Runar777 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) !!!!PROBLEM LØST!!! Russebilen streiket helt denne uken.. Har startet helt fint uten problem gjennom hele vinteren, men på sist tirsdag/onsdag startet den først etter mye om og men, det som skjedde var at når vi vrei om nøkkelen så hørte vi bare vi startmotoren starte, men ikke gå rundt. et lite klikk bare. uansett vi fikk tilslutt start på den, kjørte en god halvtime så til bensinstasjonen for å fylle bensin og luft. stoppet motoren og fikk aldri start på den igjen.. mekanikeren på stasjonen sa batteriet var feilen, nytt batteri ble kjøpt og montert, og nå funker ikke noe som helst, ingen lyd/lys når en vrir om tenningen og ingenting som går på hovedkretsen til bilen funker.. noen forslag til sted å begynne? >Ledningen ned til startmotoren funker (naf fyren som ente opp med å taue den hjem trodde det var feilen) og jordtilkoblingen funker også strålende. >alle sikringer jeg vet om fungerer.. >ingen lyd/lys fra hovedkretsen funker.. >nytt batteri fra merkeverksted. spørsmålet er det noe andre hovedledninger/koblingspunkt som bør sjekkes?? eller om verksted er eneste mulighet. Runar Endret 25. mars 2009 av Runar777 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hvis bilen er HELT død må du jo ha montert batteriet på feil poler (+/-) eller så må det være en svær hovedsikring sikrnig som har ryki. Sikker på at du har god nok jording?? Det kan være en god grunn til at den var vannskelig og starte og at ting ble verre etter at du bytta batteri(Altså jordingen har løsnet helt mens du bytta batteri) Lenke til kommentar
Runar777 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Hvis bilen er HELT død må du jo ha montert batteriet på feil poler (+/-) eller så må det være en svær hovedsikring sikrnig som har ryki. Sikker på at du har god nok jording?? Det kan være en god grunn til at den var vannskelig og starte og at ting ble verre etter at du bytta batteri(Altså jordingen har løsnet helt mens du bytta batteri) Er montert helt riktig angående polene, har sjekket alle sikringer, multimeter viser strøm og gode jordinger over hel bilen (blinklys, ledning til startmotor osv.) fikk startet bilen i går, ved å starte startmotoren manuelt og vri tenningen samtidig, så tror feilen ligger i ledningen fra releet til startmotoren og til tenningen(?), så lurer litt på om denne går direkte til tenningen (eller om den går til tenningen i det hele tatt) eller hvor jeg evt. kan finne den igjen.. er altså to (tre) ledninger til startmotoren, minus fra jord, pluss fra batteriet og en tynn ledning til releet Lys horn og varsellys på dashbordet funket som normalt når motoren var i gang. noen forslag til hvor feilen kan ligge? Lenke til kommentar
Grinchen Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Startmotoren er kortsluttet. Eller så kan det være en mekanisk mellom motor og startmotor. Prøv også å sjekke det elektriske mellom startmotoren og motoren relier div. Lenke til kommentar
Runar777 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Startmotoren er kortsluttet. Eller så kan det være en mekanisk mellom motor og startmotor. Prøv også å sjekke det elektriske mellom startmotoren og motoren relier div. startmotoren funker så ser ikke hvordan den kan være kortsluttet, motoren startet også når startmotoren startes + tenning. Så mekanisk bør vel egentlig ting være i orden(?) men ingen ideer med den ledningen fra startmotorens rele?? Lenke til kommentar
Runar777 Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 OPPDATERING: var nettopp ute en tur, fant en svart ledning ved batteriet med en løs ende.. denne fører strøm når tenningen er vrid om og andre enden av multimeteret er på pluss polen.. ellers fører denne ingen strøm kan dette være løsningen og hvilken pol/plass skal den i så fall kobles til?? noen som vet?? Lenke til kommentar
Runar777 Skrevet 25. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2009 OPPDATERING: var nettopp ute en tur, fant en svart ledning ved batteriet med en løs ende.. denne fører strøm når tenningen er vrid om og andre enden av multimeteret er på pluss polen.. ellers fører denne ingen strøm kan dette være løsningen og hvilken pol/plass skal den i så fall kobles til?? noen som vet?? Denne ledningen viste seg å være hovedstrøm til tenningsystemet++ alt funker nå som før, merkelig at en på et verksted "glemmer" å feste en ledning på batteripolen, men, men nå er bilen igjen våknet til live! takker for alle svar og tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå