^fmj Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hvor mye ampere kan man sende gjennom kroppen hvis det ikke er noen spenning til stede? Er det i det hele tatt mulig hvis spenningen er lik null? Hvis det er mulig, vil man kjenne det? Klarer menneskekroppen å registrer f. eks 0.1 volt? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 En kompis av meg sa at Mythbusters har sjekket akkurat dette. Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hvis det ikke er spenning tilstede i det hele tatt så er vel ikke heller strøm mulig. 30mA er vel strømmen som skal til for å drepe deg så lenge denne går gjennom hjerte. Så ikke sikker på om det er mye forskjell på likestrøm, vekselstrøm og forskjellige spenninger. Du kan sende mye strøm gjennom f.eks ei hånd uten at du dør, men hånda kan bli kokt og ødelagt. Generelt sett kan du tenke at det er spenningen du kjenner(som gjør vondt) og det er strømmen som dreper(eller bare ødelegger). Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Hvor mye strøm man får presse gjennom avhenger av spenningen og motstanden kroppen yter, og den er forskjellig fra person til person og avhenger sterkt av overgangsmotstanden i huden som blir større jo tørrere huden er. Komer spenningen over et vist nivå forsvinner denne overgangsmotstanden og man står kun igjen med selve kjøttmotstanden og nå begynner ting å bli farlige. Det som sies er at 30mA AC gjennom hjerteregionen er farlig men selve hjertet tåler mye mindre. Ohms lov er som følger: I=U/R og kan snues som det passer. I de fleste tilfeller dreier det seg om lek med stikkontakt og da blir foremelen som følger I=230V/6000ohm som blir ~0,0383A. Motstanden er tatt ut fra lek med multimeter og kan ligge mellom alt fra 2Kohm til 10Kohm. Når det kommer til høyspent leketøy som tazer gun og annet så faller spenningen ved kontakt med offeret for de har bare en begrenset kapasitet de kan trykke gjennom. Dersom ikke dette var tilfellet hadde regnestykket blitt I=30000V/2000 som blir 15A. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Men tåler kroppen 15A rett i kroppen? Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Vekselstrøm er mye farligere enn likestrøm. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Båda ja og nei, DC forstyrrer ikke hjerterytmen men istedenfor bare låser den musklene der AC lager muskelkrampe. Man skal ikke leke med strømmen for å si det sånn. Og 15A gjennom kroppen vil nok lage en del varmgang og få cellene til å sote og på den måten skape nyresvikt. Permanenty nerveskade må nok også påregnes. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Men kan man få en livsfarlig mengde strøm gjennom kroppen uten å merke det? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Har væll hendt at folk har blitt truffet av lyn å død momentant. Da merker man væll ikke så mye. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) om strømen er stor nok til å grille hele hjernen din så merker du nok ikke noe, men om du får støt ifra f.eks. stikkontakter o.l. og man blir utsatt nok til å få hjertestans så merker du det. og jeg mener jeg har lest om at det var en kar som klarte å drepe seg selv med et multimeter, han skulle måle resistansen i kroppen sin og så klarte han å trykke så hardt på målepinnene at de gikk rett inn i tomlene og penetrerte blodårene slik at det ble minimal motstand igjennom kroppen hans. men vet ikke om dette er sant da Endret 22. mars 2009 av weebl Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Multimetre måler med 1,5V så noe vanlig multimeter var det nok ikke, en megger kanskje, en installasjonstester som skal måle kontinuitet med 200mA mere sansynlig men noe vanlig multimeter som ikke engang føles på tunga, nei det tror jeg ikke. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 om strømen er stor nok til å grille hele hjernen din så merker du nok ikke noe, men om du får støt ifra f.eks. stikkontakter o.l. og man blir utsatt nok til å få hjertestans så merker du det. og jeg mener jeg har lest om at det var en kar som klarte å drepe seg selv med et multimeter, han skulle måle resistansen i kroppen sin og så klarte han å trykke så hardt på målepinnene at de gikk rett inn i tomlene og penetrerte blodårene slik at det ble minimal motstand igjennom kroppen hans. men vet ikke om dette er sant da Et multimeter drives av et svakt lite pinglebatteri, så jeg tviler på at det er sant Lenke til kommentar
weebl Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 det kan vel heller være ei megge ja. rykter har en tendens til å endre seg med tiden. men det som stemmer er at resistansen i kroppen minsker betraktelig om man kommer seg helt inne i blodårene med lederen eller hva? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Mao. så merker man det rimelig fort hvis man ikke dør. ^^ Lenke til kommentar
weebl Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 hehe ja, strømmen dreper og spenninga gjør vondt. men man må ha begge deler da Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 vel jordfeil brytere slår ut ved 30 milliampere så det er noe i nærheten av det et mennesket tåler. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 Husker elektro-lærern min sa at spesielt strøm fra kjøreledninger over togskinner er farlig pga. de har 16⅔ Hz, altså en del lavere frekvens enn vanlig 50Hz. Vet ikke hva frekvensen har å si, men 15kV og sikker en del A gjør nok vondt ja... Lenke til kommentar
CThomassen Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) det kan vel heller være ei megge ja. rykter har en tendens til å endre seg med tiden.men det som stemmer er at resistansen i kroppen minsker betraktelig om man kommer seg helt inne i blodårene med lederen eller hva? En megger bruker statisk elektriset, så i grunnen burde det ikke være farlig. Men vis han trøkka pinnene inn i fingra slik at begge var i kontakt med blodårene.. Jeg veit ikke jeg, kanskje? Men kan man få en livsfarlig mengde strøm gjennom kroppen uten å merke det? Nei, du kjenner det vis du får 230V gjennom kroppen! Selv om du ikke virker skadet der og da, så kan det ha påvirkning selv flere år seinere. Med dårlig kortidshukommelse, hjerte og nerveproblemer osv. Endret 26. mars 2009 av CThomassen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 *snip*jo større frekvens jo dødligere er det. Har du noen kilde på det der? 50 Hz'ern er jo spesielt guffen fordi det matcher mer eller mindre perfekt med en eller annen frekvens inne i hjertet... Lenke til kommentar
CThomassen Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 *snip*jo større frekvens jo dødligere er det. Har du noen kilde på det der? 50 Hz'ern er jo spesielt guffen fordi det matcher mer eller mindre perfekt med en eller annen frekvens inne i hjertet... Det jeg sa var feil ja, tror jeg ihvertfall. Har nok blanda det sammen med noe annet. Legger til en link om elektro skjokk, vis noen interesserer seg skikkelig. http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_shock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå