Khaffner Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Min bror flytter snart inn i en ny leilighet med 2 andre venner, og om 2 år overtar jeg for den ene vennen. Men til poenget: I Leiligheten skal vi ha filmstue og en tv på hvert soverom. Men idag fikk jeg en idé. ÉN kraftig server med mye lagringskapasitet i et kott sammen med router og annet utstyr, og en simpel liten pc ved hver tv som er koblet til nettverket. Kan man få til følgende? - Serveren står på, med et par filmer i 1080p på harddisken. Jeg setter meg i stua og slår på en av de små, svake pc-ene. Jeg logger inn, finner en 1080p film på serveren og spiller den av uten problemer, fordi filmen blir spilt av på serveren og bare lyd og bilde blir overført til tv-en i stua. Så sitter en annen på rommet sitt og vil høre på musikk fra serveren samtidig. Dette var kanskje litt knotete formulert, men skjønte dere det? Jeg vil ha muligheten til å spille av film og musikk på forskjellige maskiner, men all dekodering av film og musikk skal foregå på serveren. Det skal også fungere mellom Windows, OSX og Linux. Kan dette la seg gjøre? Hvilket OS og hvilke programmer bør serveren ha? Vil nettverket bli overbelastet? Endret 22. mars 2009 av khaffner Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Enkleste her er nok å gå for en løsning hvor du baserer deg enten på en syvio/popcornhour eller linux med xbmc og ett geforce8000 eller 9000 serie skjermkort(trenger bare det billigste du finner med 512mb). Serveren vil da bare være en ren filserver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå