Gå til innhold

Hvor sterk er din religiøse tro?

Hvor sterk er din religiøse tro?  

189 stemmer

1. 1. Hvor sterk er din religiøse tro?

• Jeg tror på absolutt alt i min religion
      13
    • Jeg tror på mesteparten i min religion
      7
    • Jeg tror på rundt halvparten
      4
    • Jeg tror på litt av min religion (f.eks ting som er historisk sannsynlige)
      23
    • Jeg tror ikke på noe religiøst
      143

Anbefalte innlegg

Og listen over onde ting utfør i guds navn er milevis lang...

Gud er alikevel kjærlighet :)

Ingen kan endre på det, samme hva de liksom gjør i Guds navn.

Da er det ikke guden din det er noe i veien med, men de som tilber ham... DET klarer sikkert du også å se?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det ikke guden din det er noe i veien med, men de som tilber ham... DET klarer sikkert du også å se?

Ikkje om denna forferdelsen stammer fra bibelen, som mykje av det gjer. Stammer dermed fra "gud".

Endret av Frusci
Lenke til kommentar

Ikkje om denna forferdelsen stammer fra bibelen, som mykje av det gjer. Stammer dermed fra "gud".

Veeeel, når noen påstår at ting blir gjort i guds navn får en som regel høre at disse ikke er skikkelig kristne... :roll:

:grin:

Blir bare latterlig å være så blind at en KUN ser og hører alt det som de syntes er frydefullt i troen sin og bortforklare alt som ikke er det.... Men det er slik kristendom virker, et skikkelig tankefengsel... :no:

Lenke til kommentar

De som sier de tilber Ham. Det er mye lureri ute å går RWS

Lenke til kommentar
Veeeel, når noen påstår at ting blir gjort i guds navn får en som regel høre at disse ikke er skikkelig kristne... :roll:

:grin:

Blir bare latterlig å være så blind at en KUN ser og hører alt det som de syntes er frydefullt i troen sin og bortforklare alt som ikke er det.... Men det er slik kristendom virker, et skikkelig tankefengsel... :no:

Enkelte har evnen til å skille mellom ting andre har det ikke.

For dem er allt bare en stor suppe RWS :no:

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Alle er kjærlighet. Du er kjærlighet, jeg er kjærlighet, ja selv Stalin var kjærlighet. Det betyr at alle føler og uttrykker kjærlighet. Men ingen uttrykker bare kjærlighet, ikke engang Stalin.

Lenke til kommentar
Da er det ikke guden din det er noe i veien med, men de som tilber ham...

Guder og tro eksisterer i form av tanker og fantasier. I det øyeblikket folk slutter å tro på en gud, opphører dens eksistens. Gjør tilhengerne onde gjerninger på grunn av sin gudedyrkelse så er det en ond gud/fantasi.

Lenke til kommentar
Tar man en grundig kikk på Bibelen, finner man overhodet ikke noe støttepunkt i den for den type undertrykking og terrorisering av menneskets frihet slik som ble tatt i bruk av DKK i f.eks. middelalderen.

Tar man en grundig kikk på bibelen, særlig GT, så finner man faktisk hauger av oppfordringer til vold og undertrykking. Følger man med på dagsrevyen og andre nyheter så ser man gang på gang hvordan onde gjæringer begrunnes med bibelen. Hvordan kristendom brukes i praksis i 2009.

(At onde gjæringer begrunnes med religion gjelder selvsagt ikke bare kristendommen.)

Dette er helt sant, man finner massevis av bl.a. drap og steining i GT, samt regler og lovbrudd og straff. Menneskene da levde under helt andre omstendigheter i en helt annen kultur enn den vi gjør (logisk nok). Og Bibelen er ikke diktert av Gud og ikke skrevet av Gud, men av vanlige mennesker som jeg tror var påvirket av Guds Ånd. Dette betyr ikke at de var syndfrie og perfekte, tvert imot. Menneskene på den tiden var like mye mennesker som vi er i dag; om så de var profeter eller hedninger, hadde de alle tilbøyeligheten for egoisme og selvopphøyelse som vi har i dag.

Jeg tror de mange fortellingene om straffedommer, drap og steining, utfrielse, trusler, osv., er tatt med i Bibelen med forkjellige hensikter. Noen for at vi skal lære av de feilene menneskene på den tiden gjorde, andre for at vi skal vise samme mot, trofasthet og kjærlighet til det gode som de gjorde, ikke ved å knipe leppene sammen og gjøre det selv, men å be Gud om å gi en muligheten og evnen til det. Alt Gud vil, er at man skal tro Ham når Han lover noe, og når vi tror, vil vi få det vi ber om (så sant det bygger oss opp og er godt for oss -- et barn kan trygle sine foreldre om godteri i alle ender og kanter, men foreldrene må noen ganger si nei for at ikke barnet skal bli syk).

Dersom Bibelen kun inneholdt rosenrøde historier om helter og fromme, hellige mennesker som aldri feilet, ville det bli fjernt og urealistisk for dem som ønsket å kjenne Gud og leve for Ham. Ved å lese Bibelen, ville man bli motløs før en engang hadde begynt å tro at Gud kan gjøre dette i og for en, fordi man da bare hadde lest om deres seier og styrke og plettfrihet i alt. Hvilket menneske kan leve et syndfritt liv? Ikke en eneste, det er å forsøke det umulige.

De vonde fortellingene tror jeg er for vitne om bibelske personers menneskelige svakheter og tilbøyeligheter. De var ikke perfekte, de var helt vanlige mennesker -- mennesker som ba om tilgivelse når de feilet og tok imot og trodde Guds løfter om hjelp til seier over de mørkeste, syndige lidenskapene og tilbøyelighetene de måtte ha. Fordi de som trodde Gud trodde, ble de opphøyet og velsignet med gode gaver av Gud.

Da er det ikke guden din det er noe i veien med, men de som tilber ham...

Guder og tro eksisterer i form av tanker og fantasier. I det øyeblikket folk slutter å tro på en gud, opphører dens eksistens. Gjør tilhengerne onde gjerninger på grunn av sin gudedyrkelse så er det en ond gud/fantasi.

Jeg skjønner at du er overbevist om dette fordi du aldri har opplevd overbevisende hendelser som måtte peke til en tilstedeværende Gud. Dine opplevelser tilsier at Gud kun er i fantasien til folk. Det gjør ikke mine erfaringer med den bibelske Gud.

Familien min og venner jeg har (bare for å ta et eksempel), har opplevd direkte ingrepen og mirakler og bønnesvar som ikke kan forklares på noen logisk måte. Fysiske, konkrete hendelser. Jeg tror også at djevelen kan utføre mirakler (og at han vil gjøre det i drøssevis mot slutten av denne verden for å vise sin makt), men jeg tror Gud tar seg av og beskytter de som holder seg til Ham.

Kun de som nekter å innrømme at det er noen Gud pga. fordi de vil gjøre det de selv vil og rettferdiggjøre seg selv, ville fortsette å nekte for Hans eksistens selv om Han åpenbarte seg for øynene på dem. Men om dette skjedde, ville alle innerst inne da innse at Han fantes, men de vantro ville hate Gud enda mer fordi Han tvang dem til å tro ved å åpenbare seg for dem direkte.

De som har lyst å finne Ham, finner Ham. De som ikke vil dette, lar Han være i fred. Derfor tror alle som ikke vil tro, enten at f.eks. kristne lyver dersom de forteller om deres erfaringer, eller at de fantaserer og innbiller seg noe som aldri har skjedd, nettopp pga. deres åpenbare åpenhet overfor Guds eksistens (uavhengig av om man virkelig tror at Han eksisterer eller ikke). Plutselig er de ikke vanlige mennesker lenger, men følelsesladete, surrete og utilregnelige romantikere, som ikke kan skjelne mellom fantasiens verden, og den virkelige verden.

For meg, virker det noen ganger som at de ikke-troende selv sluker alt rått så lenge det kalles vitenskap, og så lenge det som sies utelukker Guds eksistens eller Hans godhet/rettferdighet:

"Gud er i fantasien" -- Hehe, stakkars kristne -- "Nei, Gud er en selv, mennesket er Gud" -- Jo, det høres fornuftig ut -- "Nei, Gud er naturen, naturen er guddommelig" -- Yes! Der har vi det, mystisk og spennende -- "Nei, det finnes ingen Gud, mennesket ble gradvis til av ingenting" -- Fantastisk, livet er meningsløst og vi kan gjøre det vi vil! -- "Gud elsker at mennesker lider og er tilbedelsessyk og egoistisk og er en despot -- Ja, vekk med Ham!

Jeg tror man forstår poenget mitt:

Det virker på meg som: Så lenge Bibelen tar feil, så er det det samme hvor vi kommer fra og hvordan vi ble til -- og hvorfor det ofte er slik, aner jeg ikke. Jeg sier ikke at alle ikke-troende er slik, jeg sier at det virker som mange har litt den medfødte, negative holdningen til Bibelen, fordi den er upopulær og "ingen andre" tror på den.

Og selv mange som kaller seg for kristne, avfeier store deler av Bibelen, bl.a. det aller første som står i den om Gud som skaper jorden på seks dager ... Kanskje for at det skal bli litt mer "inn", eller hva det er -- blande det sammen litt med ateismens evolusjonsteori og aper og slikt, lage sin egen lille religion.

Dersom man tror at Bibelens Gud er Gud, kunne Han vel skape jorden på én dag om Han ville? Og tror man at Jesus var og er Gud og vil frelse dem som tror på Ham, tror man på hele Bibelen, for det gjorde Han (NT var selvsagt ikke skrevet da Han levde), og det var ifølge Bibelen Jesus selv som skapte jorden.

Dette er bare noen tanker jeg deler med dere, jeg håper jeg slipper personangrep

Lenke til kommentar

Neida, ingen person angrep herfra ihvertfall.. :)

Det som forundrer meg er at du ikke stiller noen STORE spørsmål om hvorfor ditt og datt med guden din. Du stiller bare små, eller "lovlige" spørsmål om du vil, om gudfen din og hva du tror på. Alt annet er på en måte "feil" og du vil ikke -tørr ikke høre på det. Vitenskap er IKKE tro. Vet ikke hvor mange ganger vi skal si dette, men jeg sier det igjen: Vitenskap er IKKE tro! Hvis du tror det så tror du feil. Vitenskap er VITEN, den basserer seg KUN på fakta og ting vi VET, og er altså ikke synsing og tro på noe som helst... Dette har jeg også sagt før, men jeg gjentar det, les litt mer om vitenskap FØR du forsøker å sammeligne det med det du tror på. Er ikke til å sammenligne da det ene bygger på myter og tro og det andre er fakta og KUN fakta! Ser ut til at du liksom skal dra vitenskapen ned på religionens nivå slik du fremstiller det og som jeg sa, dette er to vidt forskjellige verdner og skal du i det hele tatt dra inn noe som helst som har med vitenskap å gjøre foreslår jeg at du leser deg opp til ihvertfall en grunn forståelse om hva vitenskap er for noe. For det har du definitivt ikke! Og da har du, som nevnt før, ingen rett til å svartmale den heller, eller på noen måte forsøke å dra den ned til ditt nivå.

Still litt mer spørsmål om gud og lignende du, også litt "på kanten" spørsmål og ikke tro BARE for å tro er du snill! Du virker slik somme tider, at du tror bare for å opprettholde troen liksom....

Lenke til kommentar

Synes denne oppsummeringen er fin jeg.

A creationist is someone that maintains the idea that two centuries of consistent scientific data by thousands of logical minds is wrong and that Earth and life were not created by a causal chain of events but by an infinitely knowing, loving and powerful, yet seemingly indecisive and possibly bipolar deity in less than a week.

Generally, creationists will argue that the big bang/evolution is false, because it hasn't been proven and because everything could not have spawned from nothing. Therefore creationism is correct, because it makes far more sense that an omnipotent super human that only exists as an idea created everything from nothing 6000 years ago by talking, and everything was already finished in that instant, including life, and this is all proven true because it was in a book written by humans. Evolution is well acknowledged as a theory, even by athiests. Creationists, however, will never acknowledge their belief as a theory.

One of the many repercussions of being a Christfag is that your career choices are limited to McDonald's, Wal-mart and you will never go past minimum wage due to your poor education and lack of intelligence.

post-131222-1239904699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
hadde de alle tilbøyeligheten for egoisme og selvopphøyelse som vi har i dag.

Du har den tilbøyeligheten for egoisme som gjør at du vil at alle andre skal tro på din gud. Det er en av de værste former for egoisme.

Dersom man tror at Bibelens Gud er Gud, kunne Han vel skape jorden på én dag om Han ville?

Din gud er ikke så mektig at han kunne skape jorden uten å ha en hviledag på slutten av uka.

Andre guder har klart å skape jorda uten engang å puste tungt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...