Gå til innhold

Ampere - Dødelig dose

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har mekka bil ute i regnet og jeg kjenner ubehag ved å på 12V i meg med våte fingre.

Men at det blir de store strømmene, nei det blir det ikke.

230V kan gi brannskader ved inngang og utgangspunktene for strømmen og også gi nyresvikt om man blir hengende fast ei stund.

Høyspent i 22KV klassen vil gi stygge brannskader om det bare er kort kontakt om man er så heldig å overleve, lengere kontakt vil ende opp med grillet menneske i tillegg og kontakt med 132-300KV vil drepe deg øyeblikkelig uansett.

Lenke til kommentar

I de bil tilfellene jeg har hørt om har det vært snakk om at folk har fiklet med startmotoren og vært nær koblingene bak der i det noen vrir på starteren eller at det slår over innslaget pga et verktøy ellerno. Hadde en kollega som fikk en karamell gjennom armen som han sleit lenge med etterpå.

Også lært at sveising med likestrøm kan være rimelig ufint hvis du er uheldig.

Ellers klarer du ikke kortslutte et battri med bare hendene nei. Kommer du borti med skiftnøkkelen er vel den største faren at du svir hele greia fast i hånda så det virkelig sitter.

Ellers er min værste opplevelse da jeg skulle avmantle noen kabler i taket med bare kjeften. Skulle henge opp vifte på gutterommet. Den kjente jeg så siklet spruta og jeg landa mitt på nakken ned fra stigen. Var rimelig forfjamset en stund etterpå da ja, men det gikk greit.

Lenke til kommentar

Megger er et utmerket eksempel på utstyr der spenningen faller når du holder i målepinnene mens du måler.

En arbeidskolega har prøvd å holde i pinnene mens apparatet var på og det var kun ved kontakt det gjorde vondt mens smerten forsvant umiddelbart etter kontakt, hvilket betyr at spenningen falt umiddelbart ved kontakt til en nivå som trenges for å få kjørt gjennom en gitt mengde strøm. (mA)

Megger bruker for øvrig kun 500V DC til å måle isolasjonsresistans ettersom ved 500V hopper strømmen over om ledere ligger tett inntil hverandre, noe 1,5V målespenning et multimeter bruker til å måle motstand med ikke ville oppnådd.

Lenke til kommentar

Måler dere 230V anlegg med 1000V megger?

Ville i hvertfall vært forsiktig med det for står det noe plugget i en eller annen kontakt ender du opp med 1000V i potensialforskjell mellom fase og jord og i verts fall 1000V mellom fasene om det ikke er påkoblet annen last eller kortsluttet fasene først, noe den nye flatskjerm TVen til fru Olsen ikke er så glad for.

Lenke til kommentar
Måler dere 230V anlegg med 1000V megger?

Ville i hvertfall vært forsiktig med det for står det noe plugget i en eller annen kontakt ender du opp med 1000V i potensialforskjell mellom fase og jord og i verts fall 1000V mellom fasene om det ikke er påkoblet annen last eller kortsluttet fasene først, noe den nye flatskjerm TVen til fru Olsen ikke er så glad for.

dette var ikke i et hus men på et industri anlegg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...