Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Sec Slave Hard Disk: S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace


Anbefalte innlegg

Hei for en uke siden begynte en feilmelding og komme opp når jeg startet pcen. Sec Slave Hard Disk: S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace

Press F1 to Resume

 

Harddisken dette gjelder er en Samsung Spinpoint 7200RPM 500GB og den fungerer helt fint fortsatt.

 

post-171639-1237708724_thumb.jpg

 

Noen som vet om dette er noe stort problem e.v.t hvordan det fikses?

 

 

På forhånd tusen takk!

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være lurt å følge rådet som står i klartekst på på skjermen: ta backup og bytt ut disken.

 

Disker sjekker seg selv, og når de finner et problem så kommer det en slik melding.

For å se detaljer om problemet kan du bruke et program som viser SMART status, f.eks HD Tune.

 

PS: det er ingen grunn til å bruke blits når man tar bilde av lys!

Lenke til kommentar
Kan være lurt å følge rådet som står i klartekst på på skjermen: ta backup og bytt ut disken.

 

Disker sjekker seg selv, og når de finner et problem så kommer det en slik melding.

For å se detaljer om problemet kan du bruke et program som viser SMART status, f.eks HD Tune.

 

PS: det er ingen grunn til å bruke blits når man tar bilde av lys!

 

Hei takk for svar. Har lasta ned HD Tune og holder på og scanne etter feil nå, noe som tar veldig lang tid. Backup and Replace betyr det at harddisken er ødelagt, den fungerer jo som før. Er dette såfall en garanti sak? Kjøpt på komplett.no de pleier å være flinke med servicen sin.

Lenke til kommentar

Det betyr bare at disken kan bli ødelagt. Det er naturligvis ikke mulig å si med sikkerhet at disken vil bli ødelagt, men den sier i alle fall fra at den har oppdaget noe unormalt.

Hvis/når den går i stykker er det jo for sent å ta backup.

Lenke til kommentar

Vel har hatt liknende meldinger selv. De forsvant etter at jeg byttet ut diskene. På den annen side har jeg hatt mange disker tidligere med S.M.A.R.T teknologi tidligere som har tatt kvelden uten så mye som ett hint om at det var på tide å ta backup.

 

En annen årsak kan rett og slett være strømforsyninga som i enkelte tilfeller også kan skape litt krøll med diskene (refererer til svar jeg fikk på ett innlegg jeg hadde her på forumet tidligere)

Lenke til kommentar

Har endelig blitt ferdig med error scannen til HD Tune her er resultatet:

post-171639-1237901248_thumb.png

 

I følge den er ikke jo galt, men da motsier de seg selv for de når jeg går inn på Health står det FAILED se 2 poster ovenfor

 

EDIT: Skal boote opp med ultimatbootCD en gang har lasta ned og brent=)

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

SMART error kan bety veldig mye mer enn feil på overflate som du sjekket nå.

 

Uansett, ta backup av dataene og send inn gamle disken til Komplett og få ny i posten om noen dager. Trenger ikke gjøre mer arbeid ut av det enn som så.

Lenke til kommentar

Ca halvparten av alle disker som feiler får en smart-error i forkant, nå vet man riktnok ikke hvor mange ganger man får smart-error og disken ikke feiler, men det insinuerer ihvertfall at risikoen for diskkræsj er relativt høy. Ta backup, kjøre produsentens eget diagnostiseringsverktøy, det vil markere disken som feil/ødelagt, kopiere loggen, og send det inn til butikken igjen, bytte bør forhåpentligvis gå greit, har funket fint for meg ved et tilfelle ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok har tatt ut hdden for å ungå unødvendig på tid. Skal få tatt backup men har ikke noe ledig plass (500GB)så får vente litt. Er litt dumt å kjøpe en 500Gb hdd for å ta backup av en lik disk for å sende den inn, hvis noen skjønner hva jeg mener. Ingen av vennene mine som har så mye ledig plass =(.

 

Kan problemet skyldes stø? Hvis dette, hdd hadde en godt lag med støv på toppen. En som skriver at mange problemer på hdd skyldes slitasjeskade. Men i følge HD Tune har hdden med feil kun hatt 2100 Power on Hours mens en annen disk jeg har, har hatt 9356 hours som godt av rundet er 400døgn.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

HDTune klarte ikke å fortelle deg hva det var som hadde feilet, da Samsung tydeligvis ikke har implementert SMART på samme måte som standarden.

 

Følg rådet gitt tidligere og last ned Samsung sin egen tool for å finne ut hva det er som feiler.

 

Uansett så er det idioti å kjøre såpass heftige ting som overflatescan på den disk du allerede har fårr warning på. Du kan godt ende opp med å drepe disken før tiden...

 

-KJ

Lenke til kommentar
HDTune klarte ikke å fortelle deg hva det var som hadde feilet, da Samsung tydeligvis ikke har implementert SMART på samme måte som standarden.

 

Følg rådet gitt tidligere og last ned Samsung sin egen tool for å finne ut hva det er som feiler.

 

Uansett så er det idioti å kjøre såpass heftige ting som overflatescan på den disk du allerede har fårr warning på. Du kan godt ende opp med å drepe disken før tiden...

 

-KJ

 

Jeg ante ikke hav den scannen var jeg men scannet like vel. Scannen tok 2427min så det var nok ikke lurt.

Lenke til kommentar

Har en ftp-server med 880Gb med mp3-filer tilkoblet internett. Har hatt det i 4 år. Når SMART melder om feil, bytter man disk. Man starter hverken defragmentering eller scanning. Man bytter disk.

Man skal ikke stresse disken.

"feilmeldingen" sier "backup and replace". da gjør man det.....Disken er sannsynligvis i ferd med å ta kveld. Tør du å sjanse på når. Har selv opplevd 2 diskkrash. ingen data tapt, pga backup...:-) Jeg tilhører de som lærer av andres feil. meld deg inn i klubben du også.

ha en god dag.

Lenke til kommentar
Har en ftp-server med 880Gb med mp3-filer tilkoblet internett. Har hatt det i 4 år. Når SMART melder om feil, bytter man disk. Man starter hverken defragmentering eller scanning. Man bytter disk.

Man skal ikke stresse disken.

"feilmeldingen" sier "backup and replace". da gjør man det.....Disken er sannsynligvis i ferd med å ta kveld. Tør du å sjanse på når. Har selv opplevd 2 diskkrash. ingen data tapt, pga backup...:-) Jeg tilhører de som lærer av andres feil. meld deg inn i klubben du også.

ha en god dag.

 

100% enig i hva du sier, men jeg har ikke noe å ta backup med har ingen disker med 500gb ledig og gidder ikke å kjøpe en ny disk for å ta backup

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar
Har en ftp-server med 880Gb med mp3-filer tilkoblet internett. Har hatt det i 4 år. Når SMART melder om feil, bytter man disk. Man starter hverken defragmentering eller scanning. Man bytter disk.

Man skal ikke stresse disken.

"feilmeldingen" sier "backup and replace". da gjør man det.....Disken er sannsynligvis i ferd med å ta kveld. Tør du å sjanse på når. Har selv opplevd 2 diskkrash. ingen data tapt, pga backup...:-) Jeg tilhører de som lærer av andres feil. meld deg inn i klubben du også.

ha en god dag.

 

100% enig i hva du sier, men jeg har ikke noe å ta backup med har ingendisker med 500gb ledig o ggidder ikke å kjøpe en ny disk for å ta backup

 

Kjør diagnostiseringen, send inn til butikk, ring de, og si du vil ha en ny disk først for å kopiere over alt, hør om det er greit at du kjøper en ny fra de, og heller får kredditert den gamle på garanti. jeg har fått gjort dette. Men jeg kjøper også ganske mange disker av gangen, mulig det gir bedre service.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har en ftp-server med 880Gb med mp3-filer tilkoblet internett. Har hatt det i 4 år. Når SMART melder om feil, bytter man disk. Man starter hverken defragmentering eller scanning. Man bytter disk.

Man skal ikke stresse disken.

"feilmeldingen" sier "backup and replace". da gjør man det.....Disken er sannsynligvis i ferd med å ta kveld. Tør du å sjanse på når. Har selv opplevd 2 diskkrash. ingen data tapt, pga backup...:-) Jeg tilhører de som lærer av andres feil. meld deg inn i klubben du også.

ha en god dag.

 

100% enig i hva du sier, men jeg har ikke noe å ta backup med har ingendisker med 500gb ledig o ggidder ikke å kjøpe en ny disk for å ta backup

 

Kjør diagnostiseringen, send inn til butikk, ring de, og si du vil ha en ny disk først for å kopiere over alt, hør om det er greit at du kjøper en ny fra de, og heller får kredditert den gamle på garanti. jeg har fått gjort dette. Men jeg kjøper også ganske mange disker av gangen, mulig det gir bedre service.

 

AtW

 

 

Skal prøve dette håper at komplett er i god humøret=)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...