Gå til innhold

Linux server


Anbefalte innlegg

Har ei gammel pentium 166mhz mmx 64mb ram som bare støver ned. Siden jeg snart får adsl så tenkte jeg å bruke denne til en ftp server, kjøre eggdrop etc.. Men jeg har absolutt null peiling på linux, (er meget villig til å lære meg) Kan vel også legge til at jeg ikke har tenkt å bruke den som en router, siden jeg da har en 3com router fra før av.

 

Så hva egner seg? Hvilken linux distro? Det er vel også mulig å bruke den som en slags bnc? I såfall hvordan? Noen som har noen gode tips eller linker til meg? :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en lignende post oppe nå...

 

Jeg bestemmte meg for å kjøre Debian som distro og proftpd som FTP-server. Er snart ferdig med Debian installasjonen, og det virker veldig lovende. Men du burde kunne en del om linux, spes. om lasting av moduler for å få hardwaren din til å funke med Debian, for her er det null Plug'n'Play :wink:

 

Anbefaler ikke å kjøre X. Anbefaler heller ikke å installere distroer som baserer seg på X (RedHat, SuSE, Mandrake og Lycoris ++).

 

Lykke til da :wink:

Så får vi se, hvem som får satt opp servern først :D

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Vil vel ikke akkurat si RH 9.0 er ustabilt.. Eneste som får ned 166 MHz serveren min er strøm brudd (noe det er en del av der jeg bor), men den virker like bra etterpå :D

 

Når jeg tenker meg om så kjører vel egentlig serveren RH 8.0, og 9.0 er på laptoppen (denne).. Uhyre sjelden at serveren kræsjer i hvertfall.. Og nei, serveren kjører ikke X..

 

Laptoppen kjører X forøvrig.. Hender X kræsjer, men det er stort sett min egen feil, men laptoppen må sjelden restartes..

Lenke til kommentar

Jeg vil fortsatt fraråde RH, både 8.0 og 9.0. Hvis du absolut skal ha RH, så burde du bruke 7.3, med sikkerhetsoppdateringer :yes:

Grunnen til dette er at RH legger til masse unødvendig stasj i kjærna, og kjører flere daemons enn f.eks. Debian, og derfor sløser den mer med ressurser, noe du har lite av.

Det er riktig at du kan confe RH til å gi slipp på pakker den vanligvis ville installert, men dette blir like mye stress som å installere Debian.

Etter installasjonen er Debians kommandolinja tilnærmet lik RH sin. Og hvis du skulle komme over en kommando som ikke finnes i Debian så kan du jo bare dra en "apt-get install <programnavn>" :wink:

 

Har ikke noe i mot RH, men syns ikke den passer til serverbruk med lite ressurser.

Selv om jeg kjører SuSE på arbeidsstasjoinen min så var det fullstendig utelukket å kjøre det på servern. SuSE er veldig treig i forhold til Debian. Grunnen til at jeg bruker SuSE er brukervennligheten, utseende og det at det er så sinnsykt gjennomført liksom :wink: Noe som ikke er viktig på en server.

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...