Gå til innhold

Snustråden v7.0 - the real deal! LES REGLENE I FØRSTEPOST!

Anbefalte innlegg

Finner så mange nettsteder som sier forskjellige ting angående skadersiko ved snusing. Noen som har noen gode sider med litt pålitelige kilder?

Bare å google. Men du vil aldri finne samme konklusjon. Noen forskere mener at det ikke er farlig i det hele tatt og at kaffe er mer usunt, mens andre mener det er nesten like ille som røyk.

Min konklusjon er som følger:

Snus er ikke farlig. Sjansene for å få kreft vil høynes noe, men ikke mer enn når du spiser grillmat. Over tid vil tennene kunne bli gule, men heller ikke noe mer betydlig enn hva kaffe eller røyk ville gjort. Dessuten kan snus være bra for bakterieveksten i tannkjøtt og på tenner.

Endret av bluechamp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner så mange nettsteder som sier forskjellige ting angående skadersiko ved snusing. Noen som har noen gode sider med litt pålitelige kilder?

Bare å google. Men du vil aldri finne samme konklusjon. Noen forskere mener at det ikke er farlig i det hele tatt og at kaffe er mer usunt, mens andre mener det er nesten like ille som røyk.

Snus er ikke farlig. Sjansene for å få kreft vil høynes noe, men ikke mer enn når du spiser grillmat. Over tid vil tennene kunne bli gule, men heller ikke noe mer betydlig enn hva kaffe eller røyk ville gjort. Dessuten kan snus være bra for bakterieveksten i tannkjøtt og på tenner.

Ja takk. Fant en side på ung.no: link, men høres ut som om den er skrevet for ungdommer uten selvkontroll.

Lenke til kommentar

Ja takk. Fant en side på ung.no: link, men høres ut som om den er skrevet for ungdommer uten selvkontroll.

Mye bullshit som sto der.

Tenner:

På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

Snus kan faktisk holde hull unna, men dette er tannleger ofte litt redd for å si. Og misfarginga kommer ikke før emaljen er borte, og det er mye som er verre enn snus når det gjelder nedbryting av emaljen. Grei artikkel HER.

Munnhulen:

Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt. Dette kan bli som normalt igjen når du slutter å snuse.

Som sagt, ikke noe som varer (blir normalt igjen når man slutter). Men jeg har snust fast i to år, ikke merket noe til det noe av det der. Heller ikke hørt av kompiser som snuser at de har hatt slike plager.

Kreft:

EU og WHO har klassifisert snus som kreftfremkallende. Bukspyttkjertelen og spiserøret er mest utsatt.

Alt er kreftfremkallende, og jeg tør påstå grillmat er verre enn snus.

Sukkersyke:

Det er en mulig sammenheng mellom snusing og utvikling av sukkersyke (diabetes type 2) og overvekt.

Ingen kilder, og "mulig sammenheng"? Bullshit

Skjelett og muskler:

Én studie av norske soldater viser at når du snuser øker sjansene for skader ved fysisk trening. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet er det også mulig at det tar lenger tid å bli frisk igjen.

Sant mye av dette, så ikke snus når du skal trene hardt. MEN, sjekk ut DENNE LINKEN.

Høyt blodtrykk:

Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen og at pulsen stiger. Dette fører igjen til høyere blodtrykk. Nivåene forblir høye så lenge du har snusen i munnen. På grunn av dette kan bruk av snus for personer med hjerte- og karsykdom eller høyt blodtrykk trolig være særlig uheldig. Studier har vist at bruk av snus gir økt dødsrisiko ved hjerteinfarkt.

All mat inneholder salt, så første setning blir for tynn..

Blodtrykket forblir ikke forhøyet ved snusing. Går tilbake til normalt når den er tatt ut. At det kan være uheldig for folk med hjerte-og karsykdommer kan jeg være enig i, men da er det ikke snusen som er utslagsgivende.

Mye tynt, ikke les anti-snus propaganda.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Mye bullshit som sto der.

Tenner:

På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

Snus kan faktisk holde hull unna, men dette er tannleger ofte litt redd for å si. Og misfarginga kommer ikke før emaljen er borte, og det er mye som er verre enn snus når det gjelder nedbryting av emaljen. Grei artikkel HER.

Munnhulen:

Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt. Dette kan bli som normalt igjen når du slutter å snuse.

Som sagt, ikke noe som varer (blir normalt igjen når man slutter). Men jeg har snust fast i to år, ikke merket noe til det noe av det der. Heller ikke hørt av kompiser som snuser at de har hatt slike plager.

Kreft:

EU og WHO har klassifisert snus som kreftfremkallende. Bukspyttkjertelen og spiserøret er mest utsatt.

Alt er kreftfremkallende, og jeg tør påstå grillmat er verre enn snus.

Sukkersyke:

Det er en mulig sammenheng mellom snusing og utvikling av sukkersyke (diabetes type 2) og overvekt.

Skjelett og muskler:

Én studie av norske soldater viser at når du snuser øker sjansene for skader ved fysisk trening. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet er det også mulig at det tar lenger tid å bli frisk igjen.

Sant mye av dette, så ikke snus når du skal trene hardt. MEN, sjekk ut DENNE LINKEN.

Høyt blodtrykk:

Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen og at pulsen stiger. Dette fører igjen til høyere blodtrykk. Nivåene forblir høye så lenge du har snusen i munnen. På grunn av dette kan bruk av snus for personer med hjerte- og karsykdom eller høyt blodtrykk trolig være særlig uheldig. Studier har vist at bruk av snus gir økt dødsrisiko ved hjerteinfarkt.

All mat inneholder salt, så første setning blir for tynn..

Blodtrykket forblir ikke forhøyet ved snusing. Går tilbake til normalt når den er tatt ut. At det kan være uheldig for folk med hjerte-og karsykdommer kan jeg være enig i, men da er det ikke snusen som er utslagsgivende.

Mye tynt, ikke les anti-snus propaganda.

Jeg støtter deg 100% i hva du sier her.

Lenke til kommentar

De som ikke klarer å innse at snus absolutt ikke er bra for kroppen, må være i en fornektningsfase eller noe. Du merker virkningen snuser har på kroppen din, og jeg tror at om noen år når vi sitter å forteller våre barnebarn om at vi snuste som ungdommer, så kommer snus til å være bevist farlig, som vår kjære generasjon av litt eldre mennesker som ikke visste at røyk var så skadelig som det er.

Men, for mange, inkludert meg, så mener jeg at det er verdt det. Ikke at jeg vet hvor skadelig det er eller noe, men jeg er villig til å ta sjansen. Om 40 år sitter jeg kanskje og tenker på at min snusbruk har vært det dummeste jeg har gjort i mitt liv, kanskje ikke. Den som lever får se :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen har glemt å nevne at nikotin er svært skadelig for kroppen, samt at produksjonen av snus medfører svært skadelige stoffer som polonium-210.

Det er mye bullshit som er ute å går, men ikke kom her og si at snusing er mindre farlig enn grillmat!

STASI-propaganda,ja.

Det är lika (o)skadligt som kaffe.

Blir man avhängig är man en svag människa.

De "skadelige stoffer" du nämner finns i all mat.

Fisk är full av kvicksilver, får är fulla av fett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nikotin er mer enn bare avhengighetsskapende, det gjør direkte skader på kroppen og hjernen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine#Toxicology

Selvfølgelig inneholder mye av våre daglige matvarer farlige stoffer, men snus inneholder "store" mengder nikotin, mikrosaminer og polonium-210.

Jeg prøver ikke å være et moralpoliti. Jeg finner meg bare ikke i dette tullet om at snus ikke er farlig, og at alt dette skal være basert på "logikk".

Når jeg tar meg en snus så tar jeg et valg som jeg har undersøkt, og ikke sprer pølsevev til uskyldige sjeler som er på vippekanten til å få seg en stygg uvane.

Lenke til kommentar

Mye som kan gjøre direkte skader på hjernen og kroppen, snus også, jeg er med på den, men det jeg bryr meg om er hva som er livsfarlig eller faretruende farlig for meg. Sier ikke at snus er sunt eller ufarlig, men tror ikke snus alene vil drepe meg, da må jeg ha forutsetningene for det. Det kan påvirke meg, men det er ikke det som dreper meg om jeg skulle dø tidlig.

Og nikotin er giftig ja, men finnes røykere som har levd et bra liv til de er over 80 år. Kreft har vi ikke hatt i det hele tatt i familien de siste fem generasjonene. Oldefar ble over 90, farfar er 85, og pappa nærmer seg 50 og er i god form.

Ser jeg min fare utifra dette tror jeg ikke jeg vil få kreft og dø som 50 åring. Snus kan påvirke kroppen, men tror ikke den tar en beslutning om å alene ødelegge den.

Finnes fordeler av snus også. Et forskerteam ved King's College i London mener nikotin kan hjelpe hukommelsen og konsentrasjonen hos mennesker, samt forsinke demens og Alzheimers sykdom.

Siterer også forskjer Karl Erik Lund; - Røykerne tror snus er farligere enn det faktisk er, og det fryser dem fast i sin røykevane.

Med forbehold om at dette igjen vil føre til stor misforståelse, understreker jeg igjen at jeg vet snus ikke er sunt, men jeg tror ikke det er dette som vil drepe eller ødelegge meg.

Lenke til kommentar

Trodde dette var en snustråd jeg, ikke en tråd for hvor skadelig snus er. Skal vi komme oss tilbake til gledene ved snus? :) Kan starte partyet med å si at jeg var i sverige for ikke så lenge siden, og i tokbakksjappa satt det to jenter som drev med en undersøkelse. De ville at "snusere" skulle prøve det nye prøveproduktet "05" (dere kjenner sikkert igjen snusen fra serien med porsjonsnus med navn 01 og 02). Dette var en white porsjon med lite effekt egentlig, så den falt ikke i smak, siden jeg snuser sterke snus. Fikk et 100 kroner gavekort da :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sukkersyke:

Jeg mister all godtesult, og spiser heller vanlige måtlider til bedre tider, istedenfor å gomle på småsnacks titt og ofte. Så jeg kan godt legge på meg litt ekstra pga snus, om jeg tar av meg når jeg slutter med sjokolade :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...