fragaria Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Skal kjøpe bil i mai/juni og får inntil 100-120.000 dekket i kjøp av foreldre. Det er også snakk om at den skal kunne stå på deres forsikring (da jeg er 18, og forsikringene for 18-åringer er veldig dyre). Regner med å kjøpe en bil som er produsert senest i 2000, og som ikke har gått alt for mye. Mest sannsynelig skal jeg kjøpe en VW Golf eller VW Bora. Skal studere til høsten, og har da et begrenset budsjett. Kommer neppe til å kjøre veldig mye, men det koster jo likevel. Lurer på om noen har tid og lyst til å gjøre et overslag over hvor mye jeg må regne med å bruke i året. Lenke til kommentar
picpac Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Årsavgift: ca 3000 Forsikring: 3000-7000 Service: 3000-5000 Diverse: 2000-4000 Bensin: Det vet bare du. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg ser noen har det greit... Da jeg var 18 fikk jeg en bil av fattern som han gav 2-4000kr for. Alt annet måtte betales selv. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Rundt 3000,- i måneden vil jeg vel regne med det koster deg å ha en slik bil. Da er alt tatt med. Lenke til kommentar
schizo- Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 (endret) Rundt 3000,- i måneden vil jeg vel regne med det koster deg å ha en slik bil. Da er alt tatt med. Stemmer nok ganske bra det. 3000 i året årsavgift 5000+ i året i forsikring Lurt og regne med 5000kr i året til service/diverse reperasjoner Del det på 12mnd'er så har du de faste utgiftene. Kommer litt annpå hvordan bil du kjøper/hva som følger med, men sommerdekk/vinterdekk kan jo komme som en engangsutgift. Det lønner seg alltid og ha litt ekstra kronasjer satt av til uforutsette utgifter Bensin/diesel er den variable utgiften. Bør vel regne med sikkert minst 1tank/mnd'en så rundt 600kr kanskje. Endret 25. mars 2009 av schizo- Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Selv om det er dyrt med forsikring som 18-åring kan det være en ide å ordne det slik at du alikevel får opparbeide deg bonus. Jeg endte opp med at forsikringen står sammen med resten av forsikringene til pappa, samtidig som at jeg står som hovedbruker og får opparbeidet bonus. Husk at selv om forsikring er dyrt så utgjør det ikke så enormt om du velger en fornuftig bil - samtidig som du på sikt tjener på det siden du før eller senere må få flyttet forsikringen over på deg selv alikevel. I den prisklassen du havner i får man utrolig mange veldig greie førstebiler, spesielt i den størrelsesklassen du er ute etter. Drivstoffutgifter varierer som nevnt mye. Selv bruker jeg fort ett par tanker i måneden - 700-800. Men jeg kjører endel, siden jeg drar hjem i helger og er 22mil unna studiestedet mitt. Det er greit, og lett å få tak i en bil som bruker lite drivstoff i den pris og størrelsesklassen du ser på, og de samme motorene som bruker lite er og rimelige når det gjelder forsikring. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Den som bruker en tank med drivstoff i måneden etter man har fått førerkortet,er god. Regn med 5 tanker du Lenke til kommentar
fragaria Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 Heihei! Tusen takk for fine svar . Flytter jo for meg selv samtidig som jeg kjøper bilen, så sitter og jobber med budsjett, hjelpen deres kommer veldig godt med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå