Gå til innhold

Hunden har begynt å bli skeptisk til "ukjente" personer.


Anbefalte innlegg

Har en hund som jeg tror begynner å bli overbeskyttende.

Når jeg får besøk så synes jeg den viser aggresjon, på en måte. Tidligere var den glad når folk kom på besøk, eller redd noen. Nå virker det som om den er skeptisk til noen, selv om han har sett personene før.

Jeg er enda litt usikker på om det er aggresjon, men det virker slik. Viss dette blir verre kommer jeg til å gi han tilbake til gamle eier..

 

Men hvordan kan jeg snu denne utviklingen, viss det er aggresjon?

Fikk besøk av en kamerat som bikkja har sett flere ganger. Men den oppførte veldig merkelig, enten er det pga han vil ha kos eller er nysgjerrig eller så prøver han å vise hvem så er sjef. Han små bjeffet litt.

Usikker på hvordan jeg skal tolke det.

 

Uansett, noe er på gang. Nå den gjorde det mot kameraten min tok jeg tak i den og slengte den vekk og kjeftet. Glatt gulv. Så den sklei litt. :p Jeg var ikke brutal mot den, men biter den noen eller viser tegn på at den vil angripe\aggressivitet kommer jeg til å ta skikkelig tak i han.

 

Men noen råd om hvordan jeg kan snu denne utviklingen?

Hvor går grensa? Hvor mye jeg kan kjefte på den eller vise at det ikke er akseptabelt?

Kjenner jeg blir skikkelig forbanna på den nå den holder på slik. :realmad:

 

Kan si at bikkja har blitt litt masete. Veldig glad i kos.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags rase og kjønn er det? Alder? Omplasseringshunder har jo noen ganger med seg bagasje.

 

Hadde det vært aggressjon så tror jeg du ville merket det på en annen måte. Aggressive hunder har som regel helt andre signaler. Jeg ville satset først på at hunden din har blitt usikker av en eller annen grunn. Og uansett om den er usikker/aggressiv, så vil du ikke fjerne problemet med å kjefte på den eller slenge den bortover gulvet/ta den fysisk for det. Spesielt ikke om den er usikker. Da får den jo straff for at den faktisk viser signaler for at den er ukomfortabel i situasjonen (noe som er bra, vi vil jo at hundene skal ha et tydelig språk så vi vet hva de prøver å si).

Lenke til kommentar

Jeg fikk tilbake en valp jeg hadde solgt fordi hun var utrygg og skeptisk til fremmede.

Hun hadde utviklet en ganske stor redsel for menn i den tiden hun var hos dem.

Etter at jeg fikk henne tilbake har jeg trent mye med henne. Har alliert meg med alle som kommer innom og instruert de i å ikke ta blikkkontakt, men holde fram godbiter og late som ingenting. Jeg pleier også å sette meg ved siden av vedkommende for å fortelle hunden at denne personen er en som jeg har godtatt. Dette funker her, hun har faktisk kommet seg såpass at hun tar imot godbiter og kan komme bort og snuse på hånda etterpå. Men hun godtar ennå ikke at noen prøver å ta i henne. Det som er viktig er at de som kommer innom ikke fokuserer på henne. Vanligvis er det utrygghet som får en hund til å oppføre seg slik at vi oppfatter den som aggressiv. Min var så ille at hun beit og knurret. Men det tar tid og krever innsats å snu en slik adferd.

Lenke til kommentar

Det er en blanding av fuglehund og sjæfer, ca 12 år. Stått ekstremt mye i band, derfor jeg passer på den.

 

Den er nok usikker, har tenkt på det en stund. Men jeg forstår ikke hvorfor den plutselig skal begynne å reagere på en slik måte nå og ikke med en gang jeg fikk den.

Høres brutal ut når jeg skriver at jeg slengte den bortover gulvet. Er ikke så ille så det høres ut. Følte bare jeg måtte reagere, det var 3 gang han var slik mot samme person. Så er ikke slik at første gang den oppførte seg slik så slengte jeg han bort.

Oppførselen hans viser til usikkerhet, men og på en måte som tyder på at han vil vise at han bor her og prøver å være litt dominant ovenfor besøkende. Så roer han seg ned etter 10sek-5min. Bare han får lukte litt og sjekke personen. De fleste får lov å klappe han etterpå, eller han insisterer på å få litt kos. Bruker snuten eller labben for å signalisere at nå må folk ta på han. Dette gjelder og samme person som jeg "slengte" han bort ifra. :p

Utenom, det er noen personer han er redd.

Merkelig hund.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...