Gå til innhold

skikk og bruk - bruk av dressjakke i bryllup

Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var i et bryllup i helga og må innrømme at jeg følte meg ganske snytt og irrettesatt da jeg ble introdusert for en "skikk og bruk regel" som jeg aldri har hørt om tidligere. En skal visst ikke ta av seg dressjakka før brudgommen har gjort det. Dummeste dusteregel jeg har hørt på lenge syntes nå jeg. Jeg mener det er opp til hver enkelt gjest å styre dette selv avhengig om en er varm eller ikke.

Det jeg lurer på, er om denne regelen er allment brukt/tilfelle, eller om dette bare er noe selskapsarangørene har funnet på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
var brudgommen klar over dette? kanskje han hadde tatt av seg jakka hvis han var klar over regelen.

her uansett aldri hørt om en sånn regel.

Brudgommen var klar over dette. Jeg fikk dette påpekt fra min mor som igjen hadde fått det bemerket av bruden. Om dette er vanlig, så må jeg vel bare finne meg i å følge "skikken" nestegang jeg er gjest.

Lenke til kommentar

I følge gammel skikk&bruk kan man ikke kaste jakka før verten gjør det. I et bryllup er normalt ikke brudgommen vert (far/svigerfar er typisk verten). Mistenker derfor noen har misforstått. Men kanskje det er noen nyanser i regelen jeg ikke har fått med meg (og at det dermed er jeg som har misforstått)...

Uansett er dette en gammel regel som i de fleste normale miljøer forlengst er kasta på sjøen. Det er mye fornuftig i skikk&bruk som man kan ta med seg på veien, men akkurat hvem som henger fra seg jakka først er bare fjolleri. Det blir litt wannabe-sosietets-jåleri når man syns sånt er viktig. Syns ikke trådstarter skal føle seg snytt eller irettesatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...