FranzJosef Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Vurderer på en varebil, men synes førerhuset ble litt trangt. Jeg vet at personbilutgaven har bra nok med plass. Derfor skulle jeg gjerne flytte den skilleplaten mellom varerommet og setene, ønsker platen noen cm bakover. Selgeren sier at det er ganske vanlig å flytte på de, men at de som forhandler ikke kan gjøre det da de vil stå som ansvarlig. Jeg ser at det kan se ut som platen er festet to steder nede og to steder oppe. Ser ikke alt for vanskelig ut. Hvem kan fikse sånt? Er det en svært dårlig ide? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Lasterommet på en varebil skal romme en tenkt kasse på et eller annet cm, tror hvertfall at det er 140 cm i lengden. Kan tenke meg at varebilen er bygget slik at den akkurat har plass til dette. Da vil det være ulovlig å flytte platen bakover. Ingen verksteder vil kunne gjøre dette. I så fall må du registrere bilen som personbil, og betale engangsavgift... Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Det gjelder Toyota Yaris Verso. Finner ikke mål og data på denne siden den er ute av produksjon. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Det er bare å ta fram tommestokken å måle, det. Har du mer enn 140 cm lengde fra bakdør til skillevegg, kan du flytte veggen bakover. Den "tenkte kassen" har forøvrig målene: l 140cm b 90 cm h 105 cm "kassen" kan ike legges ned. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg mener også å ha hørt at veggen ikke kan være lenger bak enn b-stolpen. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg mener også å ha hørt at veggen ikke kan være lenger bak enn b-stolpen. Det finnes ingen, jeg gjentar; INGEN forskrift som nevner b-stolpen som noen grense for skillevegg. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Vet det var et merkeverksted som bygde om mange sånne nye kassebiler med verktøy innredning osv. (tror det var peugeot) Det var et eller annet feil dem gjorde hvertfall så ingen av dem ble godkjent.. Tror det var at dem flytta skilleveggen. På enkelte modeller går denne veggen også som bærende konstruksjon selvom det ikke ser sånn ut. Som selger sier de vil ikke ha noe ansvar for det. Da er det ikke lov. Ellers enig med at de er alt for trange. Skal du ha litt beinplass må du sitte med ryggen rett opp noe som er helt jævlig. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Har ingen intensjoner om å gjøre noe ulovlig og da utgår dette fullstendig. Merkelig nok var det en selger hos Toyotaforhandler på Hamar som foreslo det! Han måtte da vite at det er ulovlig. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Har ingen intensjoner om å gjøre noe ulovlig og da utgår dette fullstendig. Merkelig nok var det en selger hos Toyotaforhandler på Hamar som foreslo det! Han måtte da vite at det er ulovlig. Hvis varerommet fortsatt er minst 140 cm langt etter flytting av veggen, er det ikke ulovlig. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Det forstår jeg, men Yaris Verso er tydeligvis konstruert for å akkurat klare målene og det vet han. Lengden er omtrent akkurat 140. Lenke til kommentar
crea Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ihvertfall på de eldre Verso'ne så måtte de modifisere bakluka for at den skulle gå som en varebil pga Norges idiotiske greie med denne kassa. Så på norske biler har den en sånn plastikkutbygg øverst på bakluka, selve vinduet. Tror det mangla 2-3 cm eller no sånn. Heia Norge. Med utbygg (varebil): http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...2_588904432.jpg Uten utbygg: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...-2028080314.jpg Så er nok bare akkurat plass til denne boksen inni der. Er nok tvilsomt at du lovlig kan flytte den dessverre. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Ulovlig å flytte på den veggen ja. Vet endel som gjør dette på Touran. De som har blitt stoppet med dette har blitt pålagt til å omregistrere bilen til personbil på stedet (i de aller mest ekstreme tilfellene) Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ulovlig å flytte på den veggen ja. Det var vel litt bastant, vel? Men du har sikkert en framtid innen politiet. Sakset fra toll.no "Et annet krav er at det skal være en skillevegg mellom førerrom og godsrom. Skilleveggen utgjør det fremre målepunktet i varerommet. Det er følgelig enkelt å kontrollere. Man setter kassen inn i varerommet og lukker dørene. Går dette, oppfyller kjøretøyene målekravene. Dersom skilleveggen er flyttet eller på annen måte justert, kan en slik endring medføre at kassen ikke lenger går inn i varerommet og at målekravene dermed ikke lenger er oppfylt. Dersom kassen ikke kan plasseres i varerommet som følge av endring i plasseringen av skilleveggen, må kjøretøyet regnes som personbil og det må betales avgift deretter." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå