Mephistopheles Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Eit lite apropos når det gjeld jærsk; "avisa" kan erstattast med "blaet" (Bladet), om du vil ha det på den gamle måten. Jærsk er iferd med å verta så utvassa at det er ei skam. Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 25. mars 2009 Del Skrevet 25. mars 2009 Tromsøsk Se'rdu d'n lille jenta me' avis'n dæ' borte? Næi, de' gjør æ'kje. (Her høres det litt ut som man er sur eller noe hvis du ikke legger trykk på "det" eller stiller det som et spørsmål. Jeg ville bare sagt "Nei?") Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 Denne tråden trenger mer overdrevet trøndersk Sjer du litjfettlørva med dopapiret bortpå dær? Næi dæven, æ gjør itj det sjø Lenke til kommentar
Ramberg Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) En veldig viktig ting om lofotdialekt er at på Flakstad sier de (ei) kåpa og (all) kåpan. Eg skal prøv meg på min gamle Flakstad dialekt. Ser du denj lille jenta me avisa dær borte? Nei det gjær eg ikkje. Endret 30. april 2009 av Ramberg Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Nesten som Nord-Borge det der Irriterer meg med Vest-Lofoten å bruke mæ istedet for med (me i Vågan osv) i visse sammenhenger Lenke til kommentar
Ramberg Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Nå skal jeg fortelle noe om Lofoten. På Røst sier de E mens kommer du på fastlandet til Moskenes sier de Æg, og i nabokommunen Flakstad sier de Eg. Dette er litt rart men samtidig litt morsom, de sammenlikner lofotdialekten i Vest-Lofoten med Saltendialekt. Endret 30. april 2009 av Ramberg Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Då kan jo eg kasta på noko karmøydialekt for morsamhets skuld: "Ser du den litla jentå me aviså borti dèr? "Nei, eg gjørr ikkje/gjørr'kje dèt Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) det er en selvfølge at du skal ha med stril. oppgave eller ikke stril er tingen "ser du ho vesla/små/lilla jento med aviso borti dar?"(omformulerte litt, sånn at det blir mer naturlig) "nei, da gjer eg ikkje." klart du skal ha stril edit: Skjønner ikke at trøndere forstår hva dem selv sier.... neij, vi får håp det blir likar i mårra Endret 30. april 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Eg sku skriva dedne setningje di som en sjela stril ville gjort da, men so kom da ein anna her å gjore da før meg Gøtt med alt so e gjort vil eg seia! Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Eg sku skriva dedne setningje di som en sjela stril ville gjort da, men so kom da ein anna her å gjore da før meg Gøtt med alt so e gjort vil eg seia! goa pote vart litt skremt når eg såg da ikkje va nokke strila dikalekt Lenke til kommentar
epifant Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Nå venter jeg spent på om noen poster en versjon på valledialekt Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 Lillehammer: -Ser du jenta med avisa? -Nei Lenke til kommentar
Schjølin Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Moglegens litt utanfor tema, men her har du setninga slik vi ville ha sagt den i Vågå i Gudbrandsdalen: "Ser du den lille pika med avisa der borte?" "Nei, det gjør jeg ikke." "Ser du enna vesle jenta mæ avisun burtpå dær?" "Nei, dæ jerre e ikkje" Lenke til kommentar
Schjølin Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Og slik dei ville sagt det på Fron i Gudbrandsdalen: "Ser du denna vesle jenta me avisun der bortpå" "Nei, de jerr oss itte" Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Takk for all responsen Jeg vet det noen fra Mandal/Kristiansand og Stavanger der ute også Ser Kristiandsand er postet men kan ta Rogaland-Agder grense dialekt -Ser du ho lille jenta mæ avisen dær? - Nej d gjørr æ ikkje Endret 10. februar 2011 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå