kennybooy3 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Heisann!! Jeg og noen venner har prøvd å brygge cider, og tror den er ferdi nå. Er det noen "regel" om når du vet når den er ferdig? Og er det en måte å teste alkoholinnholdet på? Takk for svar! Lenke til kommentar
S0ppel Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 La en som tåler lite alkohol drikke litt og se om han blir drita? Lenke til kommentar
kennybooy3 Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 hehe, det er jo en mulighet :!: men jeg tenker mer på om det går an å måle seg frem til det, eller om det er andre måter å finne utav det uten å drikke det? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Varm opp cideren til 78.4 grader celsius og behold varmen i, tja, 10 min? Vei cideren før og etter med veldig nøyaktig vekt, så finner du ut hvor mye alkohol som har kokt vekk iløpet av de 10 minuttene, så ut ifra den mengden og mengden du startet med kan du regne ut prosenten som var i cideren. Tror dette skal funke, men du trenger nøyaktig utstyr. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) http://beer-brewing.suite101.com/article.c...se_a_hydrometer Virker som en kan måle seg frem til det! Ble nysgjerrig jeg nå, si i fra hvis du finner ut av det Har hatt lyst til å prøve å lage litt vin eller øl selv! edit: ^^ den vakke dum! Endret 22. mars 2009 av zeltex Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Bruk et hydrometer. Du får kjøpt det på butikker som selger vinråstoff og essenser, og bar-ting. Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Gjær omdanner sukker til alkohol. Alkohol er lettere enn sukker. Derfor vil cideren (eller øllet eller vinen) veie mindre etter gjæring. Hydrometeret bruker man ved å senke det ned i cideren før gjæring og notere hvor langt ned det synker. Så venter man til gjæringen er ferdig før man gjør det samme igjen. Så tar man den første verdien minus den andre verdien og deler på ca 7.5 så har man ca alkoholprosent. Hvis man ikke gjør den målingen før gjæring vil ikke et hydrometer kunne si noe om alkoholinnholdet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå