil. Her er et jeg fant etter litt googling: http://no.wikipedia.org/wiki/Hedningsamfunnet Endret 23. mars 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Er humanistisk forbund antiteistisk i det hele tatt? Jeg vet lite om de. S, Lenke til kommentar
pretensiøselns Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Haugevis av slikt i "langhårede" miljø, hvis du skjønner hvor jeg vil. Her er et jeg fant etter litt googling: http://no.wikipedia.org/wiki/Hedningsamfunnet Ah, herlig. Mangetakk! Lenke til kommentar
Knarke Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hva er forskjellen på ateisme og antiteisme? Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Hva er forskjellen på ateisme og antiteisme? Antiteisme er aktivt og aggressivt, i motsetning til ateisme som bare er en personlig stilling til guder. Endret 23. mars 2009 av fuzzyboots Lenke til kommentar
Knarke Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Antiteister høres passe tilbakestående ut. Lenke til kommentar
Knarke Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Å være antiteist som er "aktivt og aggressivt" imot religion er like ille som en religiøs person som er "Aktivt og aggressivt" imot ateisme. e; jeg er ateist selv, men jeg vokste av meg hele sint-ateistopplegget før jeg var ferdig på ungdomsskolen, og normale og velbalanserte mennesker gjør det samme. Endret 23. mars 2009 av Boheme Netter Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Å være antiteist som er "aktivt og aggressivt" imot religion er like ille som en religiøs person som er "Aktivt og aggressivt" imot ateisme. Håper ingen har fortalt deg noe annet Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Det er stor forskjell, ingen kurante antiteister maner opp til diskiminering pga. religiøs tro, men de jobber for at religion skal ha mindre å si i det politiske og offentlige liv Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Antitheism#Militant_atheism Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hyggelig at flere og flere antiteister kommer ut av skapet. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Ingen kurant antiteist.. Godt poeng, men det er en forskjell. Han nekter ikke for at det finnes antiteister som maner til diskriminering. Uansett, jeg er antiteist, men bruker kun ord Tror det gjelder de aller fleste. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Er humanistisk forbund antiteistisk i det hele tatt? Jeg vet lite om de. S, Nei, ikke på papiret. Det skal jo fint gå ann å kombinere humanisme med tro, men norske HEF er ateistisk og jeg tror de fleste er litt "heh.. religion *humre*". Men humanistene skal jo i følge sitt eget livssyn være tolerante. Hedningesamfunnet er aktivt antiteistiske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå