PacAnimal Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg husker en tid i min spede barndom da det å skru på en PC var så enkelt som å trykke på power-knappen på selve boksen. Vi snakker tiden lenge før ATX her. På den tiden hadde, som mange av dere er kjent med, mange strømforsyninger en kontakt hvor man kunne koble strøm videre til skjermen. Min gamle strømforsyning hadde til og med en ekstra bryter som bestemte om strømmen videre skulle avhenge av om strømmen var på eller ikke i strømforsyningen. I tillegg hadde jeg en hjemmelaget dings så jeg kunne splitte utgangen fra strømforsyningen i en kontakt til skjermen og en slik tynn ikke-jordet kontakt jeg kunne putte høyttalerene i. Alt på eller av, med én knapp. Hvorfor i all verden er det ikke slik lenger? Vet det finnes noen finurlige splittere som kan skru på én eller flere utganger basert på en referanseutgang, men hvorfor i all verden forsvant denne muligheten fra strømforsyningene i utgangspunktet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Den store forskjellen er at PC og AT hadde en nettbryter for å slå av og på. Med ATX har man ofte ikke nettbryter i det hele tatt, av/på funksjonen styres av en svakstrømsbryter. Dette har åpnet for muligheten til å gå i standby og hibernation, og fjernstyrt administrasjon med wake-on-lan. Skjermene på sin side fikk automatisk standby når signalet forsvinner, så forskjellen er ikke så stor. Men så er det jo de som forfekter at standby nærmest er djevelens verk og må utryddes ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå