Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ekstrem nybegynner på biler


Anbefalte innlegg

hei!

 

er en fattig student som planlegger å kjøpe en bil hovedsaklig til å kjøre frem og tilbake til skole. Greia er at jeg vil helst betale minst mulig ettersom jeg kjøper på en del av studielånet mitt.

 

spørsmålene jeg stiller dere er:

-hvordan finner man ut sånn ca. hvor mye bensin bilen sluker. Er det sylindervolumet? den som er 1.6 eller 1.8 osv?

-hvor mye blir forsikring på bilen min hvis jeg registrer det på faren min sin sitt navn. Han har hatt bil i 20 år og har max bonus. Jeg vurderer en toyota corolla 96 modell. (dette kan variere, toyota ble valget siden jeg hørte at de sluker minst bensin)

-på alle bruktbilene står kilometermålinga. Er det sånn at forsikringspremien øker hvis bilen har kjørt mer?

-hvis jeg kjøper en brukt bil. Hva slags avgifter er det. Omregistrering og hva annet? (EU-kontrollen er helt til 2010)

 

og til slutt:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16762866

hvorfor er den billig? bilen er ganske bra ut. Hvorfor vil eieren selge den for så billig? er det noe skjulte kostnader her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ingen direkte sammenheng mellom slagvolumet på bilen og hvor tørst den er. Dette er noe du må søke opp eller spørre produsent om.

 

 

oh okey.

 

men jeg har lagt merke til at i de fleste diskusjoner om biler. Når for eksempel en har kjøpt ny bil så spør den andre alltid om den er 1.6 eller 1.8. Hvorfor er det betydningsfullt?

Lenke til kommentar

BMW'en er nok billig fordi det er en liten 1.6ltr motor som har gått over 200.000. Dessuten er det en compact - som er noe vanskeligere å få solgt, i tillegg til at det er en 96mod.

 

Biler med 1,6 å 1,8 motor bruker lite bensin. Ikke noe mer å snakke om, egentlig. Jeg har sjøl en 2,0ltr bensinmotor som sluker fordi det er en 6syl motor. En 2,0ltr motor i dag, med "standard" 4syl bruker ikke spes mye.

 

Om du f.eks ser på BMW på 2,0ltr og oppover, er disse gjerne rekkeseksere, dvs. 6syl motorer, som bruker en del mer bensin en f.eks en corolla med 2ltr motor som bare er 4syl.

 

Når jeg kjøpte min egen bil da jeg var 18 i 05', så registrerte jeg den på meg sjøl. Like greit å gjøre det først som sist, så kan du opparbeide din egen bonus.

 

Når en bil har høy kmstand, så blir den billigere å kjøpe, å vil muligens synke litt i forsikringspris pga dette, men når den har høy kmstand, så vil det også stige fordi den har større sjangs for å "bryte sammen". Er ikke helt sikker på hvordan forholdene er her, men hvis du skal ha full kasko, som innebærer "motorhavari" i forsikringen, så er det nok bedre for forsikringsselskapet om bilen har gått 80.000km en 280.000km.

 

Jeg er 21år gammel - har kjørt bil skadefritt siden 2005, men har opparbeidet meg bonus siden 2003 pga lett-mc. Tror jeg har 60-70% bonus nå. En helt ny 2009 mod Audi A4 stv. + 2003mod Arctic Cat 700 (snøscooter) koster om lag 7500 - 8000 å forsikre for meg hos IF pr.år, som er desidert billigst når jeg har sammenlignet med andre forsikringsselskap.

 

edit: etter å ha lest hva vargaz svarte, så må jeg si meg enig i at den egentlig ikke er spesiellt billig ... Alt som har rundet 200.000km som liksom er den "magiske" grensa, blir ofte priset litt under de andre som ligger rett opp under 200k

Endret av kenzuke
Lenke til kommentar

Word.

Tror uansett at du kan konkludere med at så lenge du blir å havne opp med en "ordinær" bil, dvs en 1,6 - 1,8 eller 2,0ltr som har 4syl - så blir det et forbruk som ikke er noe å snakke om. dvs at du skal holde deg under 1 ltr pr.mil.

Min bruker ca 1,1 ltr per mil på langkjøring, og rundt 1,5 på bykjøring, men det er en 91' BMW 6syl 2.0ltr med 150hk som har gått ca 330.000km :!: "Lite" slagvolum, fordelt på mange sylindere med gammel teknologi er altså oppskriften til en bensinslukar i dette tilfellet.

"Gamlingen" sluker som om det ikke skulle vært en dag i mårra :p

Lenke til kommentar
Jeg sa at det ikke var noen direkte sammenheng. Slagvolum er likevel en av faktorene som påvirker hvor mye bilen din sluker, akkurat som med antall sylindre.

Kalkulatoren gir deg helt feil resultat, ja. Bare ring litt rundt å noter deg prisene de forskjellige aktørene gir deg. Husk at en BMW vil alltid være dyrere en en Toyota, da BMW er en typisk ungdomsbil med høy ulykkesstatistikk.

Jeg betaler ca 900 pr mnd for min 91' BMW + 03' Arctic Cat FireCat 700. En bil som har en verdi i dag på ca 30.000 å en scooter som har en verdi på ca 58.000.

Når det kostet ca 6 - 700kr pr.mnd for en splitter ny Audi til en halv mill med samme scooteren. Sier jo litt om hvor mye bare merket på bilen kan får prisen til å hoppe.

 

Kan også nevne at en kompis av meg kjøpte en 91' Nissan 200SX med ca 350HK som førstebil når han var 18. Å forsikre denne var et RAN!

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke kjøpe en BILLIG bil, et par eks.:

 

Ford Mondeo 1994

 

Ford Fiesta 1997

 

Citroen Saxo 1996

 

Volkswagen Caddy 1999

 

Opel Corsa 1995

 

Mye "drittbiler" her, men siden du er student.

 

Dette tror jeg også er en god i de. Eller f.eks også en Yaris som blir nevnt her. Da får du faktisk en relativt ny bil til en billig penge - så lenge du ikke er opptatt av utseende og ytelse.

 

Håper jeg ikke "fornærmer" noen her, men hvis jeg var deg ville jeg i hvert fall STYRT GODT UNNA en eldre opel! :no:

Lenke til kommentar

Hva mener du med eldre opel? Jeg har en gullegod Opel Vectra A 94 modell, minimalt med problemer. Har tidligere hatt en 92mod Opel Calibra også veldig lite feil på den, men det hadde vel mer med godt vedlikehold å gjøre.. passer man på bilen sin, så hjelper det ofte en del :=)

Lenke til kommentar

Etter erfaringer fra kjente og nære så vil jeg anbefale Mercedes eller Mazda;) er ganske slitesterke biler fra det jeg har hørt og de er langt fra dyre så lenge du velger rette bilen:P

Broren min har en Mercedes 250D som har gått åver 500000 den funker bra ennå og hn ligger rundt 0.5l på mila^^ eneste grunnen han har bilen er fordi den er billig. Selve bilen var brukt som taxi og er fin invenndig, men ser ikke ut fra utsida:P Så er sikkert ganske mange biler du finner som du blir fornøyd med:) såklart kjørekomfort og utsende skal jo ikke bortprioriteres pga billig førbruksmessig:P Men Mazda er veldig populært her i området ihvertfall:)

Endret av nightwo1f
Lenke til kommentar

Agree. Min erfaring tilsier at biler som Honda, Toyota, Mitsubishi, Nissan å Mazda er biler som er 1) Billig å kjøpe 2) Billig å eie 3) Billige deler/service 4) Driftssikre

 

Biler som BMW, Mercedes, Audi, Volkswagen og andre tyske go'biler er ofte 1) Dyrere å kjøpe 2) Dyrere å eie 3) Dyrere verkstedsbesøk / service 4) Men ikke nødvendigvis mindre driftssikre.

 

Når det kommer til kjørekomfort, støyisolering, interiør og utseende, samt kvalitet på interiør og ekstrautstyr, er gruppe nr. 2 en soleklar vinner. "Japsebiler" er som oftest veldig primitive biler - men, hey - mindre duppeditter, mindre ting å få feil på :-)

Sjøl kjører jeg som sagt BMW, å kommer alltid til å holde meg i Tyskland når det gjelder biler.

 

Biler som den gamle 250D til Mercedes er et helt spesielt tilfelle på en ekstremt pålitelig bil som bare går og går - takket være mye slagvolum og lite - eller "ingen" effekt :!:

Lenke til kommentar

Enig i det du sier, men når det kommer til mye bil for lite penger så vil jeg si at japsebil er en soleklar vinner. Er selv veldig glad i tyske biler og helt enig i at de vinner på opplevd kvalitet. Er også veldig glad i designet på tyske biler, e30 feks. Men for trådstarter er jeg ganske sikker på at en liten japsebil vil være det beste alternativet. Lav forsikring, billig i innkjøp, billig i drift osvosv. Så klarer han sikkert å leve uten bakhjulstrekk og kraftig motor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...