svante Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg er ferdig utdannet til sommeren og har nettopp mottatt et jobbtilbud som jeg sansynligvis kommer til å takke ja til. Det eneste som ikke er ideelt med tilbudet er at lønnen jeg er blitt tilbudt må vel sies å være i nedre skjikt av hva jeg kan forvente med min bakgrunn. Hvor vanlig er det egentlig å prøve å forhandle på dette tilbudet? Vil jo regne med at bedriften ikke gir sitt beste tilbud med en gang. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Jeg ville antydet at du var interessert i jobben, men at du synes jobben betaler seg litt i minste laget. Er ikke værre enn det. Gjort det selv. Lenke til kommentar
kas_ Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Det er ganske vanelig at man går opp i lønn etter en prøveperiode også. Du får spørre hvordan lønnsstigen dems er kanskje... Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Vet ikke om det er noe fasittsvar på slike ting. Det er noe annet å forhandle lønn etter noen år i jobb enn når man kommer rett fra skolen. Jeg jobber it-bransjen og riktig erfaring betyr veldig mye for lønnsnivå, så hvilke arbeidsoppgaver du kan få kan vise seg viktigere enn begynnerlønn på sikt. Endret 22. mars 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Dette er litt avhengig av korleis arbeidsmarkedet er, slik som det er akkurat no så ville eg ha takka ja til jobben og tatt den lønna du får tilbud om. Sålenge lønna er i den delen av spekteret som er vanleg for ein med din bakgrunn så er det ikkje snakk om at du blir underbetalt heller. Ikkje alle kan få over gjennomsnittleg startlønn. Om du derimot er i ein slik situasjon at du er den einaste eller best kvalifiserte til stillinga så går det ann å prøve å forhandle om lønn. Men det viktigasate for deg no som nyutdanna er å skaffe deg ein jobb og kunne vise kva du duger til. Om eit år står du i ein mykje sterkare posisjon til å komme deg opp eit par hakk i lønn, om bedrifta du har jobba i ikkje vil gi deg meir lønn så kan du alltids bytte jobb. Du vil då sannsynligvis få tilbud om høgare startlønn sidan du då har eit års erfaring. På grunn av det usikkre arbeidsmarkedet akkurat no så anbefalar eg å ikkje krangle på lønna og berre ta jobben. Sjå på fyrste året som lærlingtid. Om du krev formykje lønn så er det sannsynlig at bedrifta gir jobben til nokre andre som er omtrent like kvalifiserte som deg. Lenke til kommentar
svante Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Mange gode poeng her The Avatar, men nå er det jo uansett slik at jeg har allerede blitt tilbudt jobben så de har jo ikke muligheten til å gi den til noen andre. Det er snakk om 25.000 under hva som er anbefalt startlønn for en med min utdannelse, så kan en jo diskutere om det er et rimelig avvik. Uansett så er det slik at det ikke er alt for mange med min bakgrunn tilgjengelig og det vet de nok. Spørsmålet var vel egentlig om jeg har noe å tape på å ta en diskusjon rundt betingelsene i tilbudet jeg har mottatt. Og det føler jeg vel at jeg ikke har, tviler på at det vil skape dårlig stemning som blir dratt med inn i ansettelsesforholdet. Nå har jeg uansett et par andre jobber som det er stor sjangse for at jeg får tilbud om i løpet av uken, så får jeg heller se hvor godt de eventuelle tilbudene blir og ta en vurdering av hva som er mest fornuftig å gjøre. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Høyrest fornuftig ut det svante. Om du får jobb og lønnstilbud hos nokre andre kan du bruke det lønnstilbudet for å høyre om den bedrifta du helst vil jobbe i kan matche den startlønna. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg synes ikke det er så veldig bra grunnlag til å forhandle bare fordi det er vanskelig å få tak i folk med din utdannelse, man må bevise at man er duganes til å jobbe også, noe bedriften gir deg sjangsen til å bevise. Men har du flere eller ett bedre tilbud så blir saken annerledes. Lenke til kommentar
svante Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg synes ikke det er så veldig bra grunnlag til å forhandle bare fordi det er vanskelig å få tak i folk med din utdannelse, man må bevise at man er duganes til å jobbe også, noe bedriften gir deg sjangsen til å bevise. Men har du flere eller ett bedre tilbud så blir saken annerledes. Litt av poenget her er vel å snu på problemstillingen. Denne bedriften går ikke dårlig for tiden, snarere tvert i mot. Og det er ikke kø av folk til denne stillingen. Hvorfor ender de da opp med å komme med et lønnstilbud som er et stykke under hva jeg kan forvente og hva som er normalt både i bransjen og for personer med min bakgrunn? Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Man kan aldri vite slike ting. Det verste som kan skje er at du får nei til høyere begynnerlønn og at du kanskje må takke nei til stillingen. Er du forberedt på det så er det jo i orden. Men det er som sagt ikke noe fasittsvar her. Jeg valgte å se bort fra lønnsnivå da jeg kom i mitt første intervju. Og det var nok til min fordel siden kollegaene mine enten hadde masse mer erfaring eller lengere utdannelse enn meg, og jeg fikk ikke inntrykk av at det var noen selvfølge at de satset på meg som nyutdannet selv om de hadde letet lenge etter riktig kandidat. I dag står jeg bedre stilt til å forhandle heldigvis. Endret 23. mars 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
svante Skrevet 23. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2009 Man kan aldri vite slike ting. Det verste som kan skje er at du får nei til høyere begynnerlønn og at du kanskje må takke nei til stillingen. Er du forberedt på det så er det jo i orden. Hvorfor mener du at jeg kan risikere å måtte takke nei til stillingen hvis jeg ikke får tilbud om høyere begynnerlønn? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Får man ikke tilbud om høyere lønn så står jo det andre jobbtilbudet ved lag. Så ser ikke problemet med å gjør som foreslått over her. Si at du er interressert, men at lønna var litt dårlig. Har de ingenting å gi deg så er det jo de som tar risikoen ved at de kan miste deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå