Gå til innhold

hva om alt gjentar seg?

Anbefalte innlegg

...hva om ALT gjentar seg?

Jeg vill ikke skryte å si at jeg har mye greie på dette emnet, for det har jeg ikke. Det er godt mulig jeg er helt på vidda nå, men jeg kom innpå en ganske spennende tanke idag etter at jeg hadde hatt naturfagtime på skolen å lest om sorte hull. Sånn som jeg har forstått det er sorte hull en stor konsentrerasjon av masse med et SVÆRT kraftig gravitasjonsfelt (fordi konsentrasjonen av massen er så stor). gravitasjonsfeltet er faktisk så stort at ingenting slipper unna, ikke en gang lyset. Jeg forstår det sånn at disse sorte hullene blir større og kraftigere jo mer masse di suger til seg. Jeg har også forstått det sånn at sorte hull aldri dør ut, det vill isåfall ta ufattlig lang tid

Den tanken jeg var inne på var at viss sorte hull blir større jo mer de suger til seg, er det ikke da mulig at hele universet da kan bli sugd inn i et gigantisk svart hull? det ville jo isåfall ha tatt ufattlig lang tid, men ifølge mine kunskaper altså mulig. Da gjennstår jo spørsmålet, hva skjer så?

Min "teori" er at når hele universet er konsentrert på et så lite punkt, så vill det til slutt eksplodere, en big bang. Universet blir til igjen, akkurat på samme måte som forrige gang, fordi alt er jo faktisk bare et resultat av en kjemiske reaksjoner (inkludert det vi tenker!). Altså vill solsystemet vårt bli til akkurat sånn som det er nå, jorda, sola, månen, alt vil bli gjenta seg. Liv oppstår på jorda, og takket være evolusjonen vill menneskene ettervert dominere planeten. Jeg blir født, du blir født, alt er som det var.. Men vi vet jo selfølgelig ikke det.

Denne prossessen fortsetter i det uendlige, vi blir født og dør, og etter ufattlig lang tid blir vi født på nytt og opplever akkurat det samme som vi gjorde forrige gang, jeg skriver dette, du leser det.. osv, og sånn fortsetter det i det uendlige...

Tror du det er mulig? ikke vet jeg, men en ting er ivertfall sikkert...

at vi har mye å lære av sorte hull.

note: ikke ta det for serriøst, er tross alt bare konspirasjon fra en 17 åring (meg)

sorry, vet det er mange skryvefæil her, og litt merklige setning her og der, men bare prøv ikke tenkt på det..

edit: måtte bare rette litt på bruken av ordet "uendlig".

Endret av 91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvem sier at et sort hull eksploderer..? hvis det kan eksplodere så ser jeg ikke bort i fra at jeg henger meg på den teorien din..

men vi har jo "sett" et sort hull, og de forsvinner jo, det er noe som kommer og går.. det sier du jo selv også sånn halveis,

Lenke til kommentar
Den tanken jeg var inne på var at viss sorte hull blir større jo mer de suger til seg, er det ikke da mulig at hele universet da kan bli sugd inn i et gigantisk svart hull? det ville jo isåfall ha tatt uendlig lang tid,

Hvis det tar uendelig lang tid, så vil det aldri skje.

Og så må man ta høyde for at sorte hull fordamper, gitt at Hawking har rett.

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole#Evaporation

In 1974, Stephen Hawking showed that black holes are not entirely black but emit small amounts of thermal radiation.[33]He got this result by applying quantum field theory in a static black hole background. The result of his calculations is that a black hole should emit particles in a perfect black body spectrum. This effect has become known as Hawking radiation. Since Hawking's result many others have verified the effect through various methods.[34]If his theory of black hole radiation is correct then black holes are expected to emit a thermal spectrum of radiation, and thereby lose mass, because according to the theory of relativity mass is just highly condensed energy (E = mc2).[33] Black holes will shrink and evaporate over time. The temperature of this spectrum (Hawking temperature) is proportional to the surface gravity of the black hole, which in turn is inversely proportional to the mass. Large black holes, therefore, emit less radiation than small black holes.
Lenke til kommentar

Jeg tror absolut at det er en mulighet for at det du sier kan skje.

