Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Gunstigste løsning på støtte fra familie til huskjøp

axels

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen kloke hoder kan gi meg noen gode råd! Spørsmålet er hvordan et huskjøp bør føres opp på gunstigst mulig måte iht. regelverket.

Kjøpte leilighet for kr 2 000 000 i september 2008, og følgende modell er satt opp:

• Min far har investert 800 000 i leiligheten, skal ha tilbake sin del av eierbrøken når vi selger etter endt studietid. Planen hans er å føre opp (800 000/2 000 000)*ligningsverdi på sin formue, mens jeg fører opp resterende ligningsverdi på min. Vi har ikke tinglyst eierbrøken, og skriver en kontrakt hvis det holder.

• Min bestefar har tatt opp 400000 som seniorlån i egen bolig og overført denne summen til meg. Slik som far skal han ha tilbake sin "andel" når den selges, men det gjelder kun ved tap. Dersom jeg selger med gevinst beholder jeg gevinsten, og han skal bare ha tilbake de 400000.

• Jeg har tatt opp eget huslån på de resterende kr 800000. For å dekke noe av renteutgiftene på dette får jeg overført 2000 i studiestøtte fra bestefar i måneden

Jeg betaler ikke husleie til verken far eller bestefar. Jeg tjener selv omkring 40000 i året.

Jeg antar at løsningen med far er kurant, men er mer usikker på hva jeg gjør med bestefars "andel"? Siden jeg skal ha gevinsten ved salg av denne bør det ordnes på en måte som ikke utløser 28% beskatning ved salg, samt at vi er forutseende mtp. fremtidig arveavgift etc...

Er det et alternativ å sette de 400000 som et privat lån fra bestefar til meg? Da er det jo ubestridt jeg som eier den andelen. Hvilke nåværende/framtidige inntekter/utgifter for ham og meg blir utløst av et slikt lån? Og bør det være rentefrtt eller rentebærende til f.eks. normrente?

Dersom vi velger en løsning med rentebærende lån kan rentene overføres tilbake til meg som månedlig studiestøtte.

Håper noen har erfaring eller kompetanse som være til hjelp. På forhånd tusen takk!

Endret av axels
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke utdannet økonom eller noe slikt, så dersom jeg sier noe feil, gjerne arrester meg på det:

Jeg synes det du skriver ser ut som et fornuftig oppsett.

*Forholdet mellom deg og din far ser greit og ryddig ut. Det tror jeg funker fint. Det er sikkert ikke viktig, men jeg syntes en ligningsverdi på 800 000 på en leilighet til 2 mill høres mye ut. Mener jeg har ca 700 000 på mitt rekkehus til 2.5-3mill.

*Når det gjelder deg og din bestefar ser det ut som det meste er greit. Det beste er nok (som du sier) at du får pengene som et lån fra ham, slik trenger han ingen eierandel, mao fører opp 400 000 i gjeld på selvangivelsen.

Samtidig må du huske at evt renteinntekter fra deg som føres opp er skattepliktige for ham. Samtidig, iom at du ligger omtrent på frikortgrensen vil du ikke få utnytte rentefratrekket. Mao vil dere netto måtte skatte litt her.

Alternativet til renter er slik jeg kan se å betale arveavgift på fordelen (vet ikke om man betaler denne avgiften nå, eller om fordelen bare føres opp som arv).

Når det er sagt har både jeg og min søster hatt lån i størrelsesorden 200 000 hos mine foreldre som vi ikke har ført renter på. Vi har aldri hatt noe problem med dette.

Men igjen, man skulle vel egentlig gjort det ser det ut som:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=128132

Lenke til kommentar

For meg så virker overføring fra din bestefar som forskudd på arv oog jeg antar at reglene om gjennomskjæring kan komme til anvendelse. Strengt talt et juridisk problem og ikke økonomisk.

Med en bolig til to mill, har man en beskjeden ligningsverdi og det skal ikke mye gjeld til for å redusere verdien på ligningen til null kr.

Hvordan får du lån hvis du tjener 40.000 kr i året? eller glemte du en null?

"Når det er sagt har både jeg og min søster hatt lån i størrelsesorden 200 000 hos mine foreldre som vi ikke har ført renter på. Vi har aldri hatt noe problem med dette."

Ditlev-simonsen og Co hadde tanter i sveits i mange år uten problemmer.

Endret av KS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...