Gå til innhold

Snustråden v7.0 - the real deal! LES REGLENE I FØRSTEPOST!

Anbefalte innlegg

Hvis du tenker på det rent juridiske gjør han intet ulovlig.

Jo det gjør han. Det er ikke lov for mindreårige å snuse. Det kommer klart frem i loven, selv om det ikke står ordrett. Det er en grunn til at mindreårige ikke har lov til å kjøpe tobakk, og den grunnen er at de ikke skal bruke det.

Jeg skjønner at folk under atten gjerne vil tolke loven som at alt er lovlig så lenge det ikke kjøpe, men det er ikke tanken bak det i det heletatt.

Det er feil det du skriver her. Jeg har intet sitat, men har stilt spørsmål til ung.no fordi jeg lurte på dette. Loven sier at man ikke kan selge, kjøpe for eller gi tobakk/alkhol til personer under 18 år. Kjøp og bruk er derimot lovlig. Dette blir ikke skrevet i loven, men dersom det ikke er noe forbud skjer det ikke noe ulovlig. Et eller annet sted er det skjedd noe ulovlig, men lovbruddet ligger ikke hos meg.

Dette kan jeg "bekrefte", altså jeg kan hente noen sitater om det ønskes. Kjøp og bruk av tobakk er like lovlig for mindreårige som med myndige

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er feil det du skriver her. Jeg har intet sitat, men har stilt spørsmål til ung.no fordi jeg lurte på dette. Loven sier at man ikke kan selge, kjøpe for eller gi tobakk/alkhol til personer under 18 år. Kjøp og bruk er derimot lovlig. Dette blir ikke skrevet i loven, men dersom det ikke er noe forbud skjer det ikke noe ulovlig. Et eller annet sted er det skjedd noe ulovlig, men lovbruddet ligger ikke hos meg.

Om det du her påstår stemmer, forklar meg hvorfor det ikke er lov å selge tobakk til mindreårige om de har lov til å bruke det. Veldig ulogisk, ikke sant? Er en grunn til det. Alt en trenger å bruke er litt "common sense". Det er en grunn til at ting er ulovlig. Det du sier nå er som å påstå at det ikke er lov å rane noen, men det er helt greit å "låne" penger uten å noen gang gi de tilbake, uansett sum, selv om utlåneren ønsker tilbakebetaling? Like ulovlig som å rett fram stjele, men tror du det står noe om akkurat det der i den norske lov? Tviler jeg sterkt på.

Nei, det står ikke rett fram i loven at tobakksbruk for mindreårige er ulovlig. Dette endrer ikke at slikt absolutt ikke er tillat. Var det greit fra staten sin side, ville også mindreårige ha lov til å kjøpe snus. Det hele er åpenbart og logisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det du her påstår stemmer, forklar meg hvorfor det ikke er lov å selge tobakk til mindreårige om de har lov til å bruke det. Veldig ulogisk, ikke sant? Er en grunn til det. Alt en trenger å bruke er litt "common sense". Det er en grunn til at ting er ulovlig. Det du sier nå er som å påstå at det ikke er lov å rane noen, men det er helt greit å "låne" penger uten å noen gang gi de tilbake, uansett sum, selv om utlåneren ønsker tilbakebetaling? Like ulovlig som å rett fram stjele, men tror du det står noe om akkurat det der i den norske lov? Tviler jeg sterkt på.

Nei, det står ikke rett fram i loven at tobakksbruk for mindreårige er ulovlig. Dette endrer ikke at slikt absolutt ikke er tillat. Var det greit fra staten sin side, ville også mindreårige ha lov til å kjøpe snus. Det hele er åpenbart og logisk.

Jeg har lov til å kjøpe snus. Selvfølgelig er loven laget for å forhindre at barn snuser, men så er det laget et lite smutthull, for å ikke krimminlisere de som gjør det. Og dessuten er det ikke jeg som påstår noe. Jeg var 100% sikker på at mitt utsagn var korrekt.

Her har jeg kopiert "aldersgrenser", som er paragraf 11 i tobakksloven:

§ 11. Aldersgrenser

Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.

Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av personer over 18 år. Dette gjelder likevel ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn med salget.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av tobakksvarer og sigarettpapir.

Se selv. Paragraf 11.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Nei, du har ikke lov til å kjøpe snus. Om mindreårige hadde lov til å kjøpe snus ville også myndige ha lov til å selge snus til dem. Loven er skrevet slik fordi den er myntet på at voksene skal "enforce" slikt, ikke barn. Det betyr ikke det samme som at du har lov til å kjøpe snus.

Lenke til kommentar

Jeg er over den kriminelle lavalder på 15 år. Hadde jeg gjort noe ulovlig hadde jeg blitt straffet for det. Det blir jeg ikke. Jeg har tom snakket med politi med snus under leppa. Jeg har ikke lov til å gi snus til andre, eller ta med fra utlandet, men jeg har lov til å snuse. Jeg er enig i at loven er myntet på voksne, og hadde alle voksne vært 100% lovlydige hadde det ikke vært mulig for meg å snuse. Med mindre jeg hadde stjålet, hvilket er ulovlig.

Her er mitt spørsmål til ung.no

tobakklov.png

EDIT: Det ser litt merkelig ut med "Japan" på første linje, men jeg har klippet bort deler av spørsmålet og svaret, fordi det handlet om noe helt annet.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Du er klar over at svaret du fikk er ca det samma jeg nettopp gav deg? De sier ingenting om hvorvidt du har lov til å snuse eller ikke. De sier bare at loven er myntet på myndige.

Hadde jeg gjort noe ulovlig hadde jeg blitt straffet for det

Du har ikke lov til å selge snus heller. Selg en boks snus til en kamerat og si det til en politimann. Du ville ikke blitt straffet for noe sånt. Tenk nå logisk her, politiet har såpass mye å gjøre at de gir faen i om en 16åring har en snusboks. Det endrer derimot ikke at den 16åringen ikke skulle hatt en snusboks.

Lenke til kommentar

Nei, selge kan jeg ikke. Det gjør jeg ikke heller. Men politiet her er ganske paranoide. Jeg måtte ta alkotest fordi jeg var ute og gikk med noen kompiser kl 01:30. Hadde den gikk utslag hadde jeg de kjørt meg til stasjonen, og krevd at mine foreldre hentet meg - det skjedde med en av de jeg gikk sammen med.

Men det vi to tydeligvis er 100% uenige i, er hvorvidt man har lov til å kjøpe eller ikke. Du mener at det er ulovlig å kjøpe og selge, mens jeg mener lovbruddet kun ligger hos selger. Mitt argument støttes jo også i ung.no-svaret til Røyketelefonen.

Lenke til kommentar

Hvis det er tilfelle sa du AKKURAT det samme som meg, så da er vi enige.

De sier ikke en eneste gang at barn og unge har lov til å kjøpe snus, slik som du sier. De sier kun at det er de voksne, altså butikkene, som blir straffet om de selger til barn.

edit:

Bra diskusjon btw, lenge siden det har vært en så lang og kvalitetstro diskusjon i denne tråden. :tease:

Endret av BTK Nyhus
Lenke til kommentar

Hvis det er tilfelle sa du AKKURAT det samme som meg, så da er vi enige.

De sier ikke en eneste gang at barn og unge har lov til å kjøpe snus, slik som du sier. De sier kun at det er de voksne, altså butikkene, som blir straffet om de selger til barn.

Det står ingen steder i loven at det er lov å handle matvarer i butikken. Det blir litt sånn "den som tier samtykker". Er det ikke ulovlig, er det lovlig.

Men nå føler jeg at denne tråden har tatt en litt lei vending. Jeg er en av grunnene til det. La oss prøve å holde den on-topic.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Det står ingen steder i loven at det er lov å handle matvarer i butikken. Det blir litt sånn "den som tier samtykker". Er det ikke ulovlig, er det lovlig.

Det står ikke at det er ulovlig å selge mat heller, mao er den sammenligning dårlig.

Jeg ser det ihvertfall med unødvendig med en 2 siders lang diskusjon om barn under 18 år har lov å kjøpe snus i en tråd forbeholdt for de over 18. Men så er det vell kanskje bare meg.

Jeg er enig i det, men det er nå snusrelatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...