Gå til innhold

Trenger info om elektrikker utdanning og jobb

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har funne ut at jeg skal bli elektrikker nå, men vet ikke helt hva jeg skal velge på vidergående skole.

Hva må man ta på vidergående 2. og 3. året for å bli elektrikker? 1. året er det vell Elektrofag.. (?)

Å hva er det elektrikkere gjør? I bedrift, sånn som går hjem til folk osv.

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke noe 3. år? Eller er det studie kompetanse? Så er det 2år som lærling.. ?

Men hva er det en elektrikker gjør? Er det bare strømledninger? Eller er det fiksing av data og data programmer?

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar

Vg1 Elektrofag -> Vg2 Elenergi -> lærling eller påbygging til studiekompetanse -> lærling -> lærling eller påbygging til studiekompetanse

Du velger selv i vilken rekkefølge du vil ta fagbrev, men trnger ikke påbygging til studiekompetanse for å få fagbrev.

En elektriker jobber med å planlegge, montere, reparere og instalere elektriske anlegg. Du kan være med på å utvikle og sette i drif det elektriske systemet i en bolig, industibygg etc, eller reperasjoner.

Vil du jobbe med data kan du velge Vg2 Data og Elektronikk, for jobb med hardware, eller IKT-Servicefag, for jobb med software.

Sjekk ut vilbli.no Der finner du oversikt over de foskjellige linjene fører fram til og en god forklaring på arbeidsoppgaver.

Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar

Nope, omtrent ingenting. Går selv VG2 nå og det er veldig lite data. Går for det meste i hvordan elektronikk generelt er bygget opp, altså med kondensatorer, resistanser, potensiometer o.l. De få gangene vi har holdt på med data så er det oppsett av lan og felles skriver.

Lenke til kommentar
Nope, omtrent ingenting. Går selv VG2 nå og det er veldig lite data. Går for det meste i hvordan elektronikk generelt er bygget opp, altså med kondensatorer, resistanser, potensiometer o.l. De få gangene vi har holdt på med data så er det oppsett av lan og felles skriver.

Går også DE 2år, veldig lite software, men i dag måtte vi lage kart til gps, så litt software må du regne med.

Lenke til kommentar

Jeg selv har gått serviceelektroniker. Der går det for det meste i oppsett av server, hvordan bruke html og php, og lære å drifte et nettverk.

VK1 Elektronikk er som en sa over her. Du lærer om kondensatorer, motstander, dioder, trafoer etc. Dems virkemåte og oppbygging, og hvilken oppgave hver enkelt har på et kretskort.

Lenke til kommentar
En elektriker er ikke mer borti data enn å legge opp nettverkskabler i feks nye bedriftsbygg, som går inn til serverrommet.

det stemmer ikke. de kobler og lager til nettet, men ikke med å sette opp systemet. der jeg er så trekker, kobler, tester vi vårt cat 7 nettverk og telefon og nødsamtaler. men jeg jobber jo på en rustfri ståltanker da som er nesten 200m lang da.

Lenke til kommentar

du kan og gå på allmenfag i 3 år for å så starte på elektrolinje for de store der. på et universitet eller høgskole. da får du studiekompetanse. går du yrkesfaglig så er det elektrofag grunnkurs 1 år - elenergi 1 år - elektrikerfaget i bedrift 2,5 år. senere kan du gå den såkalte y-vegen for å kunne studere mer og bli master eller høgere. du kan og gå fagskule vis du vil - da får du og kompetansen til å starte et eget elektrofirma. mange går på fagskole etter noen år i arbeid.

som lærling kan du jobbe på : land, offshore og skip (som meg). på land har du el. installasjon i bolig, landbruk, industri, det private og offesielle markedet. på offshore jobber du på en ojleplattform og for det meste vedlikeholde og legge opp en ny el. installasjon på de plattformene som skal restureres. på skip blir man skipelektriker. det er vanlig elektriker bare du jobber med skip. du lærer grunnregler som gjør på et arbeid du kunne gjøre på land blir ikke godkjent av DNV på et skip. da må man tenke og samskjøre grunnreglene med forskriftene til el branjen. viktigste er nok at en båt er aldri i våter!! den ligger jo på vatn året rundt. og at en båt vibrerer i våtn og kabler ruster da. ligger den på en skarp kant (som en kabelgate) så vil du få en kortslutning eller noen år. på et skip så legger man opp den komplette el. installasjon på hele båten. folk tenker ofte at det er bare lys og stikkontakter. der tar de helt feil. her er det lys, stikkontakter, telefon, cat 7 nettverk og kommunikasjonsanlegg, navigasjonsanlegg, overvåkingsystemer på hovedmotoren og andre typer utstyr, brannalarm, mange alarmsystemer, vifter og motorer, sersorer og nivåfølere, prompeller. her finner du det arbeidsområdet som består av mest elektro. når vi ser på jobbsøknader så prioriterer vi de som har vert på skip før. de vet hva arbeidet går ut på og har peiling. de andre går rett i bosset. de på land har ikke peiling på skip. som lærling kommer du alltid inn uten begrensninger. på et skip har du åpen installasjon, nesten alt her går på kabelgate. kabler går i rør inne i vegger i innredningen der mannskapet sover og spiser. vi bruker flere millioner med strips på en båt. og mange hundre mil med kabel. nå har jeg brukt over 400m bare på lys på en etasje ca.

Lenke til kommentar
En elektriker er ikke mer borti data enn å legge opp nettverkskabler i feks nye bedriftsbygg, som går inn til serverrommet.

det stemmer ikke. de kobler og lager til nettet, men ikke med å sette opp systemet. der jeg er så trekker, kobler, tester vi vårt cat 7 nettverk og telefon og nødsamtaler. men jeg jobber jo på en rustfri ståltanker da som er nesten 200m lang da.

Var jo nett det eg sa/meinte :p

Endret av Bllink
Lenke til kommentar

Sant det er Data og elektronikk du og resten av folkene snakker om?

La oss si at jeg tar Elenergi på vg2, hva skjer der? Å hva kan/burde jeg ta på vg3?

Å hvis jeg tar studiekompetanse på vg3, er det noe vits i å gå på universitet eller noe sånne greier istede for å gå rett i lære? Får man bedre eller bedre betalte jobber da?

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar

Jeg gikk GK Elektrofag, og så VK1 Elektronikk, men det var litt for kjedelig og for smått for meg, så jeg gikk om igjen et nytt VK1, Elektro. Tok fagbrev som det, og liker det ganske godt. Er 25år. Jobber i en mellomstor elektrobedrift (14 montører).

4 på industri = Alle slags industri, oppdrettsanlegg, samlebånd og avanserte ting.

5 på bygg/anlegg = Nybygg, alt fra små eneboliger og hytter til byggefelt og kontorbygg.

5 på service = Alt fra å hjelpe fru Hansen montere en lampe, til rehabilitering av hus/påbygg etc.

Jeg driver med service, jeg liker det best, liker å være litt sånn altmuligmann, å få utfordringer.

Lenke til kommentar
4 på industri = Alle slags industri, oppdrettsanlegg, samlebånd og avanserte ting.

5 på bygg/anlegg = Nybygg, alt fra små eneboliger og hytter til byggefelt og kontorbygg.

5 på service = Alt fra å hjelpe fru Hansen montere en lampe, til rehabilitering av hus/påbygg etc.

Hva mener du med? Og hva betyr GK elektrofag?

Kan noen svare på mitt forje innlegg? :!:

Endret av BullStrike
Lenke til kommentar

For å si det sånn.

Data / elektronikk = Alt som har med små strømmer å gjøre som finst i pc, telefon, tver osv.

Elektro = Alt som har med store strømmer å gjøre som strøm i husveggene, kraftverk, trafoer osv..

Lenke til kommentar
For å si det sånn.

Data / elektronikk = Alt som har med små strømmer å gjøre som finst i pc, telefon, tver osv.

Elektro = Alt som har med store strømmer å gjøre som strøm i husveggene, kraftverk, trafoer osv..

Ok.. Da tror jeg at jeg skjønner det. Men når du skriver elektro, mener du da elenergi?

Å går det ann å jobbe som dataelektrikker på båt,land og plattform sånn som vanelig elektrikker?

Hva er best betalt av dataelektrikker og vanelig elektriker?

Hvis jeg tar sånn data og energi eller hva det nå var på vg2, hva kan jeg ta på vg3 da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...