Lakesis Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Ok, jeg kan ikke veldig mye om skjermkort, så selv om dette kan virke som et "dumt" spørsmål så setter jeg pris på alle svar. Jeg har fått tilbud om å kjøpe et skjermkort av en kamerat. Det er et Voodoo 5 5500 AGP, er også 64MB minne på det. Kortet jeg har nå er et TNT2 kort med 32MB minne på. Jeg synes det kortet ikke er bra nok i spill. (Jeg spiller bla Motocross Madness 2, Colin McRae 2, Max Payne, Ghost Recon som er håpløst med mitt skjermkort :sad: og lignende 3D spill) Prisen han skal ha for Voodoo kortet er 800,- kr, men etter å ha sett litt rundt så finner jeg bla Geforce2 MX400 kort med 64MB minne til den prisen og lavere! Så mitt endelige spørsmål blir: Hvilket kort er best av Voodoo kortet og feks et Point Of View Geforce2 MX400 64MB? ( til spill ) Hvis det har noe å si så kan jeg jo si hva slags maskin jeg har ellers (ikke le...) PentiumIII 650MHz QDI BrillianX 1S/2000 hovedkort (440BX chipset?) 256MB SD-RAM SB LivePlayer 5.1 Western Digital 20 giga hdd Takker på forhånd for alle svar :smile: Lenke til kommentar
GasMan Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Hvilken som yter best av de to kortene vet jeg ikke, MEN... Voodoo kortene ble lagd av 3Dfx, men de tapte konkuransen på skjermkortsiden, holdt på å gå konkurs og ble kjøpt opp av Nvidia. Nvidia er produsenten som lager grafikkbrikken som sitter på alle geforce kort. Problemet er at det ikke er mulig å oppdrive nye drivere til 3Dfx kort. Selskapet eksisterer ikke lenger, og kortene blir sakte men sikkert borte i glemselen. Jeg så noen få nye Voodoo5 kort til salgs et eller annet sted i fjor sommer, og de gikk for litt over 1000 kr (restesalg rett og slett). Så med tanke på at kortet etter hver ikke vil fungere skikkelig i de nye spillene (drivermangel), og at prisen er satt til 800 kr, vil jeg si at du holder på å bli lurt. For 800 kr (og helst noen kroner til hvis har råd), finner du tryggere kjøp enn et gammelt og brukt 3Dfx kort. Lenke til kommentar
GasMan Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Og forresten! Monty Python og The Holy Grail? Lenke til kommentar
Viruchu Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Ville nok valgt et MX 400 kort med 64mb RAM fremfor V5 kortet. MX kortene er tross alt 1 år nyere og har derfor bedre støtte for funksjonalitet i fremtidige spill. - G :-) Lenke til kommentar
Lakesis Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 Ok, da var det vel som jeg trodde, blir nok et Geforce2 MX kort på meg. (kanskje et Geforce4 når jeg bygger meg ny maskin utpå sommeren?) Takk for svarene i alle fall! :smile: Og til Gasman: Ja, signaturen min er fra den udødelige scenen først i Monty Python & The Holy Grail, hvor kong Arthur sloss mot Black Knight! Kongefilm!!! Lenke til kommentar
ilex Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 en liten ting, 3dfx ble ikke kjøpt opp av nVidia. nVidia kjøpte bare 3dfx sin teknologi, forskning, tekniske dokumenter etc. nVidia kan derfor ikke sies å være ansvarlig for 3dfx produkter (ikke at du påstod det). =] som en kuriositet; nVidia lanserte for en stund siden en kampanje der du kunne levere inn 3dfx kortet ditt og få en rabatt på et mx kort. hadde jeg hatt et 3dfx kort ville jeg beholdt det, av legacy grunner, gamle spill ser best ut i Glide. Lenke til kommentar
Lakesis Skrevet 21. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2002 Meg igjen ja... En annen liten kuriositet: For 1 mnd siden så jeg følgende: Voodoo5 5500 kort til 2 995,- Nytt kort i butikk Butikken? Svendsgaard i Elverum ( Expert butikk ) Derfor syntes jeg at 800,- ikke var noen ille pris for et brukt kort! Expert og Elkjøp på datakomponenter er og blir ille! Lenke til kommentar
ilex Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 du har voodoo 6000 og, disse går for MYE penger på eBay , ettersom det ble lagd svært få....100 stk eller færre..( jeg tipper villt her, men jeg vet at det ble lagd svært få =] ). de siste voodoo'ene er fortsatt de beste kortene på FSAA (full-screen anti-aliasing) Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 samma om de "ser " best ut på antialiasing hjelper det lite når det er lite futt i korta , trur nokk mit gf3 ti "500" kan kjøre med FSAA i 4x og ha mer fps en voodoo 5 klarer i 2x fsaa i samme oppløsning :smile: *Spille quake 3 i 1280x1024x32 bit , alt max , 8x antisoptrisk filtering jeg" får litt over 80-90 fps ca.. Fin nok grafikk og raskt nok Jeg ville ikke kjøpt gf2 mx da det er så vanvittig dårlig , legg heller i etpar hundre mer og kjøp GeForce2 TI 200 Point Of View til 1150 kr fra http://www.databutikken.com/no/ klokk det litt og man har et geforce2 ultra , gf2 mx kan sammenlignes med GeForce1 DDR omtrent.. Lenke til kommentar
ilex Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 jaja, for all del, men det hadde vært morsomt å hatt en v6 (hehe v6, ;P) den er jo enorm, med eget PSU. Lenke til kommentar
Petitzo Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Hold deg langt vekke fra voodoo 5 ! ok hvis han hadde sagt 200kr ville jeg ha kjøpt det. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: On 2002-01-21 01:15, Lakesis skrev:etter å ha sett litt rundt så finner jeg bla Geforce2 MX400 kort med 64MB minne til den prisen og lavere! Vær varsom med hvilket MX400 kort du kjøper. Generelt sett har 64MB kortene et minne som gjerne er 1-2ns treigere enn 32MB kortene og i så godt som alle tilfeller yter 32MB kortene bedre enn 64MB kortene da MX400 kort rett og slett ikke klarer å utnytte 64MB, men hastigheten på minne er en stor flaskehals og dermed vil du merke en klar forskjell på kort med treigt og raskt minne. Jeg ville nok sett om meg om etter ett av Gainwards "golden sample" kort med 32MB RAM. Lenke til kommentar
karalvs Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Hei Somm du ser så har eg og et 3dfx 5/5500. Kjører win-xp og der klarer eg ikkje meir enn 1700point i 3Dmark2001, men det virker heilt fint i win98/me. Har desuten bestilt nytt kort fra Geinward. Lenke til kommentar
Lakesis Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Bare en liten "update" Fikk låne Voodoo5 kortet for å teste det på maskina mi. Snakka med en annen kamerat, og han lånte meg 3DMark2001 og et program kalt Powerstrip. Så, jeg installerte kortet og kjørte 3DMark (jeg kjører winME, resten av maskina mi står på mitt første innlegg oppå her) Resultatet: 1248 3DMarks Dette sa kameraten (som jeg lånte 3DMark av) at var latterlig dårlig! Han ba meg så kjøre opp frekvensen(?) på kortet i Powerstrip, og jeg kjørte den opp på 180MHz (sto i 166MHz originalt) Da fikk jeg følgende resultat: 1246 3DMarks Dette skjønte ikke kameraten min (ikke jeg heller) Så litt i Powerstrip hva som sto om kortet. Der sto det blant annet at kortet bare hadde 32MB? Skal ikke Voodoo5 ha 64MB? Står i alle fall det når jeg starter opp maskinen min... 3DMark2001 kutta også ut følgende tester: 4, 11, 12 og 14 Pga manglende hardware support sto det Alt dette må vel bety at Voodoo5 er et møkkakort? Jeg kan som sagt ikke bæra om grafikkort og 3DMark osv...men jeg har bestilt meg et GeForce2 kort i alle fall. Dessuten var jo Voodoo kortet pokkern meg det største jeg noensinne har sett!!! :razz: Uansett, 3DMark resultatene må vel være skikkelig ræva? :wink: Lenke til kommentar
Radeon8500 Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-23 21:26, Lakesis skrev:Bare en liten "update"Fikk låne Voodoo5 kortet for å teste det på maskina mi. Snakka med en annen kamerat, og han lånte meg 3DMark2001 og et program kalt Powerstrip.Så, jeg installerte kortet og kjørte 3DMark (jeg kjører winME, resten av maskina mi står på mitt første innlegg oppå her)Resultatet: 1248 3DMarksDette sa kameraten (som jeg lånte 3DMark av) at var latterlig dårlig! Han ba meg så kjøre opp frekvensen(?) på kortet i Powerstrip, og jeg kjørte den opp på 180MHz (sto i 166MHz originalt)Da fikk jeg følgende resultat: 1246 3DMarksDette skjønte ikke kameraten min (ikke jeg heller)Så litt i Powerstrip hva som sto om kortet.Der sto det blant annet at kortet bare hadde 32MB?Skal ikke Voodoo5 ha 64MB? Står i alle fall det når jeg starter opp maskinen min...3DMark2001 kutta også ut følgende tester:4, 11, 12 og 14Pga manglende hardware support sto detAlt dette må vel bety at Voodoo5 er et møkkakort?Jeg kan som sagt ikke bæra om grafikkort og 3DMark osv...men jeg har bestilt meg et GeForce2 kort i alle fall. Dessuten var jo Voodoo kortet pokkern meg det største jeg noensinne har sett!!! :razz:Uansett, 3DMark resultatene må vel være skikkelig ræva? :wink: Nr. 1: Hvilken versjon av PowerStrip brukte du? Nr. 2: Det er ikke unormalt at et skjermkort ikke har støtte for alle testene i 3DMark serien! Spesielt ikke nr 4! Hittil er det bare GF3 og R200 som støtter denne, husker ikke helt hva som var på de andre, men hvis jeg ikke husker heelt feil så var noen av de Dot3 bumpmapping, og EMBM. Den siste trur jeg var Vertex testen. (husker ikke) _________________ AMD K75 (Pluto) 700MHz 384MB PC133 Radeon 64Mb DDR ViVo @ 200/200 Retail SB Audigy Player Retail m.m *Glede seg til februar 2002 * IKKE LENGE IGJEN! JIPPI! [ Denne Melding var redigert av: Radeon8500 på 2002-01-23 23:06 ] Lenke til kommentar
Lakesis Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Versjonen av Powerstrip: 3.10 build 221 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå