Gå til innhold

Hva menes med speillås?

Anbefalte innlegg

Fru Luna kan være vrien ja, ISO-100, høyt F-tall, 1/500-1/2500sek. lukker og speillås kan også funger utmerket, spørs hvor lys du vil ha den(væravhengig) og hvor stor brennvidde du har, mtp. vibrasjoner.

klarest bilde av henne får du når hun står høyt(høyest mulig) på himmelen, da det er minst fare for mange temp.variasjoner og annen støy som ødelegger for eksponeringen.

Heisan! nettopp lest alt dere skrev her.. jeg er RIMELIG fersk fotograf og jeg lurer på hva dere mener med speillås?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speillås er en finesse som hører hjemme på litt mer avanserte kameraer. På fint kalles det ofte Mirror Lock Up, eller MLU.

Det vil si at kameraet kan låse speilet i åpen stilling før ekspoenring. Da unngår du en del kameravibrasjoner.

Lenke til kommentar

Det er en funksjon som du må inn i menyene og aktivere,avhengig av kameratype.

Når funksjonen er valgt fungerer den på denne måten,ved første nedtrykking av eksponerings/utløserknappen blir speilet løftet og når du trykker en gang til så blir et bilde tatt.

Det er fornuftig og bruke enten timerfunksjonen eller en fjernkontroll for å være helt sikker på og unngå rystelser.

Lenke til kommentar

Akkurat hvordan den fungerer varierer noe fra kamera til kamera, på noen av "markedslederne" må man nok trykke to ganger på utløseren for å ta bildet, første gang for å vippe opp på speilt og andre gang for å aktivere bildebrikken og faktisk ta bildet.

På Olympus kameraet som jeg har så trykker jeg bare en gang på utløseren, så vipper speilet opp, det går ett antall sekunder (som jeg kan stille inn i menyen) og bildet blir tatt automatisk. Kan også kombineres med tidsforsinkelse på vanlig måte og med fjernutløser.

Lenke til kommentar
Mener bestemt at D40 har den muligheten,så D60 burde også kunne gjøre det.

Kan hende det er i samsvar med sensor-rensing at du kan bruke speilopp funksjonen.

Det er nok kun for å komme til sensoren ja, i hvertfall på D40.

Ellers kan man jo ofte redusere behovet for spelilås ved å forsøke å holde seg utenfor området 1/3 sekund til 3 sekunder. Raskere enn 1/3 eller lengre enn 3 så utgjør vibrasjonen fra speilet ekstremt lite, om noe. Viktigere å holde labbene vekk fra kamera og stativ i det bildet tas.

Lenke til kommentar

Må si jeg er storlig overrasket over at D60 ikke har funksjon for speillås.

Det kan virke som om "markedslederne" ligger litt på etterskudd når det gjelder funksjonalitet sammenlignet med de litt mindre merkene.

Lenke til kommentar
Det kan virke som om "markedslederne" ligger litt på etterskudd når det gjelder funksjonalitet sammenlignet med de litt mindre merkene.

Det holdes bevisst tilbake på funksjonalitet. For å få solgt de dyrere modellene må vel disse ha noen fordeler fremfor de billigere. Men man kan alltids lure på hvor grensen burde gått for hva man tar med og ikke på innstegsmodellene.

Lenke til kommentar

På mitt EOS1000D har jeg mulighet for speillås, å viss noe er en innstegsmodell må det være det :) Men det må vel være mulig å henge noe tungt under stativet for å kompensere for det? Det er jo ikke akrobat mye energi ute å går når det speile flipper opp.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

Mener du en timerfunksjon som lar speilet være oppfelt i f.eks 30 sekunder før bildet tas?

I så fall er ikke det ekte speilås. Ekte spillås lar deg ta bildet i nøyaktig det øyeblikket du trykker utløseren. Det er en vesentlig forskjell hvis du jakter på det perfekte øyeblikket, f.eks i form av et strålende smil.

Ellers så har du fullstendig rett. Et brukbart stativ, med litt ekstra vekt, demper også vibrasjoner en del. Men desverre ikke tilstrekkelig når du jobber med virkelig kritiske lukkertider og lang optikk.

Lenke til kommentar

hei måtte teste på 450d'en min når jeg leste denne tråden. På den kan du enten vippe opp speilet med utløser og ta bildet med et nytt trykk på utløser. Eller bruke den sammen med selvutløseren som vipper opp speilet når du trykker på knappen og tar bildet 2 eller 10 sek senere.

Lenke til kommentar
Mener du en timerfunksjon som lar speilet være oppfelt i f.eks 30 sekunder før bildet tas?

På Canon kan du ved første trykk vippe opp speilet og ved neste trykk ta bilde.

På mitt 30D hatt speilet oppe et par minutter før jeg eksponerer.

Det er en fordel og bruke fjernkontroll.

Du kan også bruke denne funksjonen i samarbeid med selvkontrollert eksponeringtid "bulb".

Lenke til kommentar
hei måtte teste på 450d'en min når jeg leste denne tråden. På den kan du enten vippe opp speilet med utløser og ta bildet med et nytt trykk på utløser. Eller bruke den sammen med selvutløseren som vipper opp speilet når du trykker på knappen og tar bildet 2 eller 10 sek senere.

Hvordan gjør du det? Har også 450d, men finner ikke ut av den funksjonen. Med vanlig 2/10 sekunders selvutløser virker det ikke for meg at speilet vipper opp først.. Kan godt hende jeg tar feil og det skjer automatisk, men jeg har ihvertfall ikke stilt inn at det skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør du det? Har også 450d, men finner ikke ut av den funksjonen. Med vanlig 2/10 sekunders selvutløser virker det ikke for meg at speilet vipper opp først.. Kan godt hende jeg tar feil og det skjer automatisk, men jeg har ihvertfall ikke stilt inn at det skal gjøre det.

Jeg gjør det ved å skru på speillås/mirror lockup i C.Fn menyen #9 og så sette den på selvutløser. Hvis ikke er det en vanlig selvutløser som vipper opp speilet i det blidet blir tatt.

Lenke til kommentar
Kan hende denne funksjonen ikke virker i de automatiske fotoinnstillingene,sett kamera enten i P,TV,AV eller M.

Den virker ikke i "Basis sonen" Du får rett og slett ikke tilgang til C.Fn menyen eller my meny når du har hjulet der.

Svarer på neste post også: Du trenger ikke å linke den til selvutløseren. Hvis du har har den i "et bilde" eller "seriebilder" når du velger "skytemodus" og velger speillås vipper den opp speilet på første trykk på utløseren og tar bildet på det andre. Er jo bare å prøve å leke litt :thumbup:

:edit skrivefeil

Endret av maiar
Lenke til kommentar
Takk maiar! Er speillåsen begrenset til når man bruker selvutløser da? Jeg bruker omtrent alltid M, AV, TV og P.

Nei, når du ikke bruker selvutløser fungerer speillåsen som det blir forklart lenger opp her; speilet vippes opp ved første trykk på utløseren, og ved andre trykk taes bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...