Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor lang tid tar det før arr forsvinner?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får tak i en slags teip (som jeg ikke husker hva kalles) på apoteket. Denne teipen kan brukes på området, og muligens ha en positiv effekt i form av et mindre stygt arr. Men du kan ikke på magisk vis få gamle arr til å forsvinne på denne måten.

På helsestasjonen foreslo damen som fjernet noen sting fra halsen min dette til meg, og jeg tenkte "hvorfor ikke prøve det". Arret som operasjonen (som stingene var fra i utgangspuntet) resulterte i kan jeg fint leve med, men jeg vet selvfølgelig ikke hvordan det ville sett ut hvis jeg ikke hadde prøvd ut forslaget.

Lenke til kommentar

Et arr forandres over tid og blir mindre synlige (jeg tror det er noe med at vevet strammes og blir flatere og mer likt huden), kanskje praktisk usynlige, men det spørs må størrelsen på arret. Samtidig teller også gener inn, noen danner mer arr enn andre, og jo yngre du er, jo verre blir arret. Jeg har selv et arr i panna som jeg har hatt siden jeg var 4 år, og er fortsatt veldig synlig, men jeg har også arr på leggene fra min bardom som er praktisk usynlige.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

det er på hendene. på oversiden og de er veldig stygge og sjenerende siden de er store og synes så godt.

Lenke til kommentar
falt av mopeden uten hansker.

Det er helt avhengig hvor dypt såret var.

Hvis det er snakk om "epidermis" (hud overflaten), så vil du blir arrløs ganske fort.

Hvis det er snakk om dermis og under (under hud), vil såret nok danne et vedvarende arr.

Jeg antar du er en ung mann, derfor mener jeg at du har stor sjangse å "vokse" vekk arret. (isåfall mindre synlig) ;)

Forsiktig med kjøringen og husk hjelm! ;)

Vaio ;)

Lenke til kommentar

Høyrehånden min er full av arr. Alt ifra sigarettbrennemerke til kuttskade og et hesslig smilefjes jeg presterte å lage en gang jeg var trøtt og ukonsentrert i naturfag. Tegnet og tegnet på hånden, vips, shit, blod. Hadde glemt bly i pennen.

På venstre har jeg et fryktelig stort sirkulært merke etter at jeg fikk brennende plastikk på den. Det merke er fortsatt ganske tydlig, enda det skjedde for vel et halvt år siden. Brennemerket fra siggen er bortimot vekke.

Lenke til kommentar
Du får tak i en slags teip (som jeg ikke husker hva kalles) på apoteket. Denne teipen kan brukes på området, og muligens ha en positiv effekt i form av et mindre stygt arr. Men du kan ikke på magisk vis få gamle arr til å forsvinne på denne måten.

På helsestasjonen foreslo damen som fjernet noen sting fra halsen min dette til meg, og jeg tenkte "hvorfor ikke prøve det". Arret som operasjonen (som stingene var fra i utgangspuntet) resulterte i kan jeg fint leve med, men jeg vet selvfølgelig ikke hvordan det ville sett ut hvis jeg ikke hadde prøvd ut forslaget.

Tenker du på Kelo-Cote?

Lenke til kommentar
Er man ikke i dag i stand til å bytte ut huden?

Tror han misforsto meg.. epidermis er overhud og dermis er underhud. (røft)..

skader man dermis, som er kun et par mikrometer fra epidermis, vil man får vedvarende arr..

argghh... det blir bare for dumt..

La oss si det enkelt... tryner man skikkelig får man arr. Live with it! :wallbash:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Er man ikke i dag i stand til å bytte ut huden?
Det finnes mange typer arrbhandling, hvorpå en av dem går på å kutte bort arret og/eller transplantere hud fra andre deler på kroppen. Dette er dog for relativt store og kompliserte arr og man vil uansett sitte igjen med arrdannelse etter et slikt inngrep. Så vidt meg bekjent finnes det per i dag ingen form for behandling som kan fjerne litt større arr 100%, men mange metoder slik som laser kan gjøre arret mindre synlig, ofte med svært gode resultater.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...