MatseMats Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hei,jeg har en litt gammel pc, men her om dagen så byttet jeg ut grafikkortet med et nyere et og da ble det ikke nok med strøm, så jeg lurer på hvordan jeg får kobla til en PSU til(jeg skal faktisk teipe den oppå kabinettet, fordi det er ikke plass inni og det er ikke fare for at den skal få vann på seg fordi den er et stykke unna der jeg sitter) Jeg har et ASRock 939Dual-SATA2 hovedkort. Takker for hjelpen jeg kan få Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Finnes muligheter for å kjøre dobbel PSU ja, fulgte med en kabel for dette på et kabinett jeg kjøpte for en stund siden. Men for å gjøre det enkelt skal det bare å koble sammen en av de svarte lederne på begge strømforsyningene slik at de får felles nullpunkt. I tillegg skal man vel koble sammen den grønne lederen på begge forsyningene, da det er denne som "starter" opp forsyningen. Ikke 100% sikker, så gjerne forsk lit rundt før du kobler opp dette. Vil ikke ha skylden for en brent pc. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Man bør ALDRI koble til dobbelt, bytt heller til en enkelt større psu. Strømforsyninger liker ikke slik sammenkobling, bla. fordi de ikke er beregnet til å få strøm inn feil vei, noe som skjer med to koblet parallellt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Man bør ALDRI koble til dobbelt, bytt heller til en enkelt større psu. Strømforsyninger liker ikke slik sammenkobling, bla. fordi de ikke er beregnet til å få strøm inn feil vei, noe som skjer med to koblet parallellt. Feil vei ? hva er det du babler om. Kan være enig dersom du kobler to direkte sammen, f.eks ved at du bruker en eller annen for for adapter som sender to 20/24 pins kontakter ned i hk. Man kobler for eksempel en psu til hovedkort og harddisker og lar den andre stå på skjermkortet. Skjermkortet har da egen forsyning og egen jord. Den strømmen som eventuelt vil gå gjennom signallinjer er minimal. Du kan lage en egen bryter for den andre psuen. På 20/24 pin pluggen (til hovedkortet) finner du den grønne ledningen, denne kobler du via en bryter til en av de svarte. Du kan da starte strømforsyningen ved å skru på den bryteren. Husk bare å starte denne forsyningen først før du starter den andre som er koblet til resten av maskinen. Det finnes for eksempel mange som har en drøss med harddisker og derfor gjerne kjører disse på en egen psu. Eneste problemet jeg kan se er at de to psuene skal ha et veldig ulik jordnivå, slik at det enten kan gå store lekasjestrømmer mellom psuene eller at signaler blir tolket feil. Men normalt er ikke dette noe problem. Endret 22. mars 2009 av Thorsen Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Har man lekasje fra +12v på den ene til den andre så blir det fort krøll. Husk at f.eks ett skjermkort kan dra hele 150W fra pcie-sporet i tilleg til det som dras fra den dedikerte strømkontakten. Harddisker, optiske drev og vifter er vanlige unntak som man enkelt kan skille ut på en egen strømforsyning, men alikevel må man passe på når man kobler de. Såfremt man ikke har GOD kontroll på hva man holder på med så bør man unngå to strømforsyninger i samme maskin. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Det du kan gjøre er å bare bruke den nye strømforsyningen på skjermkortet.Det du gjør er at du teiper fast en binders mellom de to kontaktpunktene i 24pin kontakten som får den til å jump starte. (Er grønn og svart, men dobbeltsjekk gjerne dette) Det denne "koblingen" gjør er å starte opp psu'en uten åvære tilkoblet til et hovedkort, alt du trenger da er en bryter bak på strømforsyningen. Så når du slår på pc'en slår du på psu'en EDIT; jeg må lære meg å lese hva andre skriver før jeg svarer x] Var visst noen som hadde nevnt dette Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Nja muligens. Jeg trodde man ved utvikling av skjermkort skilte pci-e power og ektern power. Både for å hindre problemer med forskjellige spenningsnivå og støy, samt å forhindre store strømsløyfer. Men jeg kan selvklart ha tatt feil. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Eller du kan bruke en slik kabel: http://www.frozencpu.com/products/5637/cpa...able.html#blank Dual Power Supply Adapter Cable Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Eller du kan bruke en slik kabel: http://www.frozencpu.com/products/5637/cpa...able.html#blank Dual Power Supply Adapter Cable DEN var bra!, en kompis sa at jeg antageligvis trengte en sånn en. jeg er litt treg på pc (med ting jeg ikke har åverhode peiling på) Om jeg har forstått det riktig, så trenger jeg egentlig bare en sånn en, som jeg kombler begge 2 til? Men trenger jeg en bryter utenom til PSU'ene fordet da? Clue: Jeg hadde tengt å koble den andre PSU'en til driveren og grafikkorte. Blir litt kluss med 2 kabler da, men det går greit for meg. Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Takk for hjelpen så langt, kjempe hyggelige folk i denne delen av diskusjon.no jeg klarer ikke å finne den billigere, men jeg tror jeg har en på 20 pin (er det 20 sånne greier som man skal stikke i HK'et?, isåfall så har jeg det, men har det mye å si?) Endret 22. mars 2009 av MatseMats Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 This cable can be used with both 24 pin and 20 pin ATX motherboards, så det burde ikke være noe problem. Med en slik vil begge strømforsyningene starte når du trykker på knappen på kabinettet. Du trenger altså ikke noen ekstra bryter. Som Jann - Ove har uttrykt bekymring for bør du kanskje følge litt ekstra med de første dagene, bare for å være sikker iallefall Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Eller du kan bruke en slik kabel: http://www.frozencpu.com/products/5637/cpa...able.html#blank Dual Power Supply Adapter Cable Akkurat en slik kabel som fulgte med kabinettet jeg kjøpte. Grønn starter forsyningen når den legges til minus slik at begge starter når du trykker på knappen. I tillegg legger den kabelen 0volt på begge forsyningene sammen slik at de får tilnærmet likt potensiale. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 "Om jeg har forstått det riktig, så trenger jeg egentlig bare en sånn en, som jeg kombler begge 2 til?" Det er riktig. Du trenger ikke noe mer. Men trenger jeg en bryter utenom til PSU'ene for det da? Nei, det trenger du ikke. Bare bruk denne kabelen og koble psuene sammen, ellers alt annet kobles til. Psu bryterne skal selvfølgelig stå påslått på 1, og så er det bare å slå på power-knappen på PCen. Personlig pleier jeg å skru av psuen/e når de/den ikke er i bruk. Det må hver enkelt vurdere selv. Brann i elektrisk utstyr er den størst brannårsaken i Norge, så?? Kanskje ikke så dumt. http://www.lillehammer-oyer-brannvesen.no/...triskbrann.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå