Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil utbetaling av penger

josommer

Anbefalte innlegg

Jeg var selvstendig næringsdrivende for et par år siden. Fikk et krav før jul fra en tidligere bedriftskunde som har betalt en faktura to ganger uten at jeg har oppdaget dette. Pengene er brukt og jeg har ikke mulighet til å betale tilbake pr. idag. De har nå sent saken til inkasso uten å sende mere en en purring. Lurer på om noen som kan litt juss hvet vordan loven er på dette området. Må jeg betale tilbake pengene? Kan de sende en slik sak til inkasso uten å sende flere purringer evnt. foreslå avbetaling? Må jeg betale renter når de har gjort en slik feil?

Håper noen med litt peiling kan gi noen fornuftige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du. Jeg har brukt den selv; jeg får stadig vekk inn småsummer for jobber jeg gjør, og kan derfor ikke holde styr på alt som kommer inn på kontoen min. Jeg fikk en mindre sum fra en person ett sted. Fikk beskjed fra banken min om at han hadde sendt en henvendelse om å få dem returnert. Jeg svarte at dette var penger jeg antok var mine og noe jeg hadde mottat i forbindelse med en jobb jeg hadde gjort. Banken sa at det ikke var sånn, men at her kom sånn og sånn inn i bildet og at jeg hadde retten på min side. Han hadde gjort feil, jeg antok det var mine penger og han var 400,- fattigere, jeg 400,- rikere.

Var jo en stor sak om dette for litt siden også; ei som overførte 100.000,- feil og ikke fikk dem tilbake grunnet samme regelverket.

Lenke til kommentar
.... som har betalt en faktura to ganger uten at jeg har oppdaget dette. Pengene er brukt ....

Du skriver at dette skjedde mens du var næringsdrivende. Du har bokført begge innbetalingene, og avstemming av bankkonto og reskontro må ha avdekket dette, om ikke før, så ved årsregnskapet. Du burde derfor gjort kunden oppmerksom på dette.

Om dette var et enkeltmannsforetak/ansvarlig selskap står du personlig ansvarlig for heftelser knyttet til forretningsdriften. Aksjeselskap som ikke er avviklet på forskriftsmessig måte vil også ha ansvar knyttet til dette. Foreldelsesloven gir en alminnelig foreldelsesfrist på 3 år. Foreldelsesloven § 2 Jeg ser heller ikke bort fra at kunden kan kreve renter, men neppe forsinkelsesrenter.

Man trenger bare å sende en purring, som da samtidig er varsel om inkasso. Dette må fremgå av varselet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...