Det jeg derimot er uenig i er at absolutt alt skal gå i ring og gjenta seg. Greit nok at universet blir slukt i et sort hull som så eksploderer i et nytt Big Bang, og så fortsetter slik i det uendelige. Dette fordi alt skjer og kan regnes på etter fysiske lover og regler.

Det jeg ikke tror skjer er at vi blir gjennfødt og jeg leser det du har skrevet og så svarer, for så å starte om igjen. Dette fordi vi mennesker har fri vilje og det da ikke er sikkert vi tar de samme valgene i livet. Jeg tror ikke det er sikkert at mennesket ville oppstått på nytt etter en ny big bang.

Det neste Big Bang kunne jo ha eksplodert litt annerledes enn det det gjorde sist gang. Og derfor blir hele universet litt forandret for hvert bang.

Selvføleglig bare spekulasjoner fra meg også, men jeg synes det er en hvis logikk i det hele.

Lenke til kommentar

hadde en veldig merklig bruk av ordet "uendlig" i inlegget mitt, er fullt klart over det, men der det står uendlig skal det egentlig stå ufattlig :roll:

har litt vansklig for å forstå at sorte hull kan "fordampe" når tyngdekrafta er så stor som den er.

men jeg tror absolut ikke hawking har feil, er bare jeg som ikke forstår det helt, er som sagt ingen fysiker, er bare en fattig vg1 student. :D ..

men shit au, ikke alt her i verden man kan forstå... (ivertfall ikke med en gang..)

Lenke til kommentar
Jeg tror absolut at det er en mulighet for at det du sier kan skje.

Det jeg derimot er uenig i er at absolutt alt skal gå i ring og gjenta seg. Greit nok at universet blir slukt i et sort hull som så eksploderer i et nytt Big Bang, og så fortsetter slik i det uendelige. Dette fordi alt skjer og kan regnes på etter fysiske lover og regler.

Det jeg ikke tror skjer er at vi blir gjennfødt og jeg leser det du har skrevet og så svarer, for så å starte om igjen. Dette fordi vi mennesker har fri vilje og det da ikke er sikkert vi tar de samme valgene i livet. Jeg tror ikke det er sikkert at mennesket ville oppstått på nytt etter en ny big bang.

Det neste Big Bang kunne jo ha eksplodert litt annerledes enn det det gjorde sist gang. Og derfor blir hele universet litt forandret for hvert bang.

Selvføleglig bare spekulasjoner fra meg også, men jeg synes det er en hvis logikk i det hele.

så du mener at hjernen er et untak for fysiske lover? å ikke at all aktivitet som skjer i hjernen faktisk er ekstremt avanserte kjemiske reaksjoner.

personlig tror jeg ikke på fri vilje. jeg tror at fri vilje er en illusjon. alle valg man tar i livet, koker ned til DNA, og livserfaring.

fant ut at det er jeg vist ikke alene om å tro heller:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1085625

Lenke til kommentar

Dette blir altfor spekulativt..

For det andre kan ikke det samme universet skje to ganger, pga entropi loven.

Hvis universet blir sugd inn i et svart hull for sa a eksplodere vil et helt nytt univers komme ut.

Det du snakker om heter oscillating universe, og vil vaere forskjellig vaer gang inntil det en gang ikke kan eksplodere i det hele tatt.

Google it..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
note: ikke ta det for serriøst, er tross alt bare konspirasjon fra en 17 åring (meg)

Er flere som har tenkt på dette før. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Crunch

edit: Ble litt feil. Leste ikke hele innlegget ditt med nytt likt univers osv.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Dette blir altfor spekulativt..

For det andre kan ikke det samme universet skje to ganger, pga entropi loven.

Hvis universet blir sugd inn i et svart hull for sa a eksplodere vil et helt nytt univers komme ut.

Det du snakker om heter oscillating universe, og vil vaere forskjellig vaer gang inntil det en gang ikke kan eksplodere i det hele tatt.

Google it..

hele greia er jo bare spekulasjon, og må IKKE taes for seriøst :tease:

kan du forklare meg entropi loven? fant ingen orntlig forklaring på google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...