Gå til innhold

Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB et trygt valg?


NgZ

Anbefalte innlegg

Kjøper meg en filserver nå, og hadde i utgangspunktet tenkt å gå for 3x1TB-disker. (Hitachi Deskstar 7K1000.B 1 TB SATA)

 

Imidlertid så gir 1,5TB Barracudaene naturlig nok mer plass per disk, noe som gjør at jeg klarer meg lenger med de tre første diskene, og også gjør det lettere å utvide med mer plass senere, uten at man må ha så mange disker totalt. Det er jo en fordel mtp strømforbruk, varme og støy.

 

Men etter firmwareproblemene disse diskene har hatt, der disker har dødd på løpende bånd for enkelte, er jeg usikker på om de er noe å satse på. Noen som har noen innspill/kilder å komme med i den ene eller andre retningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt også med kjøpefingeren klar til å trykke på denne, men ble litt skremt av brukererfaringene på f.eks. prisguiden og Komplett. Firmware er en ting, men at disker dør etter kort tid er jo mye verre. Jeg vet ikke hvor mye man kan stole på alt som skrives, men jeg avventer litt.

Lenke til kommentar

Hadde samme dilemma i går når jeg satt og skulle trykke på bestillingsknappen. Jeg feiget ut og gikk heller for WD sine 1.5TB disker. Greit nok at det koster deg ca 600kr mer, men jeg følte at å slippe den utryggheten var verd de pengene.

Lenke til kommentar

Fikk 2 av disse diskene idag, og en av dem er ubrukelig. Får ikke laget partisjon på den(prøver med både Diskbehandling og Partition Magic 8) eller formatert. Virker som jeg må reklamere den. Den andre virket som den skulle, men "time will show" om det skjer noe med den.

 

Skulle ønsket at jeg hadde lest mer på nettet om dem først, hadde nok ikke kjøpt dem da.

Lenke til kommentar

Goophy: Takk for tipset. Hvis man får gjort det før man åpner dem, kan det jo være lettere for nettbutikken å være grei. Dårlig at det ikke ligger mer info om disken på seagate sine sider når det har vørt så mye tull med dem.

 

Blir litt usikker av postene til Nesset nå, merker jeg. :p

Lenke til kommentar

Mine viste seg med Firmware CC1H og CCH1, og disse skulle visst være uten feil(står det på siden deres pluss at jeg sjekket opp serienummeret mot siden dems, stod at de av den bra sorten). Men tydelighvis ikke.

 

Når Seagatetools-programmet engang ikke klarer å lese disken, så må det være noe feil. Jeg prøvde å kjøre forskjellige tester på dem med programmet, men det kom bare opp "Test unavailable". Tilogmed noe enkelt som "Drive Information" klarte det ikke å kjøre på dem.

 

Finnes sikkert mange bra disker der ute uten problemer, men når det finnes så mange med problemer, så ville jeg ha styrt unna disse.

Endret av Nesset
Lenke til kommentar

Seagate's egne verktøy er rare og jeg mistenker de er rent skrot.

De funker ikke med noen av mine disker heller, dog har jeg ingen problemer.

Har selv en ES2 disk som er "rammet" av firmware problemet men den snurrer og det får den sannsynligvis gjøre til den ryker.

Den står i RAID 1 så jeg har ikke noe å frykte om den konker ut, jeg ler sist og ikke disken :p

Lenke til kommentar

synest seagate sine verktøy er ok men er jo sånn 10utgaver av de istedenfor en universel, så måtte finne riktige til hver disktype.

hadde nylig en seagate 500gb som måtte byttes i jobb pcn da denne hørtes ut som den bare ventet på et tog den kunne hoppa forran.

men har enda til overs oppleve en seagate dø privat og da har jeg i overkant av 20 barracuda disker.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Jeg brukte en Enteprise versjon av Seatools når jeg fiksa noen SASdisker som en kjøpte fra ebay. Hvilken seatools bruker dere da? Med den seatoolsen jeg brukte så fant jeg alle diskene jeg hadde iallefall.

 

SeaTools Enterprise Edition. Denne funka dog bare med win xp. Ikkje sjans i Vista. Om det er kommet en ny versjon nå vet jeg ikkje.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Og da virker det som om den andre også gikk til h******.

 

Arg... Aldri mer Seagate.

 

Det er dette som er så fantastisk med det forumet her. Får vite alt med en gang.

Trodde også diskene var friskmeldte, men tydeligvis ikke.

Takk for at du redda meg fra å trykke på bestillknappen:)

Lenke til kommentar

Kjøpte nettopp 3 stk ST31500341AS fra komplett med firmware CC1H, 2 av 3 disker var kaputt ved levering, den ene disken spant ikke opp i det hele tatt (kom bare en summelyd hver 4. sekund). Den andre disken spant opp, og så kom det klikkelyd hvert 4-5 sekund. På den disken som spant opp vibrerte det noe helt sinnsykt så hele skrivebordet ristet...

 

Angrer på at jeg kjøpte diskene, så tror jeg heller skal få byttet de til WD 1.5TB og betale litt ekstra for å være sikrere.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...