Gå til innhold

Ulyder i sub når forsterkeren er av

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Marantz PM7200 forsterker i kombinasjon med en B&W ASW650 sub.

Det som er litt merkelig er at så sant forsterkeren er på, uavhengi av linjevalg er suben stille når det ikke spilles noe, og alt fungerer slik det skal også når det spilles.

Men idet jeg slår a forsterkeren begynner suben å dure svakt. Ikke mye, men en lyd som er litt irriterende når man vil ha det stille.

Det er ikke noe stort problem, ettersom jeg bare kan skru av suben når det er ønskelig.

Noen som har noen ideer om hva problemet kan være?

Jeg har nettopp flyttet. Kan ikke huske at problemet var der jeg var før, men der var det andre surre-lyder i leiligheten fra kjøleskap i åpen kjøkkenløsning ol, så om det er nytt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å koble sub og forsterker på jordet stikkontakter hvis du ikke allerede har dette.

Jeg tørr ikke konkludere noe med hvorfor dette skjer før du får testet om det faktisk er jording som skal til, men helt ulogisk trenger det ikke være.

redigert: Dævven, du kom meg i forkjøpet ja mr JKJK.

Endret av Steina
Lenke til kommentar
Jordfeil?

Ja, det var egentlig dette som slo meg ved første tanke også:)

Kanskje det kan hjelpe om jeg prøver å sette den i en annen stikkontakt

Er det i det heletatt mulighet for tilkobling av jording til forsterkeren, eller er den dobbeltisolert?

Det hjelper uansett lite å koble den i en annen stikkontakt, med mindre den står på en annen kurs.

Lenke til kommentar

Et vesentlig spørsmål er jo om subben går automatisk i standby når den ikke får signal. Hvis den skal gjøre det, men ikke gjør det og heller lager strøy så kan det hende at det er forsterkeren din som er problemet istedet. Eller at du snapper opp støy via signalkablene.

Prøv å koble fra signalkablene og se om den fortsatt lager støy. Sjekk også om lyden kommer fra selve subbelementet, eller om det er trafostøy i selve forsterkeren på subben du hører (nå tar jeg det for gitt at det er en aktivsubb... har ikke sjekket)

Lenke til kommentar

Takker for mange svar, og beklager mine trege svar.

Ulydene er der når kablene er koblet FRA forsterkeren, og når kablene er koblet på forsterkeren, og forsterken av.

Idet jeg skrur PÅ forsterkeren forsvinner ulydene..

Det betyr altså ikke stort for lydopplevelsen, men det er jo likevel litt småsnodig. Jeg er mest bekymret for at noe kan ta skade.

Suben har auto-stand-by funksjon, ja. Så jeg kan jo bare nytte denne.

Lenke til kommentar

Det høres ut som jordfeil som blir utlignet når du skrur på forsterkeren, men jeg er ingen ekspert.....

Er stikkontaktene dine jordet? Prøv som steina sier, en skjøtledning fra en annen kurs for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...