Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

E6300 OC, ymse spørsmål (Standard FSB og chipsetvolt, HT Ratio?)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har klokket litt før, da på en A64 3000+. Her måtte jeg justere ned HT-ratio for at ikke den skulle blir for høy. Finnes det noe slik jeg må justere på en E6300 som sitter på et Asus P5B-E Plus hovedkort?

I tillegg lurer jeg på hva standard FSB Volt og chipsetvolt er, ser at noen øker disse litt når de klokker. Har vel egentlig ingen planer om å justere disse da jeg ikke vet hva de egentlig hjelper for, men er greit å sette en fast verdi på dem i BIOS i stedet for "Auto". :)

Irrelevant info for mine spørsmål, men som jeg allikevel forteller om:

Fikk en skummel oppstart i stad da jeg satte FSB til 350 (økte 30MHz av gangen og sjekket P95 mellom), maskinen nektet å boote og gav fra seg en uendelig serie med raske, korte beep. Tror det er minnet som ikke orket mer da det er PC6400 minne som jeg prøvde å kjøre på over 500MHz, tror jeg har funnet at grensene på mine er rundt 480 med standard volt... Tok ut batteri og satte det inn igjen etter en halvtime, alt vel.

EDIT: Hva er forresten "riktig" valg av torturetest i Prime95 når jeg kjører typ halvtimestester for å teste stabilitet? Er det egentlig noe vits i å kjøre så korte tester overhodet? Orker jo ikke sitte i tolv timer hver gang jeg klokker opp 30MHz.

EDIT2: Nå fikk jeg error i Prime med 360FSB og 450MHz minne, 7x Multi... Skjønner ikke de som sier "bare skru opp FSB til 400 med en gang på E6300, den er så glad i å bli klokket". :p

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Null poeng i å kjøre minne med høy divider.

Sett 1:1; 400FSB=800MHz@PC6400 på minne. Noe som gir 400x7 på prosessor

Du prøver og feiler, klokker til noe du tror er en stabil hastighet, så kan du evt stressteste mer. Om du har bommet mye får du gjerne feil etter noen minutter i prime.

Lenke til kommentar
Hei!

Har klokket litt før, da på en A64 3000+. Her måtte jeg justere ned HT-ratio for at ikke den skulle blir for høy. Finnes det noe slik jeg må justere på en E6300 som sitter på et Asus P5B-E Plus hovedkort?

I tillegg lurer jeg på hva standard FSB Volt og chipsetvolt er, ser at noen øker disse litt når de klokker. Har vel egentlig ingen planer om å justere disse da jeg ikke vet hva de egentlig hjelper for, men er greit å sette en fast verdi på dem i BIOS i stedet for "Auto". :)

Irrelevant info for mine spørsmål, men som jeg allikevel forteller om:

Fikk en skummel oppstart i stad da jeg satte FSB til 350 (økte 30MHz av gangen og sjekket P95 mellom), maskinen nektet å boote og gav fra seg en uendelig serie med raske, korte beep. Tror det er minnet som ikke orket mer da det er PC6400 minne som jeg prøvde å kjøre på over 500MHz, tror jeg har funnet at grensene på mine er rundt 480 med standard volt... Tok ut batteri og satte det inn igjen etter en halvtime, alt vel.

EDIT: Hva er forresten "riktig" valg av torturetest i Prime95 når jeg kjører typ halvtimestester for å teste stabilitet? Er det egentlig noe vits i å kjøre så korte tester overhodet? Orker jo ikke sitte i tolv timer hver gang jeg klokker opp 30MHz.

EDIT2: Nå fikk jeg error i Prime med 360FSB og 450MHz minne, 7x Multi... Skjønner ikke de som sier "bare skru opp FSB til 400 med en gang på E6300, den er så glad i å bli klokket". :p

Min gamle pc har ASUS P5B-E Plus med E6300 og, her er hva eg kjører på den.

BIOS > Advanced > JumperFree Configuration

AI Tuning : Manual

CPU Frequency : 458

DRAM: Frequency : DDR2-916MHz

PCI Express Frequency : 100

PCI Clock Synchronization Mode : 33.33MHz

Spread Spectrum : Disabled

Memory Voltage : 2.00V

CPU VCore Voltage : 1.3750V

FSB Termination Voltage : AUTO

NB Vcore: 1.45V

SB Vcore(SATA,PCIE) : AUTO

ICH Chipset Voltage : AUTO

Lenke til kommentar

Takker!

Er 100MHz standard PCI-Express frekvens?

Er oppe i:

FSB: 435

vCore: 1.3

RAM: 435 (870)

RAM Volt: 1.95

...men når jeg sjekket P95 nå så hadde den en error på den ene kjernen etter 40min stresstesting. Prøver å skru opp RAM til 2.0V og vCore til 1.325 og ser om den holder lenger da. Er oppe i 57C på CPU, tenker å holde meg under 65.

Hva er egentlig denne "Spread Spectrum"? Den står på AUTO hos meg da jeg ikke aner hva den gjør.

Lenke til kommentar

Heysan!

CPU'en beynte å score høyere og lavere om hverandre rundt 435, men var igjen langt bedre på 450. Der frøs P95, og vil ikke øke vCore ytterligere, så endte på:

CPU Frequenzy: 430MHz

vCore: 1.3375V

RAM Volt: 2.0V

RAM Freq: 430MHz (860)

NB Volt: 1.45V

Prøvde å skru av Spread Spectrum, men da fikk jeg feilkode ved oppstart: BEEEEEEEP - BEEP - BEEP - BEEP, noe jeg minns at har noe med skjermkortet å gjøre. Etter 5 sek kom den vanlige "alt ok - BEEP'n" og systemet startet normalt, men jeg valgte å sette denne på auto igjen...

Uansett veldig fornøyd med et system jeg kjøpte for 1500kr av en kompis + et skjermkort til 2000kr fra komplett. Gikk opp fra stock 8900 i 3DMark06 til 12700, en økning på rundt 40%. :)

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...