Gå til innhold

Hvor sterk er din religiøse tro?

Hvor sterk er din religiøse tro?  

189 stemmer

1. 1. Hvor sterk er din religiøse tro?

• Jeg tror på absolutt alt i min religion
      13
    • Jeg tror på mesteparten i min religion
      7
    • Jeg tror på rundt halvparten
      4
    • Jeg tror på litt av min religion (f.eks ting som er historisk sannsynlige)
      23
    • Jeg tror ikke på noe religiøst
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror på Jesus som en historisk person, men ikke som sønn av "Gud". Jeg tror heller ikke på "Gud".

Jeg tror heller ikke at det vi leser i "NT" er hele historien, både med tanke på de 21 åra av Jesu liv som ikke er skrevet om og med tanke på at det er mye som er utelatt av prestene i middelalderen.

Endret av Midnight_walker
Lenke til kommentar

Hvordan vil man definere om man tror på noe av religionen sin som "historisk sannsynlig".

Og hva om man tror Jesus og Mohammed kan ha eksistert i en eller annen form, selv om man ikke er kristen eller muslim.

Tror mange vil finne det spørsmålet forrvirrende.

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar

Stiller meg i ""Jeg tror ikke på noe religiøst" avdelingen.

Selv om en religion kan inneholde flere (korrekte) historiske beskrivelser, så vil jeg ikke regne det for noe som har med religionen å gjøre. For hvis man stripper vekk alt det religiøse så vil det historiske fortsatt bestå, ingenting endre på det.

"historisk sannsynlig" vil jeg tolke som jødenens utvandring fra egypt, når og hvor jesus ble født, hans yrke, hvordan han døde osv.

Lenke til kommentar
Litt dårlige alternativer. Hva er i min religion?

Din religion er tydeligvis en av de kristne religionene. (evangelisk-lutherske?)

Poenget er at spørsmålene skal passe like bra for kristne som hinduer, muslimer, buddhister osv.

Lenke til kommentar
Selv om en religion kan inneholde flere (korrekte) historiske beskrivelser, så vil jeg ikke regne det for noe som har med religionen å gjøre. For hvis man stripper vekk alt det religiøse så vil det historiske fortsatt bestå, ingenting endre på det.

Jeg vil nå si at historisk sannsynlige hendelser er en del av religionen. Ta f.eks det gamle testamentet. En del av det som står der virker som beskrivelser av hendelser som faktisk har skjedd. Blant annet sannsynliggjort med ruiner, analyse av datidens kultur, geologiske hendelser osv.

Jeg stemmer det siste alternativet fordi jeg ikke har noen religion.

Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at historisk sannsynlige hendelser er en del av religionen. Ta f.eks det gamle testamentet. En del av det som står der virker som beskrivelser av hendelser som faktisk har skjedd. Blant annet sannsynliggjort med ruiner, analyse av datidens kultur, geologiske hendelser osv.

Bøkene ble jo skrevet for lenge siden, så at det er visse historiske ting som er riktige er vel bare å forvente? Dette sier dog ingenting om riktigheten til de overnaturlige påstandene i de samme tekstene.

Lenke til kommentar
Bøkene ble jo skrevet for lenge siden, så at det er visse historiske ting som er riktige er vel bare å forvente? Dette sier dog ingenting om riktigheten til de overnaturlige påstandene i de samme tekstene.

Det stemmer.

Bibelen, koranen osv inneholder (etter min mening) både overtro, myter og historier basert på virkeligheten. Sistnevnte er også en del av de religiøse tekstene og religionen. Det blir etter min mening feil å si at historiene basert på virkeligheten ikke er en del av religionen.

Lenke til kommentar

Har ingen overtro... :) Tror hverken på eventyr eller religiøs overtro....

Alt så langt har hatt en naturlig forklaring så det er ikke noen vits i å begynne å tro på overtro nå ihvertfall, i en alder av snart femti :D

Lenke til kommentar

Alt så langt har hatt en naturlig forklaring så det er ikke noen vits i å begynne å tro på overtro nå ihvertfall, i en alder av snart femti :D

Tja, er jo oppe i alderen folk man ikke skulle trodd begynner å vurdere det ofte. Anthony Flew, anyone?

Klart, femti er jo ingen alder da.

S,

Lenke til kommentar

Tja, er jo oppe i alderen folk man ikke skulle trodd begynner å vurdere det ofte. Anthony Flew, anyone?

Klart, femti er jo ingen alder da.

S,

Vel, det har vel med at det har gått den andre veien kan jeg tenke meg, for til mer jeg lærer til mindre sannsynlig fremtrer guder og deres like.... Som jeg sa, alt har sin naturlige forklaring... og enn så lenge har vi ikke hatt noen behov for å putte noen gud inn i noe som helst, bare så synd at vi ikke har sett dette før :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...