Gå til innhold

Vidvinkel eller blitz - Noe gøy å leke seg med til D80

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kunne godt tenkt meg enten et nytt objektiv, eller en blitz.

Fra før har jeg til min D80 en Nikon 18-70 3.5-4.5 og en Nikon 50mm 1.8. Har altså ikke mye utstyr, så det hadde vært gøy å prøve noe nytt ;)

Har i grunn ikke savnet noe mer tele enn kitlinsa, så jeg tror heller jeg har lyst på en vidvinkel. Hva er det som gjelder der? Skal vi si til en pris 3000 pluss/minus.

MEN, en blitz hadde kanskje vært en fordel. Jeg bruker så og si aldri popup blitzen inne, jeg synes den lager et veldig stygt lys. Da kjører jeg heller litt høyere ISO verdier, men synes ikke D80 takler det spesielt bra.

En blitz jeg kan vippe opp i taket er et must. Altså, SB-400 går ikke. Men å kunne vri blitzen til siden hadde også vært en fordel, slik at jeg kan vippe den opp i taktet også når jeg tar bilder på høykant. Kan SB-600 dette? SB-900 blir for dyr.

Var foresten et par sekunder unna å bestille batterigrep her for noen uker siden, men fornuften tok meg. Har enda tilgode å stå der uten strøm, så dropper det for nå.

Håper på et par tips her nå. Ønsker meg noe jeg kan ha det litt gøy med. Artig med noe nytt fotoutstyr, men pga. pris blir det ikke så ofte at jeg tar meg råd til det. Foto er dyrt :whistle:

Mvh

Marius Kinge

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha vidvinkel må du nok se på brukte objektiv. Selv fant jeg mitt Nikon 12-24 til 4500, tviler på du finner det så mye billigere. Ellers har du jo Tamron sin 11-18, den får du vel ny for ca 3000. Har selv hatt den, og den er helt grei. Føles litt billig (byggekvalitet), men annet er vel ikke å forvente.

Jeg har også SB-600. Den er helt super, men for min del lite brukt og når jeg bruker den er det kun (mer eller mindre) som innfyllingslys. Dette kommer jo helt an på hva du fotograferer, da. Jeg tar lite bilder inne.

Selv bruker jeg vidvinkel mer enn blits, men angrer absolutt ikke på kjøpet av blitsen heller.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

TGB: Okei, da er det i såfal SB-600 jeg ser etter. Noe multiblits-system er ikke noe jeg går for nå. Antar at jeg eventuelt kan kjøpe en SB-900 senere, for så å bruke den som master, og SB-600'n som slave.

Ronny1: Så i grunn smart ut den løsningen til Petteri Sulonen. Men ønsker en ordentlig blits, noe å tukle litt med :p

Sigman så jeg kosta nærmere 5000 i butikk, men i underkant av 3000 brukt ja. Skal se litt mer på det.

Men et generelt spørsmål om bruktkjøp av objektiver... Hvordan er det å kjøpe brukt, med tanke på støv ol? Selv behandler jeg utstyret mitt kanskje litt vel forsiktig, men ser for meg at det er endel som smeller på objektiver i hytt og pine. Bør kanskje sees før man kjøper.

EDIT

Arbakadarba: Tamroen har jeg faktisk sett litt på før. Skal ta en titt på den igjen.

Jeg fotograferer egentlig veldig variert. Det blir mye utebilder når jeg er ute å reiser, men her hjemme blir det litt bilder hos venner og på små "fester". (Tar ikke med kamera på fester der det er fult hus nei).

Innebilder var vel noe av grunnen til at jeg kjøpte meg 50mm, da den er ganske lyssterk. Men ser at den kan bli litt trang i mange tilfeller.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Jeg har solgt og kjøpt en del objektiver og har hittill ikke møtt på noen uærlige personer. Jeg spør grundig og mye om det meste (ofte ting blir utelatt i annonsene), og har alltid fått ærlige svar. Kanskje jeg har vært heldig...så lenge det ikke er snakk om større summer så tar jeg sjangsen. Selvfølgelig ville det vært surt og tape 3 000, men livet ville gått videre.

Lenke til kommentar
Men et generelt spørsmål om bruktkjøp av objektiver... Hvordan er det å kjøpe brukt, med tanke på støv ol? Selv behandler jeg utstyret mitt kanskje litt vel forsiktig, men ser for meg at det er endel som smeller på objektiver i hytt og pine. Bør kanskje sees før man kjøper.

Jeg har handlet både kamerahus og objektiver brukt. Jeg har egentlig ingen dårlige erfaringer med det.

De aller fleste mennesker er generelt ærlige og redelige.

Jeg snakker vanligvis med selger pr. telefon for å få et generelt inntrykk av selger og produktet, og holder videre kontakt pr. e-post.

Om varen avviker fra beskrivelsen så har selgeren fart med løgn. Handel som bygger på løgn er svindel. Svindel er ulovlig.

Du kan selvsagt være uheldig og få en murstein i posten, tape noen kroner og illusjoner, men mine illusjoner er fremdeles i behold ... -folk flest er ærlige.

På foto.no kan du også sjekke tilbakemeldingene selgeren har fått på tidligere handler.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet både kamerahus og objektiver brukt. Jeg har egentlig ingen dårlige erfaringer med det.

De aller fleste mennesker er generelt ærlige og redelige.

Jeg snakker vanligvis med selger pr. telefon for å få et generelt inntrykk av selger og produktet, og holder videre kontakt pr. e-post.

Om varen avviker fra beskrivelsen så har selgeren fart med løgn. Handel som bygger på løgn er svindel. Svindel er ulovlig.

Du kan selvsagt være uheldig og få en murstein i posten, tape noen kroner og illusjoner, men mine illusjoner er fremdeles i behold ... -folk flest er ærlige.

På foto.no kan du også sjekke tilbakemeldingene selgeren har fått på tidligere handler.

Joda, har handlet mye greier brukt og det har som regel funka som det skal. Men kamerautstyr tenkte jeg kanskje ville være litt annerledes. F.eks. om man mister et objektiv i bakken, kan det virke fint etterpå, men kanskje egentlig feilfokusere litt... Jeg ville f.eks aldri kjøpt noe utstyr som var mistet i bakken eller slått i veggen.

Men ja, folk er vel ærlige på sånt.

Fåt ta en runde på brukmarkedene :) Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

SB-400 kan vippes ja. Det var jeg absolutt ikke klar over. Kan den skrus og? :p

Men selve blitsen ser jo så fordømt teit ut. Nesten grunn nok til å ikke kjøpe den.

Ang. objektiv, så kjøper jeg en tamron 10-24 om jeg går for objektiv. Må bare vurdere om jeg vil ha en blits i steden for.

Back to start, almost :new_woot:

Lenke til kommentar

11-18mm tenkte jeg ikke på. Trudde den var ute av markedet. Men etter å ha sett testen på photozone.de er det like greit at jeg ikke nevnte den.

10-24mm er uansett ett bedre område. Jeg synes det er greit å ha litt overlapping mellom objektivene, har selv Pentax 12-24mm, 17-70mm og 50-135mm.

Edit: Jeg ble overrasket over prisen da jeg var innom den lokale JP butikken. 3499kr. for objektivet er billig.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...