Gå til innhold

Trøbbel med Nikon 18-55 GII ED kit linse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med kitlinsa til min 3 mnd gamle D60! Linsa vil ikke fokusere når jeg stiller den i autofokus. Av og til fokuserer den ikke i det hele tatt, mens noen ganger får jeg ikke fokusert når jeg zoomeer helt inn, da er løsningen å zoome helt ut og fokusere :( Noen som har tips til hva jeg kan gjøre, eller er det bare å dra til Expert og få de sent inn?

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke er borti objektivutløser-knappen og det hjelper å vri litt på objektivet (med klokka når du har display på kamera mot deg). Så kan det tyde på at objektiv og kamerahus ikke har helt alignet kontaktpunkter. Dette skjer ikke veldig ofte og må løses av et verksted, i 99.9% av tilfellene er årsaken at man har vært litt borti objektivutløserknappen.

Edit:

Om du holder venstre håndflate under kamera og under objektiv istedenfor på siden av objektivet vil du først og fremt ha bedre og mer stabilt grep, samt man slipper å trykke denne mye omtalte knappen litt inn ufrivillig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Om du ikke er borti objektivutløser-knappen og det hjelper å vri litt på objektivet (med klokka når du har display på kamera mot deg). Så kan det tyde på at objektiv og kamerahus ikke har helt alignet kontaktpunkter. Dette skjer ikke veldig ofte og må løses av et verksted, i 99.9% av tilfellene er årsaken at man har vært litt borti objektivutløserknappen.

Edit:

Om du holder venstre håndflate under kamera og under objektiv istedenfor på siden av objektivet vil du først og fremt ha bedre og mer stabilt grep, samt man slipper å trykke denne mye omtalte knappen litt inn ufrivillig.

Jeg har 100% skkert ikke vært borti objektivutløser knappen, men jeg kan bevege linsa til høyre (med klokken) 1-2mm! Kan det være problemet? Det er ikke hver gang jeg slår på kameraet at det skjer.

Lenke til kommentar
Jeg har 100% skkert ikke vært borti objektivutløser knappen, men jeg kan bevege linsa til høyre (med klokken) 1-2mm! Kan det være problemet? Det er ikke hver gang jeg slår på kameraet at det skjer.

1-2mm hørtes veldig mye ut. Jeg ville tatt kamera + objektiv til buikken for å klage. Litt slark er normalt, men skal mye til for å få 1-2mm. Påpek ovenfor butikken sammenheng med at du mister AF og slarken. Om du klarer reprodusere konsekvent er det også langt enklere når du reklamerer (samt å korrigere for verksted).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...