Gå til innhold

Noen spørsmål ang. RAID

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vil få en Raidkontroller og en harddisk på 750 GB innen noen få dager, og i den forbindelse har jeg et par spørmål før jeg begynner å koble til og installere ting.

1.Hvis jeg av en eller annen grunn må reinstallere Windows på PC-en, hva vil det ha å si for RAID-et?

2. Hvilket OS er anbefalt å kjøre med RAID? Linux er ikke aktuelt. Det må bli en av Windowsene.

3. Er det problematisk å kjøre 2 OS samtidig med RAID?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

må nesten spørre, hva skal du med raid kontroller for 1 disk?

Ellers mener jeg du finner svar på alle spørsmålene i raid tråden som er sticky på toppen av lagringsmedier forumet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1058413

"Gut feeling" svar fra meg (har Promise 8 ports SATA kontroller m. 2 raid5 og Vista, men der stopper egentlig erfaringene mine) så ikke ta dette som fersk fisk uten å sjekke selv:

1) Så lenge du får drivern til å funke så skal det være greit

2) XP eller bedre. Vista kan laste disk-kontroller drivere fra USB under installering mot floppy-only med XP og 2003

3) burde ikke være noe mer problematisk enn ellers

Selv liker jeg å ha OS'et på en separat disk. Dermed kan jeg flytte kontrollern og raid diskene til annen maskin uten større problemer og windows reaktiviseringer og tull.

-

P

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Neida, jeg har 2 stk 750GB til, men de er her hjemme. Glemte å nevne de. Så jeg har 3 750 GB harddisker til sammen. Planlagt å sette de opp i Raid 0.

Men jeg har behov for et 64-bit system, siden jeg har 8 Gb minne.

Hva ville dere valgt mellom Vista 64-bit og XP 64-bit?

Lenke til kommentar

Hei igjen! Jeg har fått inntrykk av at jeg kan installere Windows allerede nå, og installere driverne til raid-kontrolleren når jeg har fått den. Det var i alle fall slik jeg forstod det i manualen til raidkontrolleren jeg skal kjøpe.

[MANUAL]

Så går det greit, hvis jeg :

1 - Installerer Windows (Vista x64) nå

2- Plugger i raidkontrolleren og den ekstra harddisken når jeg får de i posten

3- Lager raidoppsettet i raidkontrolleren sitt bios og så installerer driveren i Vista.

? :)

Lenke til kommentar

Ja det kan du...

Men det er EN forutsettning, at diskene som skal kobles på kontrolleren IKKE og jeg gjentar IKKE har OSet.

Det vil da si at du må ha Hovedkortets SATA porter i IDE modus og ikke RAID når du setter inn kontrolleren og ha OS disken koblet til der.

Skal du ha de på kontrolleren må du reinstallere OSet helst, men det er mulig med disk kloningsverktøy og ekstra harddisker å rigge det til om du har flere kontrollere (Tenker da på RAID kontrolleren din og HKets porter)

Lenke til kommentar

Planen fra begynnelsen var at harddisken jeg har OSet på er koblet til selve HKet, så det blir ikke noe problem. Og så er jo default konfigurasjon på BIOS at de er i IDE modus.

Men i det store og det hele skal jeg vel ikke gjøre noen konfigurasjoner på hovedkortet sitt BIOS uansett hvilken metode jeg hadde brukt for å sette det opp?

Slik jeg har forstått det er det bare innstillinger i raidkontrolleren sitt BIOS som skal fikses og trikses på, for deretter installere driveren under Win-installasjonen, amirite?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alt, men det er slik at du kan installere Vista x64 på en disk, i dag, konfigurert for raid i biosen, og migrate senere til en 2 disk raid eller flere. Samt at du kan ha flere volumer.

Vista har drivere til det, så du burde installere i Raid mode.

Det betyr dog ikke at du MÅ, ha OS disken i raid config. Men slik kan du bruke de andre sata koplinger for å lage andre raid oppsett.

Så hva man skal gjøre med 1 disk og raid tankene, er ikke dagens bekjymring.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det forandrer ikke på noe at du kan installere OS kun på en disk, men samtidig ha mulighet å bruke raid funksjon som kontrolleren tilbyr, på andre disker, eller ikke bruke raid. Poeng her er at du lager et Raid ferdig konfigurert system.

I tillegg slik jeg forstår det du har extra sata porter for backup- recovery funksjoner.

Uansett:

.... hva du velger å gjøre, det er fordel å undersøke hva det du har tilbyr.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...