Gå til innhold

Hvor sterk er din religiøse tro?

Hvor sterk er din religiøse tro?  

189 stemmer

1. 1. Hvor sterk er din religiøse tro?

• Jeg tror på absolutt alt i min religion
      13
    • Jeg tror på mesteparten i min religion
      7
    • Jeg tror på rundt halvparten
      4
    • Jeg tror på litt av min religion (f.eks ting som er historisk sannsynlige)
      23
    • Jeg tror ikke på noe religiøst
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vanskelig spørsmål. Jeg tror at Jesus har levd, ettersom bevisene for dette er ganske mange, men er ikke kristen; kan derfor ikke svare "Jeg tror på litt av min religion". Svarte at jeg ikke tror på noe religiøst.

Dette er totalt OT, men du er klar over at det ikke finnes noen bevis for denne jesusen annet enn i bibelen? Det vesle andre som står kan like godt være forfalskning eller noen andre som er omtalt... Og det er jo jævla rart, mener jeg, at en så sagnomsust person som denne jesusen etter sigende var så er det ikke nedtegnet en eneste dritt om han i sanntid, altså mens han enda levde! Først 60 til 200 år etter ble det klort ned noe om denne jesusen og det som ble klort ned er ikke fra førstehånd vitner engang! En kan jo bare tenke seg hvordan de vandre historiene vokste og vokste underveis liksom... i samme omfang som jakt historier tenker jeg, der viltet blir bare større og større og større hver gang historien blir fortalt.... :)

Så hvor du har dette med at jesus skal ha levd fra er meg en gåte... Men fint at du ikke tror på eventyret da :)

Veldig OT, I know, men syntes det er greit å opplyse ham om at vi ikke har et eneste bevis for noen jesus annet enn bibelen og alle vet hvor mye sant det står i den... :roll::)

Lenke til kommentar
I historieboka vår på skolen står det at Jesu korsfestelse er nevnt i en eller annen gresk tekst fra den tida. Så han er nevnt, om ikke mens han levde, så i hvert fall kort tid etter hans død.

Så det er jesus og ikke de tusenvis av andre "messiaser" fra den tiden? Eller ble det antatt at det var jesusen det var snakk om? Akkurat dette var oppe i en annen tråd for ikke så lenge siden og der mener jeg etter mye frem og tilbake, at det ble konkludert med at det var bare i bibelen jesusen blir omtalt da den ene boken ikke kan si for sikkert om dette er forfalsket... Og du kan være litt enig at det ER snodig at en fyr som til og med skulle ha gått på vannet ikke er nevnt andre steder i bibelen, ikke sant? En skulle tro at noen, om ikke flere, sporenstreks ville kastet seg på en blokk og papir og klort ned ihvertfall noe og ikke ventet til det hadde gått 60 år etter han død....

En annen ting jeg finner veldig mistenkelig med hele jesus historien er dens likheter med horus. Google det selv og les om den gamle egyptiske solguden og det vil fort gå opp for deg også at det ikke bare er julen de kristne har rappet, men at jesus så og si = horus i alt og ett... Kristendommen er, når en begynner å se etter, en skikkelig løgn klubb som ikke går av veien med hverken rip-off og plagiater eller å lure og bedra sine fan klubb medlemmer til å tro at kristendommen er noe nytt og bane brytende, noe den aldeles ikke er.... Nå skal det sies at kristendommen blir slått av islam når det kommer til rip-off, men det er ikke annet å forvente fra den klubben heller... :no:

Så den jesusen din tror jeg du kan se veldig langt etter, for det er alt for mye som peker i retning på at han er en fyr de har puttet inn der for å få profetiene til å gå opp (og rappet personaliaene til horus i samme slengen...) og at det aldri har eksistert noen jesus... han er kun et leirbål sagn de skrev om 60 år etter basert på disse profetiene og du kan jo tro at den historien ikke var smurt tjukt på ettehvert som den ble funnet på.. :roll:

Lenke til kommentar

RWS? Det var da vitterlig ikke det vi kom frem til. Det står nevnt f eks "Jesus, han de kaller Kristus" i Josefus. Det står også mye om kristne og om Messias, og det matcher akkurat f eks Paulus' misjonsreise til Roma.

Til og med ikke Richard Dawkins setter spørsmålstegn ved Jesu eksistens.

Lenke til kommentar

Det morsomme med Jesus er folks overbevisning om ham som en person med vestlige trekk. I realiteten skilte han seg vel ikke særlig fra den jevne iraker, bortsett fra at han var atskillig lavere?

No!

post-168143-1237945015_thumb.jpg

Yes!

post-168143-1237945041.jpg

Jeg tror vel også på at det var en fyr med det navnet som dilla rundt på den tida, men at han utførte grandiose mirakler? Næh..

Endret av Skugga
Lenke til kommentar
Det morsomme med Jesus er folks overbevisning om ham som en person med vestlige trekk. I realiteten skilte han seg vel ikke særlig fra den jevne iraker, bortsett fra at han var atskillig lavere?

Tror det faktisk står i bibelen et sted at Messias ville være en person som ikke så særlig pen ut. Dette kan jo stemme ganske godt overrens med Jesus slik han ellers blir beskrevet i bibelen, Guds Sønn som blir født som et vanlig menneske, sønnen av en snekker, som rir på et esel, som blir hånet, torturert og drept, som vasket føttene til sine disipler.

Lenke til kommentar

Jeg synes pollen var noe kategoriserende. Den tar ikke høyde for dem som har en rasjonell avstand fra religion men som til tross for dette føler en emosjonell eller underliggende tro som ikke bygger på fornuft. En bedre formulering ville vert noe ala "hvor sterk tilknytning til religion føler du?". Jeg tror ikke på noen religion, men jeg har merket meg en form for trang til religiøs tro i enkelt situasjoner hvor livet har bydd på noen motbakker. Jeg kunne tenkt meg å svare på det ant nederste alternativet, men jeg føler ikke det passer med min opplevelse av religiøsitet så jeg lot heller være å stemme. Det er jo litt synd, fordi en slik poll burde i utgangspunktet kunne innlemme alle uansett ståsted.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Svarte "Jeg tror på absolutt alt i min religion". Jeg er selv kristen, og mener at hvis man skal tro på en religion, så bør man tro på alt innen den religionen! Det går vel ikke an å tro bare på f.eks. halvparten ... Men det er da min oppfatning.

Lenke til kommentar
Svarte "Jeg tror på absolutt alt i min religion". Jeg er selv kristen, og mener at hvis man skal tro på en religion, så bør man tro på alt innen den religionen! Det går vel ikke an å tro bare på f.eks. halvparten ... Men det er da min oppfatning.

Jeg velger litt jeg, PAC kristen på en måte.. Jeg ser ikke bort fra noe som blir bevist vitenskapelig, men prøver og se åssen dette kan stemme med det som står i bibelen.. Så jeg tolker endel.. Så på en måte tror jeg på alt som står i bibelen, men mange vil nok si at jeg ikke tror på alt!

Lenke til kommentar

Valgte første alternativet, men har blitt mer klar med årene på at jeg også er min største fiende. For å si det slik, jeg gikk på limpinnen til Ba'al-Sebul, men skjønte at den seieren var hans måte og lure en på. Herre over alt som kan fly, makt gjennom stolthet.

Anser min tro som sterk ettersom jeg har overlevd flere kamper med Satan, hadde jeg dog eid et skytevåpen så hadde det vært ganske lett (som en fjær) og bare trekke av for å slippe trykket.

Torturen jeg har gjennomgått har herdet meg, uten at jeg har forsaket mitt hjerte og min tro på det gode.

Lenke til kommentar
Veldig mange som ikke tror ser jeg. Bli glad av å se det. Jeg tror heller ikke.

Hvorfor blir du glad for det?

Glad for at folk har troren på mennesket i stedet. Synes det er flott at mennesket blir satt i sentrum, og ikke alle andre salgs guder og ting. Skal denne verden vi lever i i dag fungere, så må man ha tro på mennesket.

Glad religionen ikke hjernevasker folk. Har full respekt for troende, men for meg som ikke tror så vil jeg alltid være glad for å ha folk på min side. Blir som at en AP-er er glad for at andre stemmer AP og ikke FRP.

Lenke til kommentar
Stiller meg i ""Jeg tror ikke på noe religiøst" avdelingen.

Selv om en religion kan inneholde flere (korrekte) historiske beskrivelser, så vil jeg ikke regne det for noe som har med religionen å gjøre. For hvis man stripper vekk alt det religiøse så vil det historiske fortsatt bestå, ingenting endre på det.

"historisk sannsynlig" vil jeg tolke som jødenens utvandring fra egypt, når og hvor jesus ble født, hans yrke, hvordan han døde osv.

Nå er jødenes utvandring fra egypt bevist feil. Og det finnes ingen historiske bevis som forteller oss hvor jesus ble født, hans yrke osv eller at han eksisterte i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Valgte første alternativet, men har blitt mer klar med årene på at jeg også er min største fiende. For å si det slik, jeg gikk på limpinnen til Ba'al-Sebul, men skjønte at den seieren var hans måte og lure en på. Herre over alt som kan fly, makt gjennom stolthet.

Anser min tro som sterk ettersom jeg har overlevd flere kamper med Satan, hadde jeg dog eid et skytevåpen så hadde det vært ganske lett (som en fjær) og bare trekke av for å slippe trykket.

Torturen jeg har gjennomgått har herdet meg, uten at jeg har forsaket mitt hjerte og min tro på det gode.

very epic

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...