Gå til innhold

MÅ gå opp i VEKT:( Hjelp meg.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen verdier for skummet melk:

Protein 3,3g

Fett 0,1g hvorav mettet: 0,1g

Kolesterol 1mg

Noen verdier for helmelk:

Protein 3,2g

Fett 2,4g hvorav mettet: 2,4g (transfett 0,2g, umettet 1,2g)

Kolesterol 16mg

Altså, skummet melk/helmelk (g per 100g):

Protein 3,3/3,2

Mettet fett 0,1/2,4

Kolesterol 1/16 (mg)

Kcal 33/66 ;)

Kilder:

Helmelk

Skummet melk

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Nwlife2; Igjen, definer hva som er MYE mettet fett i en sammenheng mtp kolesterol, jeg vet utmerket godt hvor mye fett som er i helmelk. La oss si en liter h-melk pr dag, som er ett ganske greit/høyt inntak for en normal person, da får han i seg voldsomme 24 g mettet fett, ca 1/4 av det svært beskjedne forslaget på dagsinntak av fett som kommer fra helse og velferdsetaten hold.

I tilleg får man jo i seg umettet fett som er viktig å ha i seg, mot lettmelk hvor 100% av fettet er mettet fett.

Endret av slux
Lenke til kommentar

Hva man definerer som store mengder er opp til en selv, de to melkene i mellom er forskjellen 0,1g per 100 og 2,4g per 100g med mettet fett ganske stor.

Ett år:

Helmelk: Si at man drikker en liter melk hver dag som du sier. Da blir dette på et år (2,4*365dager) 876g, nesten et kilo rent mettet fett.

Skummet melk: Mot med skummet melk som er (0,1g*365dager) 36,5g, ikke en gang 1/20 av en kilo.

20 år:

Helmelk: Si at man opprettholder dette i f.eks. 20 år, da får man fra helmelken alene i kosten sin (876g*20år) 17520g, noe som tilsvarer 17,52 kilo.

Skummet melk: På 20 år med et slikt forbruk av skummet melk blir det (36,5g*20år) 730g, under hva man får fra ETT års forbruk av helmelk.

Ingen voldsomme forskjeller her..

Edit: Nå har jeg ikke en gang gått inn på nivåene av kolesterol og laktose.

Edit2: Litt streker og tykkere skrift :)

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Du kan jo se selv, 60 min jogging (eller bare så rask gange at pulsen går opp) vil du forbrenne et sted mellom 300-350 kcal.

Du kan doble det kaloriantallet der...minst. 60 min jogging i 10km/t vil for trådstarter forbrenne rundt 600 kcal. for meg vil jeg ligge på ca 1000 kcal på en slik økt (ikke at det noengang kommer til å skje)

Ingen av oss kan egentlig si noe, pga det kommer helt an på farten. Det er avstand som har noe å si, fart og tid har ingen verdens ting å si for kcal-forbruk (så lenge man får høyere puls), men har man disse kan man jo også beregne avstanden.

Om man har en gitt avstand man har tenkt å jogge/løpe/gå raskt har det ingenting å si hvilken hastighet man har, så lenge pulsen går opp.

Skal man jogge/løpe/gå raskt på tid har det noe å si, nettopp pga avstanden vil bli lengre jo høyere fart man har.

Formel for energi(Kj/kcal) = Arbeid (vekt) * avstand

en god tommelfingerregel er at du bruker like mange kalorier som kroppsvekten din på 1km. grensen for jogging vil jeg si går ved 8km/t, men ts jogger mye og holder nok langt høyere hastighet enn det, vil tro rundt 11-12...kanskje mer. da blir det ca 700 kcal på en time :) ditt estimat er uansett altfor lavt, det var det jeg skulle frem til.

om man kjører 2 måneder med 4 liter h-melk om dagen for å bulke opp skikkelig så er ikke det farlig for hverken kolesterol eller noe annet så lenge du trener samtidig (såfremt man ikke er allergisk). hysteriet som enkelte har mot laktose, mettet fett og kolesterol er veldig overdrevet.

Lenke til kommentar

NwLife2 - kjenner jeg koker over her men skal besinne meg. Ja det er forskjeller (har jeg noen gang sakt det ikke er store forskjeller?). Det er jo helt klart, som du illustrerer med dine helt ulogiske regnestykker så er det kjempestore forskjeller. Men om en regner sånn så blir jo selv mengden mettet fett i lettmelk avsindig stor om en sammenligner det med... la oss si APPELSINJUICE! Der er jo forholdstallene enda større. Skjønner du hvor jeg går? Forholdstall kan ikke bevise noe! Oh-gosj! Det er ekstremt mye fett i banan enn druer. Ligg unna banan!

Men hva betyr det i det store og det hele om de fattige 24g med mettet fett daglig er langt innenfor forsvarlig daglig inntak? (Ikke det at jeg ikke tviler på at en kar på 60 kg som åpenlyst har et problem med at han spiser alt for lite klarer å få i seg 1L melk daglig).

Men nå sporer vi av fra topic i tråden her, tipper du forstår hva jeg mener.

Edit:

Siden du liker fancy tall så skal jeg sette opp et lite stykke for deg.

Kilde: Skriv fra olympiatoppen om mettet fett.

Anbefalt prosent av energiinntaket daglig som bør bestå av mettet fett: 25-35%

Antall prosent av totalt energiintak "bør" bestå av mettet fett: under 10%

Trådstarter bør spise ca 2800-3000kcal pr dag. ihvertfall - grovt overslag, rett meg gjerne men kom med begrunnelse. Det betyr at 870kcal bør komme fra fett (brukte middelverdier). 1 gram fett = 9 kcal. Dvs at daglig fettinntak bør ligge på ca 96gram.

Så tilbake til det jeg sa - under 10% av daglig energiinntak bør stå av mettet fett, dvs 290 kcal = 32 g mettet fett.

1 l H-melk gir 660 kcal, eller 1/4 av dagsinntaket jeg foreslo - dvs noe som er utopisk (noe jeg nevnte tidligere) - tipper om trådstarter legger godviljen til og begynner å spise mye mat (som han bør!) så har han kanskje et inntak av en halv liter melk, dette gir 12 g mettet fett, godt under halvparten av anbefalt dagsinntak (gjennomsnittet i norge ligger 5% over anbefalt dagsinntak). Så om han ikke overdriver sterkt mengdene smør og flesk på skivene klarer han nå å ligge under anbefalt nivå av mettet fett (som det faktisk strides om skyldes hjerte og karsykdommer - det er fedmen som er påvist er synderen, ikke det mettede fettet - dette har en ingen studier som støtter (som jeg kjenner til) - det mettede fettet er bare synderen i å gjøre folk overvektige.. ;) ).

Lykke til med vektoppgangen!

Endret av slux
Lenke til kommentar
Det er jo helt klart, som du illustrerer med dine helt ulogiske regnestykker så er det kjempestore forskjeller.

Javel? Hva er ulogisk med dem? Vennligst ikke vær usaklig.

Men om en regner sånn så blir jo selv mengden mettet fett i lettmelk avsindig stor om en sammenligner det med... la oss si APPELSINJUICE! Det er ekstremt mye fett i banan enn druer. Ligg unna banan!
Såvidt jeg forsto gikk diskusjonen rundt forskjellige typer melk. Ikke hva av alle forskjellige matvarer som finnes som inneholder mest mette fett, dette bør du forstå. Nok en gang ber jeg deg om å holde deg til saken. Jeg vil btw nevne at det i banan er 0,1g mettet fett per 100g vare, mens det i drue er 0g. Virkelig en ekstrem forskjell.

Dette ga jo absolutt ingen mening. Jeg håper du her skrev feil og mente at anbefalt prosent av daglig energiinntak fra fett generelt er 25-35%.

Så har han kanskje et inntak av en halv liter melk, dette gir 12 g mettet fett, godt under halvparten av anbefalt dagsinntak (gjennomsnittet i norge ligger 5% over anbefalt dagsinntak).
Du har halvert mengden nå ja :) La oss si at du hadde holdt deg til mengden du oppga tidligere, altså 1L hver dag. Dette blir 24g mettet fett hver dag, av 32g mettet fett i TS' tilfelle sier du? Hmm, da har han altså (32-24) 8g mettet fett til å gå på, på alt han ellers spiser den dagen. Men ta det med ro, det går sikkert bra! ;) (ironi)

Så om han ikke overdriver sterkt mengdene smør og flesk på skivene klarer han nå å ligge under anbefalt nivå av mettet fett (som det faktisk strides om skyldes hjerte og karsykdommer - det er fedmen som er påvist er synderen, ikke det mettede fettet - dette har en ingen studier som støtter (som jeg kjenner til) - det mettede fettet er bare synderen i å gjøre folk overvektige.. ;) ).
Dette kan jeg ikke annet enn å le av. Eller så kan jeg grine. Er ikke helt sikker. Det er ikke mettet fett som er problemet, men fedme? Jaja..
Lenke til kommentar
Hva man definerer som store mengder er opp til en selv, de to melkene i mellom er forskjellen 0,1g per 100 og 2,4g per 100g med mettet fett ganske stor.

Ett år:

Helmelk: Si at man drikker en liter melk hver dag som du sier. Da blir dette på et år (2,4*365dager) 876g, nesten et kilo rent mettet fett.

Skummet melk: Mot med skummet melk som er (0,1g*365dager) 36,5g, ikke en gang 1/20 av en kilo.

20 år:

Helmelk: Si at man opprettholder dette i f.eks. 20 år, da får man fra helmelken alene i kosten sin (876g*20år) 17520g, noe som tilsvarer 17,52 kilo.

Skummet melk: På 20 år med et slikt forbruk av skummet melk blir det (36,5g*20år) 730g, under hva man får fra ETT års forbruk av helmelk.

Ingen voldsomme forskjeller her..

Edit: Nå har jeg ikke en gang gått inn på nivåene av kolesterol og laktose.

Det er snakk om å bulke. Ja, skummet melk gir mindre fett men igjen mindre kalorier. Hvis man er redd for hva høyt fettintak kan gjøre med kolesterolet over en kortere periode er kroppsbygging feil sport å drive med. Hva er problemet ditt med laktosen? I et worst case scenario får du litt magetrøbbel, ikke verre enn det.

Hva fettintak fra helmelk gjennom 20 år har med saken å gjøre skjønner jeg ikke. Ingen bulker vel i 20 år i strekk.

om man kjører 2 måneder med 4 liter h-melk om dagen for å bulke opp skikkelig så er ikke det farlig for hverken kolesterol eller noe annet så lenge du trener samtidig (såfremt man ikke er allergisk). hysteriet som enkelte har mot laktose, mettet fett og kolesterol er veldig overdrevet.

Der har vi en som har skjønt det! :) Hele greia med 1 US gallon h-melk om dagen er beregnet på tynne nybegynnere som vil raskt opp i vekt i løpet av en kort periode. Litt av poenget er også å sette perspektiv på hvor mye man faktisk må ha for å legge på seg. Som nevnt, det er ikke meningen å gjøre det over en lengre periode.

Dette kan jeg ikke annet enn å le av. Eller så kan jeg grine. Er ikke helt sikker. Det er ikke mettet fett som er problemet, men fedme? Jaja..

Le så mye du vil, men roppen har større "toleranse" for inntak av fett når man er fysisk aktiv og bruker musklene. Dette henger sammen med at følsomheten for insulin øker, noe som gjør at risikoen for utvikling av livsstilssykdommer reduseres. I forhold til hjerte- og karsykdommer så er det mangel på fysisk aktivitet og et dårlig kosthold over tid som er farlig. Det er hvertfall det jeg har blitt fortalt av en klinisk ernæringsfysiolog. Ikke kom å si at mettet fett for en aktiv og frisk person er like ille for en som allerede er overvektig. Det gir rett og slett ignen mening siden overvekt ofte henger sammen med hjerte- og karsykdommer.

"The difference in the milk drinkers is that THEY GET BIGGER THAN THE ONES WHO WON'T DRINK THE FUCKING MILK" - Mark Rippetoe :wee:

Lenke til kommentar

Det er greit at vi snakker om bulking i denne tråden, men vi kom innpå en veldig OT diskusjon om mettet fett i melk, så det var den infoen jeg kom med.

Og det kan da godt være folk som bulker over 20 år? Det er uansett irrelevant, det var for å gi et bilde på forskjellene i melkene, som igjen, var det vi snakket om. På bare ett år er det store forskjeller.

Jeg kan være enig med at om man er liten og vil stige i vekt, som i TS' tilfelle, er H-melk ingen dum idé, og det er kaloririkt. Men igjen, vi kom innpå en diskusjon om forskjellene mellom melk med tanke på kolesterol, laktose og mettet fett, derfor var det de forskjellene jeg skrev om.

Ellers synes jeg det blir litt feil å si "mettet fett er ikke synderen, men fedme", når det blant annet er mettet fett som skaper fedme. Ellers kan jeg være enig med at mettet fett sikkert er mindre farlig for en sunn person som trener og ikke er overvektig fra før, mot en mindre aktiv person med mer fett.

Lenke til kommentar
Det er jo helt klart, som du illustrerer med dine helt ulogiske regnestykker så er det kjempestore forskjeller.

Javel? Hva er ulogisk med dem? Vennligst ikke vær usaklig.

Alt det mettede fettet hoper seg ikke opp i kroppen, så det å summere årsinntak vil bare være rart. Men sikkert logisk for deg.

Dette ga jo absolutt ingen mening. Jeg håper du her skrev feil og mente at anbefalt prosent av daglig energiinntak fra fett generelt er 25-35%.

Stemmer, gikk i surr - beklager! Feil kan vist fort skje når en snakker omfett, dette kan du jo selv se i et av dine tidligere innlegg ;)

Så har han kanskje et inntak av en halv liter melk, dette gir 12 g mettet fett, godt under halvparten av anbefalt dagsinntak (gjennomsnittet i norge ligger 5% over anbefalt dagsinntak).
Du har halvert mengden nå ja :) La oss si at du hadde holdt deg til mengden du oppga tidligere, altså 1L hver dag. Dette blir 24g mettet fett hver dag, av 32g mettet fett i TS' tilfelle sier du? Hmm, da har han altså (32-24) 8g mettet fett til å gå på, på alt han ellers spiser den dagen. Men ta det med ro, det går sikkert bra! ;) (ironi)

Snakker om? 1 liter melk går jo fortsatt kjempefint. Dette er jo bare i overkant av halvparten så mye mettet fett som er vanlig i befolkningen. Ser ikke hva annet han skal få iseg iløpet av en dag som har like mye mettet fett så han går forbi dette tallet (du har jo selv repetert til det kjedsommelige at h-melk har ekstremt mye mettet fett i forhold til andre matvarer).

Så om han ikke overdriver sterkt mengdene smør og flesk på skivene klarer han nå å ligge under anbefalt nivå av mettet fett (som det faktisk strides om skyldes hjerte og karsykdommer - det er fedmen som er påvist er synderen, ikke det mettede fettet - dette har en ingen studier som støtter (som jeg kjenner til) - det mettede fettet er bare synderen i å gjøre folk overvektige.. ;) ).

Hvorfor ler du av det? Forklar. Nå er det du som må være saklig her.. :) Du sier fedme ikke er helseskadelig? Skjønner ikke helt..

Ellers synes jeg det blir litt feil å si "mettet fett er ikke synderen, men fedme", når det blant annet er mettet fett som skaper fedme. Ellers kan jeg være enig med at mettet fett sikkert er mindre farlig for en sunn person som trener og ikke er overvektig fra før, mot en mindre aktiv person med mer fett.
Her begynner du endelig å tenke deg litt om ja. Mye mettet fett kan være en årsak til fedme ja. Hva skjer om en ikke blir feit. Er som å si at biler dreper folk - det er førere som mister kontrollen over bilen som dreper folk (eller seg selv). Hva om føreren aldri mister kontrollen? Nemlig. :) Endret av slux
Lenke til kommentar

Du må spise mer mat, jeg har samme problem som deg, jeg er 190 høy og veier 63 kg, går opp ca 1 - 2 kg per 14 dag. Det jeg gjør er å spise, spise og spise. Jeg spiser vanlig mat (kneipbrød med leverpostei, saltpølse, ost, brunost osv) Kuttet ut å spise skolebrød OSV. Brus har jeg byttet ut med sjokolademelk og jeg drikker mye juice. Etter middag pleier jeg å ta en spiseskje med olivenolje og jeg spiser sjokolade/nøtter hver dag. Jeg bryr meg egentlig ikke om hvor mye k.cal jeg skal ha i meg, men er ganske sikker på at jeg ligger langt over.

Jeg pleier å spise det jeg har lyst til, men siden jeg har en heavy niste med meg på skolen så hjelper det meg å styre unna skolebrød, boller OSV. I helgene har jeg litt problemer med å få i meg nok mat, men har begynt å komme inn i en ryte der også.

Så mitt råd er å spise, spise og spise. Det funker veldig bra for meg, og jeg går opp i vekt.

Lenke til kommentar

Dersom dere skal snakke om fedme, så er det jo sukker som er den store synderen i det norske kostholdet, og ikke det at folk får i seg litt fett her og der.

Beste måten å gå opp i vekt på samtidig som man skal bygge muskler er jo selvsagt å ha et bra kosthold samtidig som man har et kalorioverskudd. Dersom man derimot ikke er så nøye på det og ikke vil bygge optimalt og eller ikke bryr seg så veldig om fettprosenten sin, så er det bare å kjøre på med alt man vil, men det vil ikke ha den samme effekten som om man hadde holdt et skikkelig kosthold. Sier seg selv dette her.

TS og andre som kanskje har problemer med å få i seg nok mat, spis mer nøtter, ta en god skje olje til de fleste måltider osv. Kort sagt så er sunt fett en veldig fin måte å få i seg litt flere kalorier på enten man er sulten eller ikke.

Lenke til kommentar
Hva er galt med skolebrød etc. da? Kalorier er kalorier tenker jeg. Synes ikke skolebrød er så ille egentlig.

Egentlig det eneste jeg holder meg unda er mettet fett, og store mengder snop etc. da.

Det er ikke noe galt i det, men jeg velger heller å spise et par brødskiver med leverpostei enn skolebrød. Fordi jeg vil gå opp i vekt smartes mulig måte. Siden jeg er veldig aktiv så trenger jeg jernet og proteinene og ikke sukkeret viss du skjønner. Men for all del, kalorier er kalorier. Jeg drekker jo olivenolje :p

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Hehe, ser jo poenget deres. Er LITT nazi selv, men kan da unne meg en bolle fra tid til annen. Som i dag unnet jeg meg en kyllingkebab og en cookie fra deli de luca. Så gikk jeg riktignok på senteret og rodde og syklet litt... Men men :p

Jo mer man trener jo mer kan man spise mener jeg.

Men selvsagt.. Jo bedre man spiser jo bedre resultater får man. Alt har en innvirkning.

Lenke til kommentar

Yes! Ja, jeg unner meg ei bolle og en brus i ny og ne.

Trener så og si nesten hverdag, utenom søndagen og jeg vil si jeg har ekstremt høy forbrenning. Så meste parten av dagen min består av å spise. Hvor som helst, når som helst.

Lenke til kommentar

Drakk gainer 2 ganger daglig.

Og spiste minst 7 ganger til dagen. (dobble porsjoner med middag, dobblet alt!)

(Havregrøt til frokost, masse kjøtt til middag, spiser sykt masse sjokolade..)

Trente også 3 ganger i uken.

Gått opp 2kg siden august :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...