kokkosbolle Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hei, Min far skal nå kjøpe seg ny Kontorpc, så jeg vurderer å bygge den for han. Den skal være Stabil og Stillegående. Den skal brukes til Word, Epost og til å surfe på nettet med. så den trenger ikke å være så rask, og den skal være billigst mulig. Skal og kjøpe en 22-24 tommers Skjerm, så da lurer jeg på: Er et integrert skjermkort i et hovedkort godt nok til å bruke en sånn moderne skjerm? eller må vi kjøpe et billig PCI-Express skjermkort utenom? Noen som har noen komponenter å anbefale til en slik kontorpc? Lenke til kommentar
Newman Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Et integret skjermkort vil være bra nok ja. Mange av disse kortene klarer faktisk å kjøre HD film i 1080p. Lenke til kommentar
kokkosbolle Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Ok, da vet jeg det og er kommet et stykke på vei:) Jeg har funnet en pc som komplett har: Prisgunstig og meget stillegående kontormaskin med Intel dobbeltkjerne prosessor. Integrert VGAkort : http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10279 Er de komponentene noe gode? Jeg tenkte at jeg kan kjøpe de og bygge den selv. ikke å kjøpe den hos komplett. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Kjapp liste: (Google it, jeg gidder ikke å lage lenker på alt ) Antek Sonata III Tips til støydemping: HardDiskoppheng med O-ringer En bit gummi (feks fra en gåen sykkelslange) på alle skruer du mistenker for å vibrere. Disse er greie å henge viftene i, de fjerner mye vibrasjoner, man merker forskjell! (Et helvete å montere, men med litt tålmodighet går det.) Denne prosessoren HK: Her kan du spare noen kroner siden du ikke skal klokke, dette er et meget godt kort. RAM: Billigste 4GB DDR2 6400 du finner. Skjerm: Benq E2400HD Lenke til kommentar
kokkosbolle Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 takk for hjelpen. Jeg mangler nå bare DVD-brenner. Btw Bør jeg kjøpe Kjølepasta? men det hovedkortet du lenket til er ikke på lager hos noen butikker. Så jeg lurer på om dette er ca like bra? er ihvertfall like billig: Asus P5K Link: (http://prisguide.tek.no/product.php?product_id=73507) Lenke til kommentar
Newman Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 du trenger ikke kjøpe kjølepasta, den sitter allerede fast på kjøleribba som følger med CPUen. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 takk for hjelpen. Jeg mangler nå bare DVD-brenner. Btw Bør jeg kjøpe Kjølepasta? men det hovedkortet du lenket til er ikke på lager hos noen butikker. Så jeg lurer på om dette er ca like bra? er ihvertfall like billig: Asus P5K Link: (http://prisguide.tek.no/product.php?product_id=73507) ASUS lager generelt meget gode kort, har ingen erfaring med det aktuelle kortet (eller med andre kort med P35 brikkesett, Intel lager generelt gode brikkesett.) Grunnen til at jeg anbefalte dette HK er enkelt å greit at jeg ikke er 100% inne i HK under 600kr, men dette har jeg (meget god) personlig erfaring med! Lenke til kommentar
troari Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Hvor ikke gå for en ASUS Eee Box? + en ekstren brenner? http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=eee.box Endret 23. mars 2009 av troari Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 En liten kommentar til ravii sine fornuftige poster. Antec Sonata III har avdempa (gummi) feste for harddisker og viftene er montert med gummiplugger. Og enig i at gummipluggene til vifter er litt trælsomme. Jeg har nemlig skiftet ut mine vifter i Sonata med Noctua, og jeg slet litt. Noctua leverer gummiplugger som standard festemiddel. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 EEE-box er ingen dum ide, den er stillegående og meget plasseringsvendlig. Det er kun to problemer; Den er litt for svak for å være hovedmaskin. Og kanskje viktigst; den er et håpløst valg mtp senere oppgraderinger. OT: Var ikke sikker på at Sonata hadde gummiplugger til HDD så jeg to med delen om O-ringer.. Hvorfor sender ikke Antec med gummiplugger til viftene på P182, det skal jo være det mest stillegående! Nå ble jeg litt fornærmet, den eneste viften som bråker i mitt er den jeg ikke har gummifester til.. ;P Lenke til kommentar
