Kelsier Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Rett på : Jeg lurer på hvor mye bensin en Suzuki Baleno bruker på mila! Vedder med min far, jeg mener det er billigere å kjøre til hovedstaden enn å ta buss! Har googlet, men finner ingenting =/ Halp! Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Er det en Suzuki Baleno med aktiv firhjulstrekk? I så fall er det ikke så lite som du skulle trodd. Lenke til kommentar
Kelsier Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Stemmer, aktiv firhjulstrekk Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Husk nå at du må regne inn forskring, service, olje, +++. Typisk ligger faktisk forbrukt beløp på 2-3 ganger det bensinen koster for strekningen. Lenke til kommentar
Kelsier Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Det eneste jeg vil frem til er om det er billigere å ta bilen eller sette meg på en buss. Bilen har vi uansett, og forsikring og stuff koster det samme uansett hva jeg velger Lenke til kommentar
sandydandy Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Om du kjører alene vil det nok ikke være billigere, nei. Lenke til kommentar
Kelsier Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 To i bilen. Lillesand - Oslo. 300 kr per pers én vei med buss. Lenke til kommentar
sandydandy Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Gjorde regnestykket med strekningen Nordfjord - Bergen, og med tre personer i bilen (helt ny Alfa Romeo med lavt forbruk) var prisen per person tilnærmet lik buss- og hurtigbåt-prisene. Lenke til kommentar
Kelsier Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Vel, OK Takk for svar, jeg konkluderer med at det lille det eventuelt koster mer, blir rettferdiggjort av komforten man får i bil i forhold til buss Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 For å ikke snakke om all tiden man sparer da. Tid er penger. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 For å ikke snakke om all tiden man sparer da. Tid er penger. Der sa du det! Ufattelig irriterende med alle start/stopp og omveier som bussen tar.. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hvis man kjøper en ny bensin-drevet bil til ca kr. 350.000,- koster det ca kr. 50,- pr mil inkl. verdifall. Dvs at man i stedet for å kjøpe bil, kan ta gaaaanske så mange taxi-turer i året (men det gidder ikke jeg). Lenke til kommentar
citronen Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Naf sa i forrige måned at en ny bmw 730 disel kostet 11,80 kr / km. Utregningen prydet førstesiden på magasinet deres, Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Dvs at man i stedet for å kjøpe bil, kan ta gaaaanske så mange taxi-turer i året (men det gidder ikke jeg). Taxi i Norge er jo vanvittig dyrt. Tok taxi på lørdag; 300,- for drøyt 3 km. Hadde jo vært billigere om vi som tok drosje kjørte hver vår bil. Skal man ta en litt lengre tur med taxi flyr også tusenlappene fort. Ble nødt til å ta taxi fra Oslo S til utkanten av Sandvika i høst, og fikk da prutet det ned til 500 kr, for en tur som ikke akkurat varer mange minuttene.. Har man først bil så skal man ikke se bort ifra at det er billigst, spesielt hvis man gjerne er fler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 To i bilen. Lillesand - Oslo. 300 kr per pers én vei med buss. I følge gulesider er det 293 km hver vei. Siden jeg ikke vet noe nøyaktig om bensinforbruket på den bilen og den strekninga så får jeg gjette på 0,7 liter/mil og en pris på 11,50 per liter. Da koster bensinen for den turen 236 kr. Så må du regne inn bompenger og parkeringsavgifter som umiddelbare kostnader. For bussen kan du regne ytterligere kostnader for å komme deg til og fra busstoppene i Lillesand og Oslo, hvis det ikke er gåavstand eller du blir kjørt/hentet. Så kommer de mer skjulte kostnadene man har med bilen. Økt antall kilometer betyr økte reparasjonsutgifter, olje, spylervæske og økt forsikringspremie, slitasje på dekk og bremser, veiavgift, risiko for egenandel etter skader og ikke minst verditap på bilen. Alle disse faktorene regner man ofte sammen til ett tall på reell kostnad: 3,5 kr/km på en gjennomsnittsbil. Altså mye høyere enn kun bensin alene. Bensin alene vil som sagt koste mye mindre enn bussen, men regner man med hele kostnadsbildet blir plutselig buss billigst. Både du og faren din har altså rett. Dere regner bare på ulike måter. Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 En liten grei link opp mot biløkonomi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå