Gå til innhold

Ampere - Dødelig dose

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man må skille ampere og spenning. Spenningen kan skape hjerteflimmer. Strømmengden (ampere) er energien og den skaper forbrenninger og skader på kroppen.

Dette er det samme som å si at dersom noen slipper en stein i hodet på deg "så er det steinen som skader deg. Men høyden steinen ble sluppet fra kan gi deg et epileptisk anfall." På hvilken måte en ren potensialforskjell (spenning) påvirker kroppen, bortsett fra gjennom strømmen potensialforskjellen (eller rettere sakt: det tilhørende elektriske feltet) forårsaker, skjønner jeg ikke.

Spenning og strømmengde er "to sider av samme sak". Det at det eksisterer en potensialforskjell mellom to punkter på kroppen din er det som får strømmen til å gå i utgangspunktet. Stor spenning er det samme som stor høyde i analogien over. Du kan tenke på strømmen som stein som faller gjennom denne høyden. Resistansen vil da være "lufttykkelsen." Tenk deg at du holder en rockering under steinene. Mengden stein som faller gjennom denne pr sekund er "strømmen gjennom rockeringen." Steinene vil øke sin fart helt til de når terminalfarten (når luftmotstanden er den samme som gravitasjonskraften) - dette er grunnen til at strømmen er konstant, uansett hvor du putter rockeringen. Hvis luften var tykk som sirup ville det falle færre stein per sekund gjennom rockeringen, og strømmen vill minke. Hvis du gjorde luften tynnere vil strømmen øke. Poenget er: Hvis du har en bestemt type "luft" er det en gitt sammenheng mellom høyde og antall stein som faller gjennom en ring per sekund.

Med en gang du har plassert to elektroder på kroppen din, tilsvarer en gitt strøm gjennom kroppen din en viss potensialforskjell og vice versa. Du kan ikke bestemme deg for at du vil ha en potensialforskjell på 10 kilovolt men enn strøm på 1 picoampere gjennom kroppen. Lar du potensialforskjellen være 10 kilovolt, vil resistansen til kroppen din være det som bestemmer hvor mye strøm som går gjennom kroppen din. Sammenhengen er nokså omisk bare du holder punktene du tilkobler elektrodene på konstant. Altså trenger du bare good old V = RI fra ungdomsskolen for å finne et omtrentlig svar. Ca 30 milliampere over hjertet ditt vil vanligvis bety takk og farvel. Finn et ohmmeter, mål resistensen over buken din, og multipliser tallet med 0.03, så finner du ut hvilken potensialforskjell som sender en dødelig strømmengde gjennom hjertet ditt.

Strømmengde er heller på ingen måte "energien," som du sier. Det som måler hvor mye energi som blir dissippert kroppen din per sekund, og dermed avgjør om du blir brannskadet eller ikke, er effekten, gitt ved P = VI. Som du ser avhenger effekten også av potensialforskjellen.

Endret av laohu
Lenke til kommentar

Stor strøm er et biprodukt av høy spenning.

For å snu på det så er lav spenning bedre en stor strøm.

Skjønner at du tenker på høyspent leketøy men i det øyeblikket du har laget kontakt faller spenningen som en murstein i marianergropen og blir et produkt av kapasiteten til leketøyet og da snakker vi godt under 100V.

Lenke til kommentar
Vist du f.eks får 20A gjennom deg når du skifter ei sikring, hva skjer da?

Du får 700 gonger høgare straum gjennom kroppen enn det som er rekna som grensa for livsfarleg. Om du får hjarteflimmer avhenger av kvar straumen gjekk gjennom kroppen og varigheten samt forskjellige variabler.

Lenke til kommentar
Vist du f.eks får 20A gjennom deg når du skifter ei sikring, hva skjer da?

Du får 700 gonger høgare straum gjennom kroppen enn det som er rekna som grensa for livsfarleg. Om du får hjarteflimmer avhenger av kvar straumen gjekk gjennom kroppen og varigheten samt forskjellige variabler.

Skifta nettopp ei 20A sikring :ohmy::ermm:

Lenke til kommentar
vell e vet det med meg selv at jeg vil heller ha høy spenning igjennom kroppen enn strøm, da strømmen får musklene dine til og råtne innen fra. mens høy spenning bare gir deg en karamell

Dette er helt feil! Strøm får ikke muskler til å råtne (råte er en bakteriell prosess). Høy spenning leder til høy strøm. Les posten over.

Endret av laohu
Lenke til kommentar
vell e vet det med meg selv at jeg vil heller ha høy spenning igjennom kroppen enn strøm, da strømmen får musklene dine til og råtne innen fra. mens høy spenning bare gir deg en karamell

Så du ville heller gå å leke med høyspenten istedenfor å skifte skrusikringene i sikringsskapet ditt?

PICT0004.JPG

Her er det 22KV mens husstrøm har 230V.

Hva tror du skader deg mest?

Lenke til kommentar

Høyspenten kan levere massevis av strøm, men mange (de fleste) høyspenningskilder som brukes i dagliglivet/på labb'en etc. kan ikke dette. Kortslutter du dem, så detter strømmen til null (eller går i compliance, dvs. går til en fast strømverdi). Dette skjer (som blant annet perpyro sier) fordi spenningen faller ved høy last.

Forøvrig så har mange ting en "åpningsspenning" -f.eks. trengs det en viss spenning over huden for at det i det heletatt skal gå noe strøm - motstanden er så og si avhengig av spenningen over den. I tillegg forandrer ting seg når strømmen først begynner å gå etc., så dette kan fort bli komplisert...

Lenke til kommentar

Så du ville heller gå å leke med høyspenten istedenfor å skifte skrusikringene i sikringsskapet ditt?

PICT0004.JPG

Her er det 22KV mens husstrøm har 230V.

Hva tror du skader deg mest?

vel en jeg jobba med viste meg et svi merke på rompa etter at tanga hans kom inntil en slik kraftkabel da de hadde glemt og koble fra. han datt ned fra stolpen men lever den dag i dag

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere så skyldes det at kapasiteten til instrumentet og spenningen faller når kontakt med offeret er oppnådd.

Spenningen benyttes for å overkomme hudresistans og eventuell resistans i klærne for 30KV er nok til å gå gjennom klær men i det øyeblikket kontakten er oppnådd faller spenningen inntil den er stor nok til å dytte gjennom nok mA som apparatet har kapasitet til og det er i grunnen ikke mye for det skal ikke mange milli Ampere til for å imobilisere noen og gjøre drittvondt, og som kjent er 230V nok til å låse og gi krampe i muskler.

Under halvparten greier fortsatt det samme.

Har man god hudkontakt duger 20V for å gjøre vondt.

Og ja jeg har eksperimentert med slikt.

Lenke til kommentar

Siden jeg jobber med bil har jeg fått gnist fra tenningsanlegget et par ganger. Husker ikke helt, men et nytt system har vel fort 30-40 000 volt. Det røsker bare litt i fingeren. Ikke mye amp her.

Men hvis du kortslutter startkretsen eller batteriet er det snakk om 12 volt og flere hundre ampere i værste fall. Den kjenner du i hele kroppen..

Det var en regel jeg hørte en gang om at hvis det var mistanke til at du fikk mer enn 20 amp gjennom kroppen skal du dra til legen og sjekke ting. Dette gjelder da på bil og 12 volts system.

Broren min er elektriker og har hørt en historie om en kollega av han som hang fast i et sikringskap så de måtte slå han løs. Det er en skikkelig karamell :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...