kokkosbolle Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 ja det blir nok å bygge pc pga oppgraderingsmuligheter. Nå har jeg fått laget en Handleliste: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95282 Handlelisten er: Det hovedkortet du anbefalte, Intel core E5200 cpu, billigste 4 gb ram og Antec Sonta III kabinett + en billig 320 gb harddisk og en billig dvd brenner. Noe bedre harddisk/dvdbrenner jeg heller burde ta? og ser dette oppsettet stabilt ut? ser ut til at jeg får bestillt før helgen:) Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 ASUS + OZC er ofte en dårlig kombinasjon. Disse skal nok fungere helt perfekt. Ellers ser det veldig bra ut! Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Virker som et fornuftig oppsett for meg, men er du sikker på at du ikke vil finne et mindre kabinett? Virker ikke som ekspansjonsmuligheter er viktig og selv om Sonata III er mindre enn full tower kabinett blir det fortsatt mye overflødig plass for ditt bruk. Et alternativ for hardisk kunne vært en 2.5 tommers 7200rpm disk, dvs egentlig for bærbar, men disse diskene er både støysvake og bruker lite effekt. Lenke til kommentar
kokkosbolle Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Har nå oppdatert handelisten med annet minne og inkludert skjerm: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95282 Men om jeg tar et mindre kabinett vil det da være vanskeligere å bygge pcen? eventuelt oppgradere? jeg har aldri bygget pc før, men har erfaring av å montere deler osv.. så jeg tenkte det er billigst og lettest og minst støy med antec sonta kabinettet? En ting jeg og lurer på angående det hovedkortet du ravii anbefaler.. Ser det er noen som har skrevet i kommentarfeltet at Biosen på det koret må oppdateres for å kjøre nyere cpuer og for å kjøre 2048 MB minnebrikker. er det lett å gjøre? og den skjermen du anbefalte som jeg har i handelisten. den er vel ikke overkill til kontorbruk og det er blandt de beste for billigst pris? ser DVD brenner ok ut? beklager om jeg spør litt mye på en gang. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Dette er et av de mest støysvake kabinettene som er laget. Det er vanskeligere å bygge i et lite kabinett, men det er ikke'no problem.. HK: jeg har aldri hatt problemer med det HK`et. Det skal være en ganske så grei sak å oppdatere BIOS, men det er forskjellig fra HK til HK, last ned manualen og les Skjerm: Det var G24WD jeg mente å anbefale. (foskjellen er oppløsningen, E2400HD er bedre egnet til film.) Det er den beste skjermen du får for 2k, uten tvil. EDIT: DVD-brenneren skal være helt kurant! Endret 23. mars 2009 av ravii Lenke til kommentar
kokkosbolle Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Har nå gjort et par endringer i handlelisten. oppdatert skjermen til G24WD og tatt en annen dvd brenner siden den andre selges kun hos 1 nettbutikk som ikke har den på lager. harddisken den ser vel og god ut? Tenkte å bestille alle delene i morgen men det eneste som bekymrer meg er at hovedkortet kun selges hos 2 nettbutikker og ingen av de har de på lager? kanskje jeg bør ringe til en av nettbutikkene å spørre i morgen Endret 23. mars 2009 av kokkosbolle Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Har nå gjort et par endringer i handlelisten. oppdatert skjermen til G24WD og tatt en annen dvd brenner siden den andre selges kun hos 1 nettbutikk som ikke har den på lager. harddisken den ser vel og god ut? Tenkte å bestille alle delene i morgen men det eneste som bekymrer meg er at hovedkortet kun selges hos 2 nettbutikker og ingen av de har de på lager? kanskje jeg bør ringe til en av nettbutikkene å spørre i morgen HDD er god den ja, du bør ringe å spørre, kan hende modellen er på vei ut.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå