peru1 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Er det noen her inne som kan svare på va jeg bør velge av enk, nuf eller as? Har lest i bøtter å spann på nettet om fordeler og ulemper... kJENNER TIL ALT DETTE HER MED HVEM SOM TRENGER DITT OG HVEM SOM TRENGER DATT- REVISJONSPLIKT, ANSVAR OSV--- VIL IKKE HA SVAR OM DET------------- Trenger noe mer konkret svar hvis noen kan gi Er konsulent og leier meg ut til et selskap og sitter på deres kontorer. Kommer ikke til å ha noen kostnader utenom litt pc utstyr, tlf.... Planen med selskapet er å sende faktura 12mnd i året får så å heve lønn 12 mnd i året. Ikke noe mer som aksjer , invisterring i eget selskap, 28% + 28% osv. Alt som kommer inn pr mnd går ut igjen samme mnd. Si jeg fakturerer kr 70 000 pr mnd og skal ta alt ut i lønn. Hva bør jeg gjøre?? Har noen mulighet å sette opp et lite regnestykke med enkel forklaring for de 3 selskapene...?:) Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hvis du kjenner til alt om ansvar ol. så vet du vel egentlig det du trenger. Er jo dette som er de viktige forskjellene, spesielt bør du tenkte på hva som skjer hvis du blir syk. Hvis du lurer på hvilken løsning som gjør at du selv sitter igjen med mest penger (les betale minst skatt) så er det klart enkeltmannsforetak. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hvis du ikke har noen store utgifter, kan jeg ikke helt se det store poenget med å bruke penger på er AS. Fordelen med AS kommer jo først til stede når du har store fakturaer/utgifter du ikke greier å betale. Utenom det, måtte det være at AS etter et firmanavn selger bedre, og at du kan selga firmaet ditt etter hvert. Men er det snakk om et hjemmekontor uten store utgifter, ville jeg absolutt gått for et enkeltmannsforetak. Ferre folk innvolvert, lettere å ta ut lønn å lettere/billigere å sortere papir-mølla. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Tror det er litt vanskelig å opprette et NUF, siden dette forutsetter at foretakets hovedkontor ligger i utlandet, jf. foretaksregisterlovens § 1-2. Et NUF er så vidt jeg vet en utenlandsk "filial" i Norge. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Tar 30 minutter og få opp ett NUF, deretter tar det ca 14d før det er registrert i brønnøysund. Opprettelsen koster mellom 4 til 7000,- og leie av postboks samt håndteringen av papirene i f.eks England koster 3000,- i året. Null problem. Og ha en ENK og en oppdragsgiver er ikke uproblematisk, myndighetene vil fort se på dette som ett ansettelsesforhold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå