E.I. Lonoff Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Kjente en kar som hadde et kamera, han sa at det ikke var så dyrt og erstattet speilreflekskamera (til den grad at det går an da selvfølgelig). Det hadde veldig god zoom, lurer på om det ikke var 20x optisk. Han påstod at det var populært blant mange free-lance-photo-journalister, fordi det var så lett og lite og samtidig så bra. Annet en det husker jeg dessverre ikke. Noen som kan hjelpe? Jeg lurer på om det ikke var et canon kamera. Kort oppsumering: Lett og lite, men ikke sånn minikompakt. Rundt 20x zoom Rundt 10mpx Kall det et lite "reflekskamera" da Veldig brukervennlig Noen som kan hjelpe? Evt. hjelpe meg å finne et godt kamera som passer beskrivelsene sånn passe. Lenke til kommentar
E.I. Lonoff Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Sjå på hen jah! Det ligna veldig. Tusen Takk. Noen som har noe erfaring med dette kameraet? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Ingen kompakte kan "erstatte" et speilrefleks med tanke på bildekvalitet. Lysfølsomhet er spesielt et område hvor kompakt ikke kan konkurrere med speilrefleks, og jo mer zoom du putter inn i et kompakt, jo mer sliter kameraet med skarphet, spesielt i kantene. Ellers er det en rekke andre ting som skiller kompaktkamera fra speilrefleks, men det blir for mye å liste opp. Skriver det bare så du ikke blir skuffa når du finner ut at det ikke er helt som et speilrefleks uansett Lenke til kommentar
E.I. Lonoff Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Ingen kompakte kan "erstatte" et speilrefleks med tanke på bildekvalitet. Lysfølsomhet er spesielt et område hvor kompakt ikke kan konkurrere med speilrefleks, og jo mer zoom du putter inn i et kompakt, jo mer sliter kameraet med skarphet, spesielt i kantene. Ellers er det en rekke andre ting som skiller kompaktkamera fra speilrefleks, men det blir for mye å liste opp. Skriver det bare så du ikke blir skuffa når du finner ut at det ikke er helt som et speilrefleks uansett Prøvde å gjøre det klart da. men takk. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Mange merker har slike kamera. Du kan gå i produktguiden her på akam.no og søke på kamera med f.eks. over 10mp, over 10x optisk zoom. Scroller du litt ned på siden finner du endel bra Jeg har både speilrefleks og et slikt "superzoom-kamera", og når forholdene er fine går det kjappere å zoome med kompaktkamera enn å skifte objektiv på speilrefleksen. I tillegg kan de som regel ta videoklipp med grei kvalitet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Prøvde å gjøre det klart da. men takk. Du skrev bare "i den grad det går an". Hva du vet går ann, og ikke, aner jeg ikke. Så tenkte bare jeg skulle si fra. Jobber i butikk som selger kamera, og har opplevd at kunder som har kjøpt et kompaktkamera uten å spørre oss, blir skuffa da det ikke tilsvarer speilrefleks på alle områder... selv om de har hørt det fra "fotoeksperten" i familien at det gjør det. Og mange kamera ser ut som speilrefleks ved første øyekast. Samtidig virker det på mange, som om de tror det er speilrefleks så fort objektivet stikker litt ut av kameraet selv om det er avslått, eller så fort kameraet går over en viss størrelse. Lenke til kommentar
E.I. Lonoff Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Jeg skjønner. Takk for at du gjorde det klart. Jeg forventa ikke kvalitet av speilrefleksstandard da, men prøvde å poengtere at det ikke var et lite billig-kamera det var snakk om. Nok om det. Jove: Takk for tips. Jeg skal søke litt rundt, men det Olympus-kamera så skikkelig heftig ut. Tørr ikke kjøpe det uten en anbefaling fra en som har brukt det litt da. Endret 22. mars 2009 av akad3m1x Lenke til kommentar
E.I. Lonoff Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Hmm.. Noen som vet om det egentlig går an å få til klare, fine bilder med 26x zoom? Uten tripod da mener jeg. Det må da være uhyre vanskelig selv med 2 stabilisator-ting som de skryter sånn av. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Mye lys og rask lukkertid.. Lenke til kommentar
E.I. Lonoff Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Selvsagt.. hmm.. De skryter fælt av hvor godt kamera er selv med så mye zoom. Jeg finner meg selv svært skeptisk.. Lenke til kommentar
MetteHHH Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Selvsagt.. hmm.. De skryter fælt av hvor godt kamera er selv med så mye zoom. Jeg finner meg selv svært skeptisk.. Tjoh - i min erfaring er det mest et spørgsmål om lys. F.eks. se på denne situation, godt lys i Camarque for snart tre år siden, med min Panasonic FZ20, som senere blev stjålet: http://farm1.static.flickr.com/83/210827067_938085ec17_b.jpg Som erstatning købte jeg et Pentax k10d (MEGET påvirket af "dSLR er Gud"-stemningen her på akam forum). Men jeg har ikke mange penge, så jeg havde desværre kun råd til kit-optik plus en billig Sigma 70-300mm sammen med huset. Den er ikke ret lysstærk, og ikke vidunderligt skarp på de lange brændvidder, så det er en _marginal_ forbedring ifht ultrazoom kameraet! Jeg kommer til USA til sommer, og brænder så 6000kr mere af på en fast brændvidde 300mm, og SÅ kommer jeg nok op på en mærkbar forbedring på de lange brændvidder. Men jeg vil bare sige: Ultrazoom er ABSOLUT værd at overveje som alternativ, hvis man ikke lige har 10.000kr at brænde af på sin hobby! Og givet mine erfaringer med Panazonic fz30, så tror jeg også at det Olympus-kamera du linker til er FULDT brugbart på de lange brændvidder i godt lys. På niveau med et dSLR med billig-optik. I godt lys. Jeg er glad for mit k10d, men køber alligevel også et Pentax x70 superzoom til sommer - det vil min mand have mere glæde af, da han ikke er så foto-nørdet som jeg, og det koster jo under DET HALVE af min 300mm f/4 telelinse! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå