TheGreatKhali Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Har en Toshiba Satellite A-100, som ble kjøpt på elkjøp for 2 år siden. Problemet er at batteriet kun var i ca.25 min! Dekker reklamasjonsretten dette? Har forøvrig også forsikring på pc'en. Endret 22. mars 2009 av TheGreatKhali Lenke til kommentar
Agent 47 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Mobil telefon batteri har vel ett års reklamasjonsrett. Men er ikke så sikker her... Batteri en slitt del og ekstra utstyr... Jeg tror ikke det går... Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Normalt sett så dekker reklamasjonsretten feil på batteri inntil 2år. Med feil så menes at batteriet dør eller kapasiteten blir under 80% av ny kapasitet. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) http://www.hardware.no/artikler/to_aars_re...batterier/49682 Der har du svaret Og her for de mer "pirkete" personlighetene: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/...%20pa%20batteri Endret 22. mars 2009 av Ninjahamster Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Utfallet åpner jo vitterlig for 5 års reklamasjonsrett på slike batterier. FTU har ikke tatt stilling til dette fordi klager var innenfor den absolutte reklamasjonsretten på 2 år, men FTU sier jo at normal levetid bør være minst 2 og et halvt år, forlengelsen av dette MÅ derfor gi 5 års reklamasjonrett etter forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Brack Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=924480&hl= Lenke til kommentar
branick Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=924480&hl= Her skriver du (eller peker til) at batteriet skal vare i minst x antall år, og det kravet oppfylles da såvidt jeg forstår utav trådstarters beskrivelse? Det trådstarter beskriver er at han opplever redusert varighet på batteriets kapasitet, noe som det er mulig trådstarter selv kan avklare for oss litt nærmere.. Trådstarter: Når du bruker maskinen hjemme, tar du da ut batteriet eller lar du den stå med strøm tilkoblet sammen med batteriet? Eller lader du den helt opp for så å koble ifra strømmen? Lar du maskinen stå avslått, men allikevel tilkoblet strømnettet samtidig som batteriet står i maskinen? Et dødt batteri skal dekkes av reklamasjonsretten din, men et utslitt batteri blir det verre med tror jeg -Øivind- Lenke til kommentar
TheGreatKhali Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=924480&hl= Her skriver du (eller peker til) at batteriet skal vare i minst x antall år, og det kravet oppfylles da såvidt jeg forstår utav trådstarters beskrivelse? Det trådstarter beskriver er at han opplever redusert varighet på batteriets kapasitet, noe som det er mulig trådstarter selv kan avklare for oss litt nærmere.. Trådstarter: Når du bruker maskinen hjemme, tar du da ut batteriet eller lar du den stå med strøm tilkoblet sammen med batteriet? Eller lader du den helt opp for så å koble ifra strømmen? Lar du maskinen stå avslått, men allikevel tilkoblet strømnettet samtidig som batteriet står i maskinen? Et dødt batteri skal dekkes av reklamasjonsretten din, men et utslitt batteri blir det verre med tror jeg -Øivind- Når jeg bruker pc'en har jeg som regel strøm tilkoblet sammen med batteriet. Tar ut laderen når maskinen er avslått. Lenke til kommentar
branick Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Når jeg bruker pc'en har jeg som regel strøm tilkoblet sammen med batteriet. Tar ut laderen når maskinen er avslått. Da sliter du ut batteriet ditt unødvendig fort Mr Din neste maskin kan du ta ut batteriet på når du kjører den på strøm hjemme og på skolen så ser du forskjellen i batteriets levetid Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Utfallet åpner jo vitterlig for 5 års reklamasjonsrett på slike batterier.FTU har ikke tatt stilling til dette fordi klager var innenfor den absolutte reklamasjonsretten på 2 år, men FTU sier jo at normal levetid bør være minst 2 og et halvt år, forlengelsen av dette MÅ derfor gi 5 års reklamasjonrett etter forbrukerkjøpsloven. Nei, skal noe vare i 5 år må det vare vesentlig lengre enn 2 år, noe 6mnd utover 2 år ikke er. Endret 29. mars 2009 av SvennAndre Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Når jeg bruker pc'en har jeg som regel strøm tilkoblet sammen med batteriet. Tar ut laderen når maskinen er avslått. Da sliter du ut batteriet ditt unødvendig fort Mr Din neste maskin kan du ta ut batteriet på når du kjører den på strøm hjemme og på skolen så ser du forskjellen i batteriets levetid Så en PC har altså ikke en eneste form for strømstyring det altså? Når jeg hadde bærbar brukte jeg alltid PC-en med laderen konstant tilkoblet og det hadde ikke noe å si. Lenke til kommentar
branick Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Når jeg bruker pc'en har jeg som regel strøm tilkoblet sammen med batteriet. Tar ut laderen når maskinen er avslått. Da sliter du ut batteriet ditt unødvendig fort Mr Din neste maskin kan du ta ut batteriet på når du kjører den på strøm hjemme og på skolen så ser du forskjellen i batteriets levetid Så en PC har altså ikke en eneste form for strømstyring det altså? Når jeg hadde bærbar brukte jeg alltid PC-en med laderen konstant tilkoblet og det hadde ikke noe å si. http://www.nettavisen.no/it/article1945622.ece Les det selv. Er ihvertfall min oppfordring, om du vil kjøre baklengs velger du det selv Quote HP's produktsjef: -"Årsaken er så enkel som at det som regel trekkes litt strøm gjennom batteriet selv om maskinen er koblet til strøm. Det betyr at batteriet til enhver tid topplades". En til: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=517076 Quote Jarl Bjørn Hansen: Produktsjef Fujitsu Siemens proff-serie: Som alle andre i bransjen peker Kvamme på hvor viktig det er med riktig ladehåndtering, og viser blant annet til at et batteri ikke må stå på kontinuerlig lading. Mange bruker den bærbare pc-en som en stasjonær maskin, og i slike tilfeller - når strømmen er koblet på - er det bedre å ta ut batteriet. Dette er en teknologi som ikke er evigvarende, og spesielt et batteri som går på konstant nettstrøm blir tappet for kapasitet. Et batteri som derimot blir brukt, har lengre levetid -Øivind- Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Det beste for et batteri er faktisk 60%ish fulladet, og i kjøleskapet, hvis det ikke skal brukes! Endret 29. mars 2009 av SvennAndre Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Det er noe vi alle å gjennom Kjøpte min for to år siden også og batteriet holder i maks 10min, og hvis jeg starter wow f.eks så rekker ikke lavt batteri driten og si ifra en gang, den bare skrur seg av... Trukke du får noe garanti på det..bare batteriet dit som har blitt feil lada og fucked in it's face Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Vel, når batteriet er fulladet får jeg opp en pop-up fra menylinjen og da antar jeg at ladestrømmen kuttes. Hvis ikke så LOL... vi er da i 2009 IKKE 1975 :!: Når laderen til en batteridrill til 295 kr klarer dette så regner jeg med at også en PC-til flere 1000 kr også er i stand til å kutte ladestrømmen ved fult batteri. Endret 29. mars 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Normalt sett så dekker reklamasjonsretten feil på batteri inntil 2år. Med feil så menes at batteriet dør eller kapasiteten blir under 80% av ny kapasitet. Har du en begrunnelse for denne påstanden? FTU har slått fast at en reduksjon av batterikapasiteten over tid er en kjent sak og dermed ikke en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Det er vanskelig å slå fast nøyaktig hvor stort fall i batterikapasiteten som skal til før det kan kalles en mangel, men 25 minutt etter 2 år ikke er en mangel. Dersom batteriet derimot slutter å fungere(ikke batterikapasitet i det hele tatt) er det derimot en klar mangel. FTU vedtak. I disse sakene blir det heller ikke slått fast om batteriet har en reklamasjonstid på 2 eller 5 år. Så med andre ord åpne FTU for at batteriet kan ha en forventet levetid på 5 år. Men, det som derimot er slått fast av høyesterett er at en enkeltkomponent av et produkt ikke kan ha kortere reklamasjonstid en produktet i sin helhet. Når FTU da har slått fast at bærbare har en reklamasjonstid på 5 år så skal også batteriet følge samme reklamasjonstid. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Har du en begrunnelse for denne påstanden? FTU har slått fast at en reduksjon av batterikapasiteten over tid er en kjent sak og dermed ikke en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Det er vanskelig å slå fast nøyaktig hvor stort fall i batterikapasiteten som skal til før det kan kalles en mangel, men 25 minutt etter 2 år ikke er en mangel. Dersom batteriet derimot slutter å fungere(ikke batterikapasitet i det hele tatt) er det derimot en klar mangel. FTU vedtak. I disse sakene blir det heller ikke slått fast om batteriet har en reklamasjonstid på 2 eller 5 år. Så med andre ord åpne FTU for at batteriet kan ha en forventet levetid på 5 år. Men, det som derimot er slått fast av høyesterett er at en enkeltkomponent av et produkt ikke kan ha kortere reklamasjonstid en produktet i sin helhet. Når FTU da har slått fast at bærbare har en reklamasjonstid på 5 år så skal også batteriet følge samme reklamasjonstid. Morsomt at du spør etter en begrunnelse for deretter å selv slenge ut en påstand uten begrunnelse. http://www.teknofil.no/wip4/dine_batterier.../d.epl?id=26728 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Morsomt at du spør etter en begrunnelse for deretter å selv slenge ut en påstand uten begrunnelse. http://www.teknofil.no/wip4/dine_batterier.../d.epl?id=26728 Hvilken påstand er det eg har kommet med som mangler begrunnelse? Alt eg har skrevet der er begrunnet i FTU's vedtak som eg har linket til. Og hvilken nytte har egentlig den linken du linket til? Den sier jo det samme som innlegget mitt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Hvilken påstand er det eg har kommet med som mangler begrunnelse? Alt eg har skrevet der er begrunnet i FTU's vedtak som eg har linket til. Og hvilken nytte har egentlig den linken du linket til? Den sier jo det samme som innlegget mitt. Min feil, så ikke linken din Edit: Linken min sier jo ikke det samme som innlegget ditt. Endret 29. mars 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) I grove trekk så gjør den faktisk det. Artikkelen beskriver et batteri som er dødt(mao en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven) så henviser de til en forventet levetid på batterier til 2,5-3 år. Men siden produktet/batteriet i dette tilfellet hvertfall var innen to år(som er minste reklamasjonsfrist) så får kunden medhold i klagen. De har dermed ikke konkludert med noen absolutt reklamasjonsfrist. Og bare for å påpeke, disse artiklene går ut på et batteri som er ødelagt, ikke et batteri med redusert batterikapasitet. Endret 29. mars 2009 av nomore